N.a.v dit topc: [MD] mijn pony heeft opgezette klieren
Hier even een updateje:
Vandaag de dierenarts gebeld en een bog geschreven voor op mijn hyves, hier even een kopie van:
Hier even een blogje zodat ik het voor mezelf goed op een rijtje heb en het terug kan lezen voor later.
Nou die smile van die zakhoofd komt goed van pas want misschien heeft Taliet Luchtzaktymphonie of een gewone griepvirus (ik ben zoiezo niet blij maar als het het eerste is ben ik daar helemaal niet blij mee). Ik moet het nog even aankijken en goed in de gaten houden en zorgen dat het hooi hoog ligt voor dr.
Talita heeft sinds een paar weken dat haar luchtklieren wisselend opgezet zijn en dat ze wisselend fit is. Het is begonnen met stijf zijn op de rechterhand en niet helemaal fit. Op een avond haalde ik haar uit de wei en toen waren haar klieren heel erg opgezet, ik had dit nog nooit bij haar gezien. Ik heb die week veel over de verharde weg gewandelt en na de vitaminespuit knapte ze echt weer op. Sindsdien is het wisselend: De ene dag is
ze superfit waarna ze de volgende dag weer helemaal terug bij af is en weer opgezette klieren heeft. Ik heb haar voerporsie verhoogt en dat doet haar wel goed gelukkig. Ik moet nu dus even afwachten en haar temperatuur bij houden.
Het grappige aan Talita is dat ze altijd met rijden gekke geluidjes maakt een soort kreun. dit doet ze al haar hele leven, althans sinds ik haar heb (ruim 7 jaar nu). Waar ik aan denk is dat het best zou kunnen zijn dat er lucht in haar luchtzakken blijft zitten en dat ze dit op die manier probeert kwijt te raken. Ik hoop trouwens wel echt dat ze gewoon een griepje heeft en geen Luchtzaktymphanie. Het enige wat ik er over heb kunnen vinden is dit:
• Luchtzaktympanie
Dat betekent dat de luchtzakken overvuld zijn met lucht. Overigens komt dit zelden voor en dan nog meestal eenzijdig. De oorzaak is vrijwel altijd onbekend. Bij veulens kan de aandoening aangeboren zijn als de klep van de buis van Eustachius niet goed functioneert en er makkelijker lucht wordt aangezogen dan er wordt afgevoerd. Bij luchtzaktympanie zie je een duidelijke zachte zwelling van de keelstreek. Bij kloppen erop hoor je een holle toon. Soms is er een bijgeruis tijdens de inademing en zijn er wel eens problemen met het slikken waardoor het dier wat lijkt te 'braken' en hoest. De dikte is gemakkelijk leeg te drukken. De luchtzaktympanie kan operatief worden verholpen.
Ik ga er vanuit dat het dit niet is en dat ze gewoon een griepje heeft en misschien is er wel helemaal geen sprake van Luchtzaktymphonie en heeft ze iets anders.
Ik ga nu richting stal om te vragen of er een hooiding opgehangen kan worden zodat ze niet hoeft te bukken tijdens het hooi eten. Misschien helpt het.