Schudden met hoofd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 08:00

Hallo,

Mijn paard schudt sinds enige weken erg met haar hoofd als we rijden, het kost me de grootste moeite om haar hier vanaf te houden. In de wei doet ze dit niet, ze proest dan wel veel. Zou dit Head shaking syndrome kunnen zijn? Of hebben paarden er dan ook in de wei last van ?
Alvast bedankt voor jullie reacties

ellepel

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:21

klinkt wel wat naar hooikoorts...
laat de veearts goed kijken naar je paard,laat oren ogen,neus,longen, rug, alles goed nakijken.

als je paard in de weide veel proest zou het best een overgevoeligheid voor stof of pollen kunnen zijn.
stof kan ook he omdat het toch al best een tijd erg droog is( hier tenminste wel)

welke beweging maakt je paard precies?
lijkt het hier op?:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 7669778142
is mijn eigen pony,die heeft last van pollenallergie

doet je dier het altijd met rijden,is er een patroon in te ontdekken?
ook met lange teugel?

heel wat vragen dus...

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:25

probeer ook eens met oornetje te rijden. Dat werkt bij die van mij ook.Mijn paardje heeft het overigins alleen als het stoffig is of met veel vliegen

Jessie087

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:01

Mijn paard het dit ook sinds enige weken.
Ik zit zelf te denken aan pollenallergie of iets in die richting.
Heb al een neusnetje aangeschaft, maar ik vind dat hij niet lekker kan ademen ermee.
Bij hem wordt het ook erger als het warm is ,en hoe harder hij moet werken.
Als ik bijvoorbeeld s'middags rijd heeft hij er meer last van dan als ik s'avonds rij.
Rug, oren enz verder is alles in orde.

Maar echt met het hoofd gooien heeft een andere reden, die van mij is een een paar maanden onder het zadel en snapt aanleuning nog niet helemaal.
Daarom gooit hij met zijn hoofd.

Als het lijkt of een paard knikt dan is het een allergie!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 14:01

Nee, ze gooit echt met haar hoofd, Polly " knikt" meer zeg maar. Ze heeft het ook alleen tijden het rijden, (nooit op de wei, dan proest ze alleen meer dan de rest van de paarden) vooral als ze zich lang (probeert) te maken. Als ik haar goed voorwaarts rijd en een ophouding maak als ze de nijging heeft haar hoofd op te gooien dan gaat het goed, dan is ze ook mooi in de aanleuning. Ook bij uitstappen gebeurd het (bijna) nooit.
Het zou best met de aanleuning, mijn handen of balans te maken kunnen hebben, ik ben nog niet zo gevorderd. Als een vriendin van mij haar rijdt (gevorderde ruiter) gebeurd het bijna niet. Vandaar ook een beetje mijn twijfel...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:05

Ik denk ook eerder aan een allergie, toevallig is het laast vastgesteld bij een paard wat ik rij.
Die deed dat ook, ze staat nu onder behandeling en ze heeft een pollennetje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:09

pieder:
zou best rijtechnisch kunnen zijn als het alleen bij jou gebeurd.
goed les nemen helpt dan al een hoop!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:13

Ik neig hiernaar ook (rijtechnisch probleem). Heb goede les en met de aanwijzingen van mijn juf gaat het al beter, het lijkt ook wel een beetje aangeleerd gedrag als ik haar rijd. Heb inmiddels een pollennetje dus kan het eens proberen. Bedankt voor al jullie reacties!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:35

Ik zou ook eerder denken aan een rijtechnisch probleem, een goede instructie kan dan al veel verbetering geven.
Maar voor de zekerheid zou je ook de tanden even na kunnen laten kijken op haken en doppen. Ook kun je evt. de oren even laten nakijken.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:41

Heeft mijne ook in de zomer, in de winter durft ze ook wel eens knikken maar minder, en ze doet het vooral als er zon is, dus ik vrees voor een zonnenallergie. En ze doet hetzelfde als op het filmpje dat hier geplaatst is, maar knikt minder vaak na elkaar, ze geeft één knik, maar maakt ook soms net dezelfde bewegingen als in het filmpje. Is dit dan nog head shaking syndrome? Of toch een allergie op één of ander ding?

Edit : ze doet het ook op wandeling of bij het uitstappen als de teugels volledig los zijn. Maar wel minder.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:33

Ik had vrijdag les en het gaat al een stuk beter. Het is waarschijnlijk een beetje aangeleerd gedrag (ze zet me vreselijk buitenspel door de schudden) en probeert op allerlei manieren haar concentratie op alles behalve mij te focussen. Ik ben even heel streng geweest en het was over......heb haar inmiddels wel door als ze aanstalte maakt dus kan haar 9 van de 10 keer voor zijn....
TRanden zijn overigens oke, twee maanden geleden behandeld door de tandarts dus dat zal het niet zijn...