Kreupel pas na 20min. rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Kreupel pas na 20min. rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 23:22

Mijn haflinger is nu ongeveer 6 weken onder het zadel en doet het erg goed.
Nu zins een week of 2 is hij na ongeveer 20min.rijden kreupel.

Een half jaar terug is hij ruim 6 maanden kreupel geweest door hoefbevangenheid,maar dit leek als al enkele maanden stabiel te zijn. ook heeft hij nu een week of 4 een flinke schiefel aan de binnen kant van z`n linker been,net onder de knie.

zouhet kunnen zijn dat die schiefel tegen z`n pees aan zit en dat het na 20min.pijn begind te doen. of zou het toch iets met z`n hoefbevangenheid te maken kunnen hebben.

Ik vind het erg raar dat hijpas na 20min. rijden kreupel gaat lopen,en niet gelijk.
Herkent iemand dit?

Mjay

Re: Kreupel pas na 20min. rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:39

hoe lang zit die schieffel al op dat beentje?

en hoe erg was hij toen hoefbevangen? zijn er toen ook fotos van gemaakt?

als die schieffel er kort zit zou het wel daarvan kunnen komen mijn pony heeft een schieffel gehad op ongeveer de zelfde plaats denk ik die had dit ook in stap goed weg draven ook nog goed maar bij belasting gewoon weer kreupel....maar dat weet je natuurlijk ook niet zeker dat dat het is ik zou voor de zekerheid contact opnemen met je DA!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:44

Ben bang dat er maar één iemand je vraag kan beantwoorden: de dierenarts. 't Kan werkelijk alles zijn wat er tussen z'n hoofd en z'n hoef zit...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:07

Ik ga met knavia mee.

Zou zeer zeker de dierenarts erbij halen, kreupelen na 20 minuten is niet goed..
Het kan zomaar zijn dat ie de eerste 20 minuten op karakter zijn best doet om niet kreupel te lopen, of om minimaal kreupel te lopen en dat jij dat net niet ziet/voelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:15

die schiefel kan een breuk in het griffelbeen zijn,foto's laten maken dus of dit het geval is.
in elk geval niet meer rijden, ook niet longeren,.dier wel op de weide zetten.
maar zou er wel foto's van laten maken,die schiefel kan een bruekj zijn in het bot

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:12

De DA is gister geweest om mijn andere paard te castreren, en vroeg aan hem of het temaken kan hebben met z`n hoefbevangenheid. Hij dacht van niet,maar kon het ookniet verklaren.ik kon hem het beste volledig van het gras af halen (stond tot nu toe met een graaskorf om op het land).

Maar gisteravond legde ik ineens de link met die schiefel. hij zit er al 4 weken,maar ging pas na 2 weken kreupel lopen,na 20min rijden. Ik ben bang dat die schiefel nu tegen de pees aanschuurt en dat hij daarom na 20min. kreupel gaat lopen,of klinkt dat niet logische? Als dit wel zo is betekend dit dan dat het einde verhaal is,of er dan wat aan te doen?

wat zijn hoefbevangheid betreft is hij dus een half jaar kreupel geweest. Er zijn foto`s gemaakt en hij heeft een zinker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:56

wat is een zinker?
is bij die schiefel toen wel een arts geweest dan?
de mijne heeft ook een schiefel,maar wel als gevolg van een scheur in het griffelbeen, en dat is alleen te zien op foto

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:39

ellepel schreef:
wat is een zinker?
is bij die schiefel toen wel een arts geweest dan?
de mijne heeft ook een schiefel,maar wel als gevolg van een scheur in het griffelbeen, en dat is alleen te zien op foto

bij een zinker kantelt het hoefbeen niet,maar zakt het hoefbeen recht naar beneden.

nee er is geen arts bijgeweest toen hij die schiefel had,omdat hij er in eerste instantie geen last van leek te hebben.en omdat ik altijd geleerd heb dat schiefels niet zo veel kwaat kunnen en alleen een schoonheids foutje is.

vanavond komt de hoefsmith opstal eens horen wat hij er van vind,en de DA heeft omhalf 6 telefonische spreek uur,dus ik ga ook maar even horen aan hem of het vind dat er een foto gemaakt moet worden.

ik heb vandaag gelongeerd om eens goed te kijken op welk punt hij precies kreupel gaat lopen. Heb hem eerst op het harde gelongeerd. Daar liep hij wat gevoellig maar niet echt duidelijk kreupel,maar dat hij gevoelig loopt is opzich wel logiche vanwegen z`n hoefbevangenheid.
Daarna heb ik hem in de bak gelongeerd, links en rechts om. na ongeveer 15min. draven begind hij met z`n linker been wat onregelmatig te worden. Het lijkt dan wel als of zijn been de beweging niet helemaal goed afmaakt. een paar min.later gaat hij met de punt van zijn hoef een beetje slepen. het is niet heel erg,maar als je goed kijkt zie je dat hij lichtjes over de grond komt met z`n teen. vervolgens komt de echte onregelmatigheid (kreupel) pas.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:19

hoefsmit heeft gister naar hem gekeken.hij voelde een verhoogte hartslag in z`n koothoolte van z`n rechtervoet. dit heeft weer te maken met z`n hoefbevangenheid. en dacht dat hij ook last had van die schiefel.

