Wat extra aan krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Wat extra aan krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:53

Promiss is een haflinger van 7 jaar. In principe staat ze er super voor maar.. ze is wat sloompjes met rijden. Ze is wel aan mijn been en als ik aangeef draf dan doet ze ook draf maar, alles net een tikkeltje s-l-o-m-e-r.
Verder is ze dus in een topconditie. Ze wordt op dit moment vrij normaal getraind, ik heb pfeiffer dus nog niet erg zwaar maar het is zeker niet zo dat ze niets doet. Ik denk vrij gemiddeld Knipoog
We rijden 5 keer per week in de bak dressuur, 1 keer per week maken we een buitenrit en ze is 1 dag vrij. Vaak wandelen we dan een kwartiertje door het bos Lachen

Wat ze nu krijgt:
- 75 gram Pavo Vital (Aanbevolen hoeveel heid is 50-100 gram voor een paard en 0 -50 gram voor een pony naargelang de werkintensiteit. Ik geef haar nu dus al vrij veel)
Mineralen & Sporenelementen
Calcium 10%
Fosfor 0,5%
Natrium 0,5%
Kalium 0,9%
Magnesium 3,5%
Lysine -%
Methionine -%
Koper 500 mg/kg
IJzer 2.000 mg/kg
Zink 2.500 mg/kg
Mangaan 1.300 mg/kg
Kobalt 10 mg/kg
Selenium 5 mg/kg
Jodium 20 mg/kg
Lecithine - mg/kg

Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,53 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 500 Eenh./kg
DE 5,8 MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 4,5%
Ruw eiwit 7%
Ruw vet 3%
Ruwe celstof 10%
Ruw as 41%
Glucose -%

Vitamine gehaltes (per kg)

Vitamine A 600.000 IE
Vitamine D3 80.000 IE
Vitamine E 5.000 mg
Vitamine B1 150 mg
Vitamine B2 150 mg
Vitamine B6 100 mg
Vitamine B12 1,5 mg
Vitamine C - mg
Vitamine K3 120 mg
Beta-caroteen - mg
L-tryptophaan - mg
L-Carnitine - mg
Ca-Pantothenaat 500 mg
Choline 1.000 mg
Foline 50 mg
Niacine 1.000 mg
D-Biotine 20 mg

-Supplement Vitamine E, Selenium en Lysine
Kan de waarden hiervan zo snel niet vinden Bloos!ps:

Verder krijgt ze om de dag een kopje gekookt lijnzaad.

Nu wil ik er dus wat extra energie in. Enige probleem is wel dat prom vrij heftig reageert op brok. Ze wordt snel stijf in haar spieren waardoor ze met rijden gewoon een ramp is en niet ontspannen te krijgen is. Toen ze nog brok kreeg (vorige week) van de stalhouder was ze lekker voorwaarts maar niet ontspannen waardoor er niets mee te beginnen was.

Nu heb ik even zitten kijken wat Subli heeft, aangezien ik daar makkelijk aan kan komen Bloos!ps:
Basisbrok:
✓ Complete aanvulling op ruwvoer
✓ Maakt niet fel
✓ Voor recreatiepaarden en -pony´s

EWpa 0,79 e
Vrep 85 g

Berekende gehalten per kg:
Ruw as 77 g
Ruw eiwit 121 g
Ruw vet 33 g
Ruwe celstof 143 g
Zetmeel 182 g
Calcium 9,0 g
Fosfor 4,9 g
Natrium 5,9 g
Magnesium 2,2 g

Toegevoegde gehalten per kg:
Biotine 100 mcg
Vit A 11250 IE
Vit D3 2250 IE
Vit E 100 IE

Sportbrok
✓ Met veel granen en lijnzaad
✓ Geeft kracht, uithoudingsvermogen en
glans
✓ Voor paarden en pony´s in opfok en
sport

EWpa 0,83 e
Vrep 88 g

Ruw as 71 g
Ruw eiwit 119 g
Ruw vet 38 g
Ruwe celstof 120 g
Zetmeel 248 g
Calcium 8,0 g
Fosfor 4,4 g
Natrium 5,8 g
Magnesium 2,1 g

