Pees dik, paard kreupelt iets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irisj

Pees dik, paard kreupelt iets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 22:26

Hey allemaal

Vorig jaar heeft mijn paard een peesblessure gehad, de aanhechting van de pees was afgeknapt naar een half jaar rust en stappen met een schema van de dierenarts is deze blessure hersteld. De pees is altijd iets dikker gebleven maar kreupel was 'ie niet meer.

Nou haal ik vanmiddag mijn paard uit de wei en zie dat ze niet helemaal lekker loopt, ik heb opgezadeld, gaan stappen voelde niet echt anders ofzo, ik heb iemand gevraagd om te kijken en een stukje gaan aandraven, in de draf was te zien dat ze iets onregelmatig liep, niet heel erg kreupel ofzo.

Ik heb weer afgezadeld en naar de pees gekeken, deze was nu erg dik en warm, ik heb haar been 10 min afgespoeld en coolingsgel op gesmeerd.

Wat kan ik het beste doen, het nog een paar daagjes aankijken of?
Ik dacht zelf aan 4 dagen aankijken, elke dag eventjes er naast stappen, en daarna 10 min afspoelen en coolingsgel er op smeren, weidegang lijkt me niet verstandig..?!

Groetjes Iris

Nouvel

Re: Pees dik, paard kreupelt iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:28

Ik denk inderdaad rust en heel veel koelen.
Een coolpack onder een 3 in 1 beschermer werkt trouwens heel handig hiervoor, hoef je niet steeds zo lang te spuiten...

Sterkte ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:32

is het weer hetzelfde been? dan lijkt weidegang mij niet verstandig....een aantal keren per dag stappen op de harde weg,en op rust dat zou ik doen.
Als de pees ooit is afgescheurt blijft dat geen zwakke plek dan?
Ik denk dat je verder van huis bent als ze door gek doen op het land de pees ernstig blesseert...

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 22:34

Het is weer hetzelfde been ja, en nu is de pees echt een heeel stuk dikker, het blijft altijd een zwakke plek ik kan ook niet met haar gaan springen omdat haar pesen dan eerder de kans hebben in te klappen.

brokkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:51

In ieder geval minimaal één, liever twee keer per dag koelen met koud water. Als het niet snel minder word zou ik er toch een DA bij halen, zeker omdat je paard eerder een blessure heeft gehad aan deze pees.

Sterkte ermee!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 00:21

Meteen morgen de dierenarts erbij halen (vannacht is nu ook weer iets té!). We hebben het over een mogelijke peesblessure! Herstel gaat het snelst al je gelijk gericht behandelt!
Bel i.i.g. hoe dan ook even met je veearts morgen voor overleg, die kan je immers beter helpen en heeft meer kennis om advies te geven dan iedereen hier op Bokt!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:25

gelijk vandaag naar de dierenarts wij lopen al 9 weken met een peesprobleem ,het gaat goed nu we rijden weer voorzichtig.
veel rust koelen en stappen aan de hand op harde ondergrond en beslist niet in de wei.
goed laten bekappen de stand van de hoeven is ook heel belangrijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:47

Knavia schreef:
Meteen morgen de dierenarts erbij halen (vannacht is nu ook weer iets té!). We hebben het over een mogelijke peesblessure! Herstel gaat het snelst al je gelijk gericht behandelt!
Bel i.i.g. hoe dan ook even met je veearts morgen voor overleg, die kan je immers beter helpen en heeft meer kennis om advies te geven dan iedereen hier op Bokt!

dank je voor het compliment....mijn advies was niet op de wei,rust en stappen op de harde weg...zelf had ze al gezegd te koelen en gel erop te doen....denk je nu echt dat een dierenarts iets anders had gezegd???
ik kom hier ook heel veel foute diagnoses tegen van dierenartsen....en als ik dan het topic doorlees dan hadden veel bokkers het wel bij het goede eind...dus niet zo denigrerend over "de meeste bokkers".

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 09:25

ik denk dat ik het nog een paar dagen aankijk, mijn vader is nu met haar aan het stappen, ga ik aan het eind van de middag nog even stappen. Naar mijn idee wil de dierenarts er ook alleen maar geld uittrekken, wat voor zin heeft het als het misschien niet zo erg is..

Maar iig bedankt allemaal, en mocht het erger worden of naar een paar dagen nog niet weg zijn schakel ik de DA in!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:55

Toen je paard die blessure had? Wat was toen het advies van je da in de acute fase? Ook stappen en koelen?
Zo ja, lijkt me het prima om een paar dagen aan te kijken.
Mocht het in ene veel erger worden, kun je altijd eerder de da bellen Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:15

MD-->BEH

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:20

Ik geef je groot gelijk om een paar dagen aan te kijken. Ook ik heb een paard die een peesblessure gehad heeft en op stal hebben wij nu ook een paard staan met een peesblessure. Lopen (op het harde) en koelen is het beste wat je op dit moment voor je paard kunt doen.
Wanneer het niet beter wordt zal ik een peesscan laten maken zodat je kunt zien wat er aan de hand is en hoe ernstig het is. Ik hoop voor je dat het meevalt, want mijn dagelijkse wandeltochten met mijn paard staat nog in mijn geheugen gegrift en ik weet hoe vervelend het kan zijn! Ach gut

Sterkte!

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:02

Jaa het is nu al iets dunner. vrijdag ga ik denk ik een stukje draven aan de hand op het harde, kijken of het al weg is zoniet schakel ik de DA in. Ik heb het hele stap schema van de vorige keer nog:p laat ik maar hopen dat het niet nog een keer hoeft!

