Voeding op de weide (tips?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Voeding op de weide (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:10

Na de winter zijn mijn verzorgpaarden altijd heel dun, dit jaar was het wel heel erg. Tandarts is geweest en heeft alle tanden gedaan. Zaten genoeg haken op die nu verwijderd zijn. Even de situatie uitleggen waarin de paarden staan.

De paarden staan 24/7 buiten. Zowel zomer als winter en hebben nooit een deken op. Ze staan met zijn 6en in de wei. We krijgen meestel ieder jaar wel 1 á 2 veulens. Ze hebben altijd hooi op de wei en in de zomer natuurlijk vers gras. 2 van de paarden zijn ingereden en worden maar 1x in de week gereden. Binnekort wordt dit 2x in de week. Dus veel worden ze niet gereden. Dan staan er nog 2 jaarlingen en 2 nog niet ingereden paarden die binnekort ook ingereden worden.

Het baart mij nu wel zorgen dat ze zo mager worden, daarom vraag ik me af of ze misschien bijgevoerd moeten worden met brok of andere dingen. Wie heeft er tips om deze paarden bij te voeren? Voor zowel de zomer en de winter.

morelia

Re: Voeding op de weide (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:45

Dat de haken eraf zijn zal vast al helpen om te beginnen. Daarnaast zou ik eens een mestonderzoek laten doen op wormen. Dan weet je meteen als ze wormen hebben welk ontwormingsmiddel je moet gebruiken. Verder zouden ze nu van het voorjaarsgras wel weer wat moeten aankomen. Als het niet wormen blijken te zijn zou ik de DA om advies vragen voordat je van alles bij gaat voeren. Succes!

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:18

ze worden ook altijd netjes ontwormt, 2 weken terug nog dus dat is het denk ik niet.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:22

Toch kunnen ze dan nog een wormbesmetting hebben. Paarden die op voorjaarsgras staan horen niet mager te worden. Ik zou toch in ieder geval je DA om advies vragen.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:12

Iemand anders nog tips?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:15

Hoeveel gras hebben ze in totaal tot beschikking?

Paardje dat afgelopen winter erg dun was hier is na één maand op ons land (aantal hectare) behoorlijk aangekomen en nu in goede conditie. Hebben ze wel genoeg land?
Anders idd goed bij blijven voeren. Mijn ervaring is dat zemelen ook goed helpen voor aankomen. Brok helpt zelden

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:22

RianneH schreef:
Hoeveel gras hebben ze in totaal tot beschikking?

Paardje dat afgelopen winter erg dun was hier is na één maand op ons land (aantal hectare) behoorlijk aangekomen en nu in goede conditie. Hebben ze wel genoeg land?
Anders idd goed bij blijven voeren. Mijn ervaring is dat zemelen ook goed helpen voor aankomen. Brok helpt zelden

Ik sluit me hierbij aan; geen brok. Ik vraag me af hoe het weiland onderhouden wordt; Heel misschien zijn er tekorten aan mineralen in het gras (calcium, magnesium, etc) wat een oorzaak zou kunnen zijn van de vermagering. Ik zou zeggen, overleg met je DA en laat hem evt. gericht zoeken naar mineralen tekorten (bloed, urine, spierbioptie).