Paard van de ene op de andere dag mega-jeuk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Paard van de ene op de andere dag mega-jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:36

Ik heb Sheek nu 8 jaar, en hij heeft nog nooit extreem geschuurd. Hij heeft een hele dikke volle bos manen en een dikke staart, en vindt het wel eens lekker om deze even fijn te schuren, maar nooit extreem.

Nou hebben we al een jaar of wat een heleboel van die kleine zwarte vliegjes op stal. Die beesten zijn erg lastig, maar Sheek leek er nooit last van te hebben. Nu is hij echter sinds een week ONTZETTEND aan het schuren, de hele rij boxen dreunt er van. Hij schuurt de deur er nog uit, zo erg. Nu vermoed ik dus dat die mugjes hem in zijn manekam bijten/steken. Ik zie er echter niks van. Ik spuit wel elke keer trouw antivliegenmiddel er op, maar dat schijnt niet te helpen.

Maar toen ik vanavond op stal was zag ik dat Sheek nu ook zijn staart aan gort heeft geschuurd, tot bloedens aan toe Verdrietig . Gister had hij nog geen kriebels aan zijn staart... We hebben de stallen meteen allemaal met een insecticide behandeld, en de vliegjes zijn nu weg. Ik vraag me echter af of de kriebels van de vliegjes komen, hij had voorgaande jaren helemaal geen last van die beestjes, en de andere (veel lichter behaarde) paarden schuren ook niet (terwijl je toch zou denken dat die voor een mug een makkelijker doelwit zijn...).

Is dit nou zomerexceem? Of zou het wat anders zijn? En heeft iemand een geniaal idee om van de jeuk af te komen? Want stel dat hij door blijft schuren ondanks het feit dat we geen vliegen meer hebben? Hij doet het echt alleen op stal, op de wei schuurt hij niet. Hellup!

Miesjex

Re: Paard van de ene op de andere dag mega-jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:39

Ik zou het zo niet weten, als je het zeker wilt weten bel je anders je arts op Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:31

Misschien kun je hem wassen met bijv. tea tree shampoo. Dat is jeukstillend maar ook schimmeldodend en insectenwerend.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:38

Mijn verzorgpaardjes zijn ook ineens heel erg met de manen en staart gaan schuren. De ene staat dag en nacht buiten en de ander alleen overdag. Ik heb bij beide de manen en staart met Tea Tree shampoo gewassen en toen hield het schuren wel een tijdje op. Dit zou je dus in ieder geval kunnen proberen.
Verder spuit ik nu af en toe een een of ander vaag middel dat ook tegen zomereczeem zou moeten werken en het schuren houdt inderdaad (voorlopig) op! Ik weet even niet hoe het heet, maar het zit in een witte spuitfles met gekleurde letters er op!

Het is dus gewoon een kwestie van dingen proberen en als het niet op korte termijn helpt, toch de dierenarts even laten kijken!

Succes!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:38

Tja, het is niet zo'n leuk nieuws maar dit klinkt als ZE.
Het kan echt van de ene dag op de andere beginnen

Laat je DA even kijken, dan weet je het zeker. Je kan een bloedafname laten doen met allergietesten. Dan weet je precies waarvoor hij allergisch is.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:00

ah wat zielig, wat het precies is durf ik niet te zeggen, wij hadden vorig jaar een paard dat als een gek stond te schuren in de meest rare houdingen. toen hadden we bij de ruitersportzaak een mentolcreme gekocht, ik weet alleen de naam niet meer, zat in een dorrzichtige flacon, de creme was wit en er zat een paarse etiket op. Dit heeft wel geholpen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:36