vandaag met de DA overlegd. hij krijgt nu voor 2 weken ontstekingsremmers. daarna het rijden weer rustig oppakken,als hij dan nog kreupel gaat lopen met rijden,gaan we foto`s maken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 05:12

toch maar goed dat je de dierenarts terug hebt laten komen,hopelijk helpen de ontstekingssremmers

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 06:40

Is de rechtervoet ook de voet met het gekantelde hoefbeen?? Dat maakt natuurlijk het afrollen van de hoef moeilijk. Als je de hartslag voelt in de koot ligt hoefbevangenheid voor de hand als diagnose. Ik hoop dat je er op tijd bij bent en dat de ontstekingsremmers helpen. In ieder geval zou ik je pony van het gras halen. Beterschap

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:55

janouk schreef:
Is de rechtervoet ook de voet met het gekantelde hoefbeen?? Dat maakt natuurlijk het afrollen van de hoef moeilijk. Als je de hartslag voelt in de koot ligt hoefbevangenheid voor de hand als diagnose. Ik hoop dat je er op tijd bij bent en dat de ontstekingsremmers helpen. In ieder geval zou ik je pony van het gras halen. Beterschap

aan beide voor benen is het hoefbeen gekantelt en gezakt. Hij stond eigelijk al een tijdje niet meer op het gras. daar voor stond hij met een graaskorf om op het land, en kreeg hij echt heel weinig gras binnen. maar dat was blijkbaar toch genoeg om z`n hoefbevangenheid aan te wakkeren. Ik hoop ook dat de ontstekingsremmers gaan helpen, wil niet weer het hele drama van vorig jaar mee maken, dat hij 6 maanden kreupel liep van z`n hoefbevanheid.

als de kuur van ontstekingsremmers is afgelopen ga ik denk ik weer foto`s maken van z`n voeten, om te kijken of ze hoefbeen nog meer gekantelt is, ten opzichte van de vorige keer. en ik wil dan gaan kijken hoe het er voor staat met die schiefel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 06:59

Heel erg verstandig van je OK dan!
Alleen op die manier weet je idd hoe hij ervoor staat en of de kreupelheid daadwerkelijk daar vandaan komt.

Je kan wel wachten en blijven emmeren, maar die foto's geven wel meteen duidelijkheid .

Succes !

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:04

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 09:17

RoxyVip schreef:
Dit lijkt erg op ons verhaal, alleen die hoefbevangenheid niet.

_Diesel @ [BEH] Help: wie herkent deze symptomen van kreupelheid?

het lijkt idd wel op jou verhaal, ik zie dat die van jou artrose blijkt te hebben.
als ik je een tip mag geven; ga op zoek naar een instructuur voor het recht richten. een stal genoot van mij heeft ook een paard met artrose of HKO. haar paard is door het recht richten van de slager gered en doet het nog prima.

ik zelf heb ook een instructuur gevonden voor recht richten. daar ga ik mee beginnen als ik weet hoe mijn paard er straks voor staat na de kuur onstekingsremmers en de foto`s

veel suc6 met je paardje

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:24

claubrink schreef:
Mijn haflinger is nu ongeveer 6 weken onder het zadel en doet het erg goed.
Nu zins een week of 2 is hij na ongeveer 20min.rijden kreupel.

Een half jaar terug is hij ruim 6 maanden kreupel geweest door hoefbevangenheid,maar dit leek als al enkele maanden stabiel te zijn. ook heeft hij nu een week of 4 een flinke schiefel aan de binnen kant van z`n linker been,net onder de knie.

zouhet kunnen zijn dat die schiefel tegen z`n pees aan zit en dat het na 20min.pijn begind te doen. of zou het toch iets met z`n hoefbevangenheid te maken kunnen hebben.

Ik vind het erg raar dat hijpas na 20min. rijden kreupel gaat lopen,en niet gelijk.
Herkent iemand dit?

1 enkel antwoord: rechtrichten

eerst aan de longe
dan pas erop

en je hebt nog een heel jong paard, dus gedoseerd werk aanbieden

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:36

claubrink schreef:
RoxyVip schreef:
Dit lijkt erg op ons verhaal, alleen die hoefbevangenheid niet.

_Diesel @ [BEH] Help: wie herkent deze symptomen van kreupelheid?

het lijkt idd wel op jou verhaal, ik zie dat die van jou artrose blijkt te hebben.
als ik je een tip mag geven; ga op zoek naar een instructuur voor het recht richten. een stal genoot van mij heeft ook een paard met artrose of HKO. haar paard is door het recht richten van de slager gered en doet het nog prima.

ik zelf heb ook een instructuur gevonden voor recht richten. daar ga ik mee beginnen als ik weet hoe mijn paard er straks voor staat na de kuur onstekingsremmers en de foto`s

veel suc6 met je paardje

Helaas is bij Rox de blessure aan de kootplaten waar de kreupelheid vandaan komt, niet de artrose. alleen rechtrichten zal dus weinig zin hebben.