[MD] Onverklaarbare verlaagde eetlust

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ing

[MD] Onverklaarbare verlaagde eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:53

Hallo Bokkers,

Ik zit met een probleempje: 2 weken geleden heeft mijn paard (merrie, 7 jr, M) op het land (waar ze halve dagen op een redelijk schraal stukje staan) een trap gehad. Ze heeft hier antibiotica en vochtafdrijvers voor gekregen. De zwelling is weg en ze heeft nooit een stap kereupel gelopen. Inmiddels het werk weer opgepakt en ze loopt als een trein.

Maar, sinds een halve week heeft ze geen eetlust meer in haar brokken (2xpd 1/2 kilo basisbrok) of muesli (Pavo sportmueali 1xpd kilo). alleen slobber mondjesmaat, en gras en kuil gaan er wel in. Ze is in goede tot zeer goede conditie, sport zon 5 keer k/w max een uur. Ik heb de veearts gebelt en die zegt veel 'tender love & care', "waarschijnlijk een woekerend virusje". Ze heeft geen verhoging, veel energie en werklust, de vacht ziet er goed uit en ze heeft geen rotte tanden (arts gekeken) of haken (4 maanden terug tandarts nog geweest). Haar mest ziet er gewoon uit en ze wordt 2x pj geent voor rhino en influenza en 4x pj ontwormt. Het gekke is dat ze de pavo sportbrok (grote biksjes) blieft ze wel.

Iemand een verklaring of tips voor plan van aanpak? Indien ze na het weekend nog weinig eetlust heeft laat ik sowieso de arts weer komen. Groetjes!

ellepel

Re: [MD] Onverklaarbare verlaagde eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:09

de pavo sportbrok lust ze toch wel?
als je dat nou gaat mengen met ander voer?
gewoon een handje van het andere voer erdoorheen??

misschien dat ze gewoon uitgekeken is op het andere voer?
komt wel vaker voor dat paarden om een of andere reden bepaald voer niet meer willen eten.
het voer ruikt goed ,is niet over datum of wat dan ook?

zou me er niet druk over maken,paarden zijn soms wat uitgekeken op bepaald voer en zo ineens eten ze het wel weer.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 23-05-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:11

Misschien zit er nu toch meer in het gras dan een paar weken terug en heeft ze minder nodig.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:25

Citaat:
de pavo sportbrok lust ze toch wel? als je dat nou gaat mengen met ander voer? (..) misschien dat ze gewoon uitgekeken is op het andere voer? het voer ruikt goed ,is niet over datum of wat dan ook?

Hi ellepel, dank voor je reactie. mengen heb ik al geprobeert, ze eet een paar sportbrokken er tussenuit en laat het dan weer voor gezien. De muesli krijgt ze pas een maand of 2 en (was) daar helemaal verzot op. het ruikt goed en de andere paarden eten het wel gewoon. de was nog ruim houdbaar en heb ik vorige week opengemaakt en in een waterdichte ton gedaan.

Opzich denk ik dat het wel een fase kan zijn, maar ik heb altijd geleerd een paard dat (ineens) geen eetlust heeft is ziek. bovendien is het een type dat je voor haarzelf in bescherming moet nemen - een echte doorloper en bikkel. Ze is geen kieskeurig type qua eten ook. alles gaat er normaal gesproken als warme broodjes???

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:28

@sonjim, imo zijn de eerste weken grasland de meest voedzame, het lijkt me stug dat ze het nu bijna opgeknaagt hebben dat er meer voedingsstoffen in komen te zitten. ze staat ook maar een halve dag op het land en sport intensief. dat beetje korte gras kan nooit genoeg zijn (denk ik)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:30

Ik heb mijn paardjes op een heel kort land staan gehad, dacht zelf aan bijvoeren, omdat het niet leek te groeien en ik dacht dat het te weinig was, maar ze aten echt niet en bleven mooi vol.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:34

hmmmm het zou kunnen, al heb ik dit met mijn paard nooit eerder gehad, ook niet toen ze op een voller stuk liep dat meer en langer gras had en ook groter in oppervlak was. Ik zie in je profiel dat je 2 sobere paardjes hebt (indien je naar hen refereert) - dat zal ook wel schelen. mijn paardje is ook wel sober, maar niet ala een haf of shet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:36

Mijn haf, eet wel als ze werkt 4 kilo brok weg, nu met pensioen niet meer. Zo sober als ze bekend staan zoveel eet zij, maar ik refereerde inderdaad aan hen, echter ze stonden ook heel schraal op dat moment.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:37

nou al zal die van mij zich helemaal vol eten aan gras dan nog gaat zijn muesli er graag in hoor. Knipoog

ohw wacht es..je paard heeft medicatie gehad he...was dat poeder wat je over het eten moest doen?
,dat zou verklaren dat ze het niet eten wil

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 19:02

@ ellepel, mijn paard heeft idd medicatie gehad, maar dat waren 2 injectiespuiten. dat kan het ook niet zijn. dank je iig!