Hoe deze spier trainen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Hoe deze spier trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:55

Ik train mijn paard nu al een poos intensief en doelbewust. Hier hoort ook bij dat ik hem sterker maak, natuurlijk. De achterkant werkt prima, de hals heb ik nog een plek waar ik maar geen spieren bij weet te krijgen. Om het even op de nek te houden, deze "train" ik door hem laag en rond te rijden, ontspannen en zo laag mogelijk. Hierdoor is zijn bovenste halsspier al flink gegroeid. Wanneer hij los is richt ik hem het laatste kwartier op. Hierdoor is de spier die "aan zijn hoofd vastzit" goed getraind. Nu blijft er een plek waar ik maar geen spieren op krijg, ben er niet doelbewust mee bezig geweest maar nu de rest groeit valt dit wel op! Misschien is het iets dat nog moet komen, moet groeien, maar hoe en hoe zitten ze zodat ik weet wat ik moet rekken en strekken Lachen

Het gaat om deze spieren, de foto is gewoon van google afgehaald, het is dus niet mijn paard want hier heb ik geen duidelijke foto van.
Afbeelding

De roze spier (noem ik de bovenste halsspier) en de groene spieren(de spier die aan zijn hoofd vastzit) weet ik te trainen, de Rode niet...Wie o wie kan mij vertellen hoe ik deze kan trainen? Of is dat een kwestie van tijd?

Desty

Re: Hoe deze spier trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:12

ik denk dat het een kwestie van tijd is...
ik weet anders ook niet hoe je die kunt trainen.
misschien kun je het trainen door de kar te trekken(je pony dan) Tong uitsteken

Efi79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:06

heb je geen foto van je paard?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:08

Lijkt me logisch dat die niet dik wordt, lijkt me ook niet de bedoeling. Doordat je hem rond rijdt train je die andere spieren, die ontwikkel je en die spier die jij vervolgens achter vindt blijven die blijft dat inderdaad. Als je die wel zou willen trainen moet je hem niet laag en rond rijden, maar dan zul je die lange nekspier die bovenspieren weer anders krijgen, die worden dan namelijk weer korter.
Ik zou gewoon maar door blijven rijden zoals je doet, met een dikke ondernekspier ben je echt niet blij hoor Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 08:51

Ik snap dat ik die spier niet train met laag en rond te rijden, daarom richt ik hem ook op en wissel ik van hoogte van de nek zeg maar. Om al die spieren te trainen. Onderhals wil ik idd niet kweken, maar volgens mij zit er nog een spier boven die onderhalsspier Tong uitsteken

@Efi79, nee, geen foto waar ik duidelijk mee kan maken wat ik bedoel Lachen

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:46

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:51

misschien kan je een atlas van de anatomie van het paard raadplegen, dan weet je waar de oorsprong en de aanhechting van de spier gelegen is en de functie ervan. Eens je dat weet zoek je gewoon de houding van de hals waarbij deze spier opgespannen wordt en van daaruit kun je oefenen...
je kunt het natuurlijk ook bespreken met een fysiotherapeut, zodat je zeker weet dat je de spieren in de goede verhoudingen traint en geen slecht "evenwicht" veroorzaak door bijvoorbeeld de ene spier te overtrainen tov zijn antagonist...
succes ermee!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 11:52

Daar heb ik idd op gezocht, een anatomisch plaatje van een paard om jouw reden ireika. , dan weet je waar de oorsprong en de aanhechting van de spier gelegen is en de functie ervan. Eens je dat weet zoek je gewoon de houding van de hals waarbij deze spier opgespannen wordt en van daaruit kun je oefenen...

Fury, spier nr 20 zou het dan zijn. Alleen is ie aan de bovenkant dik zat, en meer in de hals een stuk dunner. Tijdens het rijden enz valt het niet echt op, als hij zo staat wel...Weet het niet. Ben hengstennekken gewend en die hebben ongeveer overal spieren. Dit is een ruintje, dus zal er niet zoveel aanleg voor hebben...Dilemma Tong uitsteken

Wasilij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:57

Je bent goed begonnen door laag en rond te rijden. Dan wordt de onderlijn (buikspieren, buigers hals enz. ) getraind. Dit is de basis van de ontwikkeling van het paard. Daarna kun je beginnen met oprichten. Dan gebruik je de Longissimus ( kijk maar eens in een anatomieboek). Dan wordt het gebied voor en achter de schoft opgevuld met sterkere spieren. Ik denk dat je dat bedoelt met de gekleurde delen van de foto van het paard. Zoals je nu de laagste cirkel hebt getekend zou je de Brachiocephalicus willen trainen. Dat zou betekenen dat je een onderhals traint. Dat wil je juist niet.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:08

Okay, dankje Wasilij! Daar heb ik wat aan Ja

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:11

Ik ben het hier voor het grootste gedeelte mee eens, behlave dat je een paard in balans wilt laten lopen en daar heb je ook aanspanning van de onderhals speren (o.a. de Brachiocepahalicus) voor nodig.
Als het goed is wil je ene stabiliserend geheel.
Laag rijden is prima in het begin om je paard zijn lange rugspieren te rekken en te gymnasticeren, maar op een egeven momen tzul je het paard in balans moeten rijden en oprichten d.m.v. schakelen en overgangen (op het achterbeen zetten, zonder aan het hoofd te gaan heisen)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:04

Zijn we idd ook mee bezig fysio!
Ik rijd hem laag los en pak hem aan het eind nog even op. Verder zijn we met de overgangen met zowel laag als opgericht bezig Lachen

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:33

veel rond rijden vooral diep en laag. die onderste spier is niet goed om te trainen omdat hij dan een onderhals rkijgt. dat is een teken van verzet tegen de hand