Biotine 120 mcg
Vit A 13500 IE
Vit D3 2700 IE
Vit E 120 IE

Prestatiebrok

✓ Een granenmix in brokvorm
✓ Verrijkt met extra vitamine en
mineralen
✓ Topbrok voor topprestaties

EWpa 0,87 e
Vrep 89 g

Ruw as 66 g
Ruw eiwit 116 g
Ruw vet 51 g
Ruwe celstof 99 g
Zetmeel 309 g
Calcium 7,9 g
Fosfor 4,6 g
Natrium 5,4 g
Magnesium 1,8 g

Biotine 160 mcg
Vit A 18000 IE
Vit D3 3600 IE
Vit E 200 IE

Ponybrok
✓ Naast rijk ruwvoer en weidegang
✓ Hoge gehaltes aan vitamines,
mineralen en sporenelementen
✓ Voor sobere rassen, te dikke en felle
paarden

EWpa 0,75 e
Vrep 81 g

Ruw as 93 g
Ruw eiwit 119 g
Ruw vet 30 g
Ruwe celstof 176 g
Zetmeel 127 g
Calcium 11,9 g
Fosfor 6,0 g
Natrium 7,9 g
Magnesium 2,2 g

Granenmix+
✓ Eiwitarme complete 6 granenmix
✓ Verrijkt met vitamines en mineralen
✓ Voor extra temperament en energie

EWpa 0,96 e
Vrep 76 g

Ruw as 54 g
Ruw eiwit 97 g
Ruw vet 45 g
Ruwe celstof 67 g
Zetmeel 454 g
Calcium 7,9 g
Fosfor 4,0 g
Natrium 4,8 g
Magnesium 1,2 g

Biotine 150 mcg
Vit A 16920 IE
Vit D3 3384 IE
Vit E 150 IE

Biotine 160 mcg
Vit A 18000 IE
Vit D3 3600 IE
Vit E 160 IE

Verder zijn er ook nog muesli's maar ik denk dat ik nu al aardig wat heb staan Tong uitsteken Als jullie wel denken dat een muesli goed zou zijn hoor ik het wel maar mij is altijd geleerd dat in muesli net zoveel zit als in granenmix en dat het gegeven wordt omdat het er voor de mens lekkerder uit ziet terwijl paarden veel makkelijker de granenmix kunnen eten.

Sorry voor de ellenlange lijst, maar ik heb dus echt geen idee wat prom juist wel en wat niet moet hebben Bloos!ps:

Prom is wel een angsthaas.. schrikt van alles. Het is niet dat ze er vandoor vliegt maar dat ze in eens met alle vier de benen omhoog springt of ineens opzij gaat.

Wat denken jullie?

Petra_O

Re: Wat extra aan krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:49

Mijn haf doet het geweldig op muesli zonder haver van Havens. Ze worden er niet heet van (met brok had ik altijd een raket onder mijn kont) maar gewoon lekker energiek. Toen ik haar nog heel intensief reed, kreeg ze een schep per dag en een pavo koek (net zoiets als de pavo vital).
Met de Vital heb je vitamines zat, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken in ieder geval.
http://www.paardenvoeders.nl

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:56

Waar wordt ze stijf van, is ze eiwitgevoelig of bijv. gevoelig voor iets als de melasse in brok? Afhankelijk daarvan zou ik naar het menu gaan kijken. Misschien is het ook een idee om granen te voeren ipv een brok, dan heb je ook de ballaststoffen niet. Er is vast iemand op Bokt die je kan helpen met het uitrekenen van de verhoudingen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 13:02

Dat is een goede Urielle, ik durf het eigenlijk niet zo goed te zeggen.. Enig idee hoe ik daar achter kan komen? Ze krijgt ook Luzerne, daar zit ook redelijk wat eiwit in toch? Daar reageert ze dan weer niet op en doet ze het gewoon goed op dus dan zou je denken dat het toch iets anders is in de brok waar ze overgevoelig op reageert.

