Dikke klieren tussen de kaak (kaken)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimkim

Dikke klieren tussen de kaak (kaken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:17

Mijn paard (een fries) heeft sinds afgelopen zondag een dikke opgezette bult (ik denk klier) tussen zijn kaken.
Dus niet achter zijn kaak, maar TUSSEN zijn kaak.
Ik heb hierover nog niets op bokt gelezen, dus vraag me sterk af wat dit is.
Hij heeft geen verhoging, voelt zich kip lekker, eet goed en is niet verkouden.
Vooral 1 klier is behoorlijk dik.
Weet iemand wat dit kan zijn? Ik maak me sinds zondag al zorgen, ik heb de veearts gebeld en die zij dat het waarschijnlijk een virusje is, nog te vroeg voor een antibioticakuur.
Maar dan had die dikke klier toch al een stuk kleiner moeten zijn?
Het is ook geen speekselklier, paarden staan overdag in de paddock en gemiddeld 4 uur op het gras (geen kort gras)
Ik hoor het heel graag als iemand me iets meer kan vertellen.
Alvast bedankt!

Groetjes Kim

CM_

Re: Dikke klieren tussen de kaak (kaken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:24

Het komt regelmatig voor dat , door de grote hoeveelheid paarden in nederland, een virusje rondwaard.
De meeste paarden worden er niet ziek van , maar krijgen dikke klieren rond de nek.
zolang er geen hoestje of koorts bij komt kijken is er niks aan de hand. Ik zou m even wat minder in het zweet rijden,maar verder gewoon doorrijden, zodat de afvalstoffen worden afgevoerd Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:33

Wij hebben het vorig jaar gehad met een nieuw paard. Deze had ook een klier dik nadat hij op de weide had gelopen. Toen hebben we de weide eens goed onder de loep genomen en bleek het een van de onschadelijke plantjes, een soort kruiden plantje, te zijn. Die kwam bij hun in de andere weide niet voor. Na een paar weken was hij er aan gewend en was de dikke klier verdwenen. Heb je toevallig je paard op een andere weide gezet dan andere jaren

kimkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:44

Ik heb mijn paard nu 2 maanden, en volgens mij heeft hij nooit veel op de wei gelopen. Wij hebben maar 1 grote wei en daar staat hij samen met 3 andere paarden op en die hebben nergens last van.
Het zou goed kunnen zijn dat je gelijk hebt, maar wat ik wel vreemd vind is dat ik de dikke klier zondag ontdekt heb en toen was ie juist 2 dagen niet in de wei geweest..
Bedankt voor je reactie!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:53

Als het een allergische reactie is, kan het heel goed dat die pas na een paar dagen optreedt voor de eerste keer, de allergie moet zich eerst opbouwen.
Bij het paard wat het had bij ons vorig jaar kwam het pas na een paar weken opzetten..

kimkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:43

Weet je toevallig ook welk plantje de allergie veroorzaakte?
Dan kan ik eens even in de wei gaan rondspeuren..
Alvast bedankt!

Groetjes Kim