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:18

Zekere voor het onzekere nemen, in overleg met de veearts een pees scan maken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:03

Ook al is je paard niet meer kreupel, wilt het nog niet zeggen dat de (eventuele) blessure al over is. Peesblessures zijn zo veradelijk, je paard paard hoeft er niet kreupel van te lopen.
Persoonlijk zou ik een scan laten maken.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:31

Ik wilde net zeggen, laat aub die dierenarts een keertje teveel als te weinig komen. Mijn paard heeft nu al 2x een peesblessure gehad, en elke keer was het dik en warm maar niks kreupel. Ik heb direct echo's laten maken en allebei de keren had hij idd iets aan zijn pees.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:02

Letizia schreef:
Ook al is je paard niet meer kreupel, wilt het nog niet zeggen dat de (eventuele) blessure al over is. Peesblessures zijn zo veradelijk, je paard paard hoeft er niet kreupel van te lopen.
Persoonlijk zou ik een scan laten maken.

juist. Er wordt met een peesblessure te vaak te vroeg begonnen, omdat het paard niet meer kreupel loopt. De pees is dan nog niet hersteld en zo ontstaan echt ernstige blessures.

Stappen, koelen en de DA erbij.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:07

Het leuke met een peesblessure is dat ze er vaak maar een paar dagen kreupel op zijn. De beschadiging zit er nog wel maar de kreupelheid is dan weg. Als je dan aan de gang gaat weer want hij loopt niet meer kreupel dus zal het wel meevallen, ben je verder van huis. Zeker als je paard daar al een peesblessure heeft gehad zou ik niet zelf gaan lopen kloten maar een scan laten maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:23

mijn paard heeft ook ooit een peesblessure gehad,hij kreupelde niet eens....maar ik heb het wel 3 maanden de tijd gegeven om te genezen..eerst op stal,stappen op de harde weg verschillende malen per dag,koelen,een zalf erop,dan weer een steun bandage erom enzo,heel veel werk ...
Na 3 maanden weer rustig beginnen,hij heeft er nooit meer last van gehad.
Ik zie vaak hier op bokt foto's van paarden die na een blessure weer aan de gang zijn,er word dan volop gewijkt enzo,en dan vinden ze het raar dat in ene de blessure weer opspeelt.
Ik vind dat niet raar,zoiets heeft heel veel tijd nodig,en veel mensen schijnen dat niet te hebben jammer!
(hier bedoel ik niet TS mee...)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:46

Mijn paard loopt al zes jaar met peesblessures en is er anderhalve maand terug zelfs aan geopereerd. En alles altijd onder dierenartsbegeleiding gedaan. Kijk wel mooi uit met zelf aan de rommel gaan.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 11:08

Ik ben niet van plan om overal direct de DA bij te halen, omdat ik vind dat een DA ook overal geld in ziet.

Misschien heeft ze zich alleen verstapt, en is het helemaal niet zo ernstig, dus ik kijk het gewoon even aan. Het geld groeit mij niet op de rug.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:10

ik hoop voor je dat het zo werkt, maar bedenk wel dat als het toch een peesblessure blijkt te zijn (en het wijst echt in die richting) je uiteindelijk veel meer geld en tijd kwijt bent als je te vroeg begint. Maar die keuze moet jij maken.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:31

Hi,

Ik heb net precies hetzelfde gehad. De pees blijft een zwakke plek. Hij hersteld nooit meer helemaal, tenminste wordt nooit meer zo sterk als voorheen. je paard heeft waarschijnlijk zich verstapt waardoor er weer scheurtjes in de pees zijn gekomen en dan krijg je de reactie dat het dikker wordt. Ik heb hele goede ervaringen met de fysio/homeopaat. Ik bel de DA niet eens meer (tenzij het erger wordt na een paar dagen 10 min stappen op het harde en koelen (10-15 min). Je moet alleen nu wel echt weer heel kalm aan doen... mijn fysio geeft mij weer een half jaar revalidatie....

een pees is echt een chronische blessure, helemaal zoals je zelf al zegt dat er altijd bindweefsel is blijven zitten... je kan ook heel veel info over peesblessures vinden op internet. Belangrijkste is rust (klein stukje land oid) en dat de pees na het stappen dunner is dan ervoor... dat is een goed teken!

succes..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:32

Zo te lezen doe je het al hartstikke goed met haar toch?!
Als je er maar om denkt er niet te snel op te stappen, Zou zonde zijn als je nog langer zoet bent terwijl het met nog even wachten wel over was geweest..

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:10

Nee dat komt wel goed, ik bouw het dan ook zeker weer rustig op, mocht ze vrijdag goed lopen dan zal ik er zaterdag op gaan stappen. is de peest na de tijd toch weer dik schakel ik de DA in, als het gewoon goed blijft zal ik maandag of dinsdag een paar minuten draven, en als het dan gewoon fout is dan is er echt iets niet goed met haar en zal ik de DA inschakelen.

het is nu gewoon even afwachten tot vrijdag denk ik, gisteren heb ik ook met haar gestapt. Ik merk al dat ze beter te pas is. Ze gaat rustig op dat been staan en houdt haar andere voorbeen in de lucht ( ze probeert vraagt altijd aandacht door een soort spaanse pas te doen, heb ik haar ooit een keer aangeleerd en nu gebruikt ze het overal voor) En ook haar pees is al een stuk dunner, het is alleen boven in nog dik, daar heeft ze die peesblessure gehad en daar is het ook altijd dik geweest.