Edit; Op lijnzaad reageert ze wel weer heel goed. Dat is energie uit olie dus dan zou je zeggen dat het toch weer die suikers/zetmeel is waar ze slecht op reageert!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:28

Gewoon een vraag zonder verwijt. is uit nieuwsgierigheid: waarom denk je dat het aan het voer ligt?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 16:35

mehlika schreef:
Gewoon een vraag zonder verwijt. is uit nieuwsgierigheid: waarom denk je dat het aan het voer ligt?

Naast het voer waren er verder geen veranderingen (je bedoelt het stijf worden neem ik aan?). We hebben haar toen weer van de brok af gehaald en drie dagen later was ze weer het paard wat ik kende en liep ze weer lekker.
Een half jaar terug is ze tijdelijk naar iemand anders gegaan omdat ik ziek werd en ook daar kwam ze op ander voer te staan met dezelfde reactie. Weer van de brok af en ze was weer soepel. Vandaar dat ik toch die brok wel verdenk Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:43

Mijn vraag was meer gericht op je eerste alinea waarin je aangaaft dat ze wat sloom is met rijden Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 16:58

Oooww! Sorry Knipoog Tsja dat is puur een gevoel, omdat ik niet weet of ze wel voldoende energie kan halen uit haar voer hoe het nu is.
Ze is namelijk wel heel werkwillig. Als ik aanspoor tot draf gaat ze in draf en ook gewoon snel genoeg. Hoef mijn been maar naar achteren te leggen en ze galoppeert, het kost verder geen moeite! Alleen alles is dus veel trager dan normaal. Het echt actieve is er uit. Voor een B-proef zou het prima zijn maar meer ook niet, dan mist de actie in haar bewegingen.
Verder heeft de vital natuurlijk alles wat ze aan vitaminen en andere supplementen nodig heeft maar volgensmij, voor zover ik de nummertjes begrijp, niet echt veel energiewaarde. Ze wordt dan in verhouding toch wel vrij fors getrained, ze moet wel aan het werk namelijk.
Maar als jij iets anders hebt waar het aan zou kunnen liggen hoor ik het graag hoor Haha!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:09

Ik kan het zo natuurlijk niet beoordelen maar ik kom vrij vaak paarden tegen die net niet energiek genoeg zijn door de manier van rijden. Misschien tussendoor iets meer uitdaging opzoeken? Kijken of ze daar wakkerder van word?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:42

Hmm oke ja dat zou ook kunnen natuurlijk. Alhoewel ik wel veel afwissel, we maken vaak een bosrit, wandelen, longeren enz.
En het is niet dat ze er geen zin in heeft naar mijn idee....

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:09

stijfe spieren kan ook komen door een teveel aan krachtvoer.

Als je een supplement geeft, zoek dan eerst uit wat er in het ruwvoer zit dat je hem geeft! ruwvoer is de basis, moeten ze 1 kg droge stof per 100 kg lichaams gewicht van krijgen (nat, is dat meer dan je zou denken)

energie moeten paarden eigelijk uit ruwvoer halen, zeker sobere rassen als Halflingers. Als je krachtvoer bij geeft, kun je bv spierbevangenheid krijgen. Je zou bijvoorbeeld wel musli of geopende granen bij kunnen geven, om de fermentatie te stimuleren, en daar vet bij geven. Je kan redelijk veel vet geven aan een paard, zonder schadelijke effecten, ze halen er veel energie uit, en het is zelfs goed voor hun stofwisseling.

Met het vitamine E suppplement opletten, de selenium die daar inzit, is al vrij snel toxisch, dus echt niet meer dan 1 mg selenium per 100 kg lichaamsgewicht geven! dat geld ook voor het supplement dat je nu al geeft, daar zit al selenium in, dus let goed op dat je niet teveel geeft!

overigens, de verhouding Ca+ Mg+ in je supplement ligt iets scheef, en ook van vitamines kun je teveel geven. Ik zou me gewoon weer aan de aanbevolen hoeveelheid op het potje gaan houden, het staat er niet voor niets op, en als je meer geeft, gaat meestal je paard/pony er niet direct beter van lopen, maar het kan wel schadelijk zijn als hij teveel krijgt van bepaalde stoffen.

