veel plassen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:03

Ik weet dat er een gelijkaardig topic hier bij Medisch staat maar ik wil mijn probleem toch even voorleggen.

Sinds een week of 3 is mijn paard vaker gaan plassen. Tot voor gisteren maakte ik mij geen zorgen maar nu vind ik het wel abnormaal. Tijdens het rijden hing zijn piemel al half stok en na het rijden onmiddellijk plassen, flinke hoeveelheid en heel licht van kleur. Na nog geen 3 kwartier later ging hij weer plassen en een half uurtje erna weer.

Vandaag veearts gebeld en hij komt donderdag op mijn aanraden bloed afnemen en ik ga proberen om wat urine in een potje te verzamelen. Nu valt het mij ook op dat hij vaker zijn piemel eruit heeft als normaal, dus ook gewoon tijdens het gewone grazen zonder dat hij moet plassen.

Hij drinkt zeker niet meer dan anders, hij staat niet op een nieuwe weide ofzo, ok het gras ziet natuurlijk wel groener dan een maand geleden maar deze is niet bemest. Paard is zeker niet sloom en zit goed in zijn vacht.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

SamCo

Re: veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:06

Nieuw zoutblok?

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:36

Nee ik heb een himalaya liksteen hangen maar die hangt daar al langer en zoveel zie ik hem daar helemaal niet aan likken. En dan zou hij ook meer drinken denk ik en dat doet hij zeker niet. Kan ik checken omdat hij op de weide geen automatische drinkbak heeft

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:37

Misschien wat aan zijn nieren?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:39

suikerziekte mischien?

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:43

Bij suikerziekte zou hij ook veel meer drinken. Nieren dacht ik ook eerst, ontsteking ofzo maar ik vind het ook raar dat zijn piemel er vaak zo relaxed bijhangt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:46

Met bloedonderzoek kan je al veel dingen uitlsuiten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:01

Heb je toevallig veel paardenbloemen in de wei staan?

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:14

Neen geen paardenbloemen, enkel boterbloemen maar niet noemenswaardig veel. Er groeien ook wel veel klavertjes in het gras...

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:11

Was je paard voorheen erg kieskeurig met plasplekjes uitzoeken?
Bij ons staat een pony op stal die bijna nergens durfte te plassen en zo alles heel lang op ging houden. Door dat steeds heel lang ophouden heeft hij nu problemen met zijn sluitspieren en plast hij elk elk uur.

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:48

hier hetzelfde.
mijn paard plast ineens ook veel.
maar alleen als we naar les naar de manege gaan, vorige week plaste die voor die tijd, tussentijd en toen we klaar waren weer.
nu net. plaste die tussentijd, na het rijden met het afzadelen. en toen we thuis kwamen weer.
het gekke is dat ie dat alleen daar doet en thuis plaste hij alleen na het rijden, maar dat deed hij al heel lang.
wat kan dat zijn?