Ik train mijn paard nu al een poos intensief en doelbewust. Hier hoort ook bij dat ik hem sterker maak, natuurlijk. De achterkant werkt prima, de hals heb ik nog een plek waar ik maar geen spieren bij weet te krijgen. Om het even op de nek te houden, deze "train" ik door hem laag en rond te rijden, ontspannen en zo laag mogelijk. Hierdoor is zijn bovenste halsspier al flink gegroeid. Wanneer hij los is richt ik hem het laatste kwartier op. Hierdoor is de spier die "aan zijn hoofd vastzit" goed getraind. Nu blijft er een plek waar ik maar geen spieren op krijg, ben er niet doelbewust mee bezig geweest maar nu de rest groeit valt dit wel op! Misschien is het iets dat nog moet komen, moet groeien, maar hoe en hoe zitten ze zodat ik weet wat ik moet rekken en strekken 
Het gaat om deze spieren, de foto is gewoon van google afgehaald, het is dus niet mijn paard want hier heb ik geen duidelijke foto van.

De roze spier (noem ik de bovenste halsspier) en de groene spieren(de spier die aan zijn hoofd vastzit) weet ik te trainen, de Rode niet...Wie o wie kan mij vertellen hoe ik deze kan trainen? Of is dat een kwestie van tijd?