Verder, weinig eiwit in voer is een hulp tegen spierbevangenheid, maar bij té weinig eiwit, krijgen ze niet genoeg bouwstoffen binnen, en gaan ze hun eigen spieren afbreken om spieren op te kunnen bouwen, dan gaat er dus iets heel erg fout.

Ik zou dus: minder supplement geven, zorgen dattie goed vol zit met ruwvoer altijd, iets van muslie of geplette gerst oid erbij geven met een lading olie, en verder niets.
Als je echt iets wil, ga naar een goede voedings adviseur voor paarden. Er zijn zoveel poedertjes en voeren op de markt, en er wordt zoveel onzin vertelt over voer, door mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt...

Verder, voor een paard wat normaal werk moet doen (alles t/m M2 valt daar wel onder) zou met ruwvoer, en een paar scheppen muslie of brok of slobber makkelijk rond moeten komen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:40

Maar in principe krijgt ze nu niet te veel toch? Ik heb ook met Pavo overleg hier over gehad en die zeiden dat je met een haflinger er tussen in moet gaan zitten, omdat het qua behoeften geen paard is, maar ook weer totaal anders dan een pony.
Ruwvoer heeft ze genoeg, onbeperkt. Tegen de tijd dat de nieuwe ronde ruwvoer gegeven wordt staat Prom nog gewoon te kauwen op haar eerste ronde. Ook het supplement krijgt ze de helft dan ze eigenlijk zou moeten juist omdat de selenium ook al in de vital zit. Dus hier had ik wel op gelet.

Maar zoals je al zegt zou ze dus een paar scheppen muesli, brok of slobber moeten hebben om goed rond te komen en díe krijgt ze nu dus nmog niet. Daarom vraag ik me dus af wát voor brok/muesli ik bij moet voeren, omdat ze dus zo snel reageert op brok Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:12

ik zou geen brok geven. Grote kans dat ze op het zetmeel in de brok reageert, daar kunnen ze namelijk dus ook stijf van worden. Ik weet niet genoeg van muslies en haver etc om te weten wat het beste is, maar ik zou denk ik toch voor iets simpels gaan. Zou geen mais geven in dit geval denk ik, maar een redelijk energie arme musli ofzo dus. Iets wat niet zozeer extra energie geeft, alswel iets wat haar darmen stimuleert om alle energie uit haar ruwvoer te halen. Kijk of je er olie bij kan geven, dat zou qua energie al moeten helpen, en dat is dus goed voor ze, en ze zal er niet op reageren zoals op brok.
(paar scheppen bedoel ik ook echt 2 per dag, van een redelijk magere voeding)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:17

je kan haar olie gaan bijgeven gewoon zonnebloed ofzo. halen ze ook nog wat engerie uit zonder er gek van te worden daarbij is het goed voor de darmen de vacht enz. bij veel paarden werkt dat ook erg goed en dan hoef je er geen brok bij te nemen

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 09:46

En wordt het met olie niet teveel omdat ze ook al eens in de twee dagen lijnzaad krijgt?
Ik zal eens vragen of ze ook muesli/granenmix op stal hebben, misschien dat ik dat dan wel mag geven aangezien ik toch twee beurten voer oversla Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:10

als het puur om de energie gaat en je wil erg voorzichtig zijn met zetmeel (granen= zetmeel ) en andere extra stoffen (melasse etc )
en subli is de voorkeurs keuze
zou je ook nog kunnen kijken of de energie kern mix iets voor je hafje is

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 10:39

Nou Sonja_vR, die kreeg ik toevallig op een ander forum waar ik dezelfde vraag stelde ook als tip! Dat is dan dus nog wel het proberen waard denk ik Lachen