Dikke luchtzakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Dikke luchtzakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:09

(hopelijk staat het hier goed)

Jo staat tegenwoordig langer op de wei dan vroeger. Normaal gaan de paarden rond 14.30 uur naar binnen, maar tegenwoordig wordt ze daarna weer buiten gezet en staat dus op de wei als ik 's avonds aankom. Op de wei begint weer gras te groeien dus haar koppie is voortdurend aan de grond.

Afgelopen vrijdag reed mijn instructrice haar nog eens, en zij vroeg meteen of ze soms net van de wei af kwam? Ja dus. Dit zag ze aan de luchtzakken die behoorlijk dik waren. Net achter haar kaken zat idd een verdikking. (ik dacht dat daar de speekselklieren zaten?) Ze gaf aan dat dat rijtechnisch niet zo fijn was, omdat ze dan wat stijver is en moeilijk inbuigt.

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Wat is dat precies, luchtzakken? Kan iemand me daar iets meer over vertellen? Ennnn, hoe lang duurt het voor die verdikking is weggetrokken?

Sjeempie

Re: Dikke luchtzakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:56

volgens mij zijn dat de lymfeklieren maar kan ook aan mij liggen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:00

nou ben ik benieuwd want lucktzakken/speekselklieren zitten beide op die plek.
ben heel benieuwd of er iemand komt met een duidelijk antwoord.
Knipoog
de mijne heeft het na eten van veel kort gras.
staat hij op stal met het hoofd hoog dan zakt het weer weg.
volgend mijn veearts was het vocht afkomstig van de speekselklieren die een beetje te hard hun best moeten doen met al dat korte gras.

volgens een andere veearts was het een gevolg van schimmels die in het gras zitten en dat daarom die holtes zo dik worden..
in beide gevallen trekt het weer weg als ze uit het gras zijn

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:03

Ik heb eens even gegoogled (had ik misschien beter meteen kunnen doen, maar okeej, nu zijn anderen misschien ook geholpen) Dit staat op de pavosite:

Citaat:
Mijn 5 jarige ruin staat op dit moment i.v.m. met het slechte weer vaak binnen. Ook rijden gaat nu niet. Zodra het mooi weer is gaat hij samen met een shet naar buiten. Als ik hem s 'avonds ophaal dan heeft hij achter zijn kaken soms dikke kussens. Hoe kan dit? Hij is niet ziek en eet verder goed.

Antwoord drs. Leendert-Jan Hofland
Jouw verhaal doet vermoeden dat je paard last heeft van luchtzaktympanie.
Luchtzakken zijn verwijdingen van de buis van Eustachius, die de verbinding vormen van het middenoor naar de keel. Het is deze buis die je bij opstijgen en dalen in een vliegtuig ‘losslikt' (d.w.z. dat de buis even open en dicht gaat waardoor de luchtdruk in keel en middenoor weer gelijk wordt), als je druk voelt bij je oor.

Alleen paardachtigen hebben in het verloop van deze buis een verwijding (de luchtzak), de functie ervan is niet exact bekend. De luchtzakken zitten anatomisch gezien globaal onder de speekselklier bij het oor. Als de luchtzak overvuld raakt met lucht zie je een zachte zwelling ter hoogte van de keelstreek, die hol klinkt als erop getrommeld wordt. De zwelling wordt nogal eens verward met ‘dikke klieren'. Het verschil zit hem erin dat bij dikke klieren de zwelling over het algemeen veel steviger is, soms gevoelig en dat er nogal eens sprake is van een minder fit en/of ziek paard met soms neusuitvloeiing.

Luchtzaktympanie kan bij veulens tot een maand of 18 ontstaan op basis van een afwijkende bouw van de luchtzakopening. Verder kan bij veulens en volwassen paarden het probleem optreden als er sprake is van bijvoorbeeld een voorste luchtweginfectie, dan zijn namelijk ook de slijmvliezen in keel, buizen van Eustachius en luchtzak gezwollen waardoor de lucht moeilijker met slikken kan worden afgevoerd.

Daarnaast zal dit fenomeen eerder optreden als een paard veel met zijn hoofd naar beneden staat (zoals in de wei), doordat er dan soms wat stuwing van het hoofd en hierdoor zwelling van slijmvliezen optreedt. Kenmerkend is, dat als het paard zijn hoofd weer omhoog houdt zoals na opstallen, de zwelling vaak ook weer vlot verdwijnt.

Bij twijfel over de oorzaak kan het raadzaam zijn een luchtwegscopie te laten doen, waarbij bij gebruik van een dunne scoop ook in de luchtzak kan worden gekeken om te controleren of er aanwijzingen zijn voor ontsteking o.i.d. Bij hardnekkige gevallen is het mogelijk operatief in te grijpen, maar meestal is dit niet nodig en volstaat het maatregelen te nemen zoals van een hoogte af voeren d.m.v. een hooinet.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:03

Een paard hier heeft dat laatst ook gehad.
Ben toch benieuwd wat het precies is, even een stipje!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:08

ik heb het bij indi eerlijk gezegd nog nooit gezien, en die staat alle dagen te eten met hoofd op de grond Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:12

Ik had het ook nog nooit gezien bij Jo, het is dat mijn instructrice erover begon toen ze erop zat, maar anders wist ik het ook niet!

Als ze haar hoofd gewoon heeft zie het ook bijna niet, maar bij nageeflijkheid vragen 'plopt' het er zo'n beetje uit.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:24

Bij mijn paard zijn ze ook flink. Staat altijd buiten en de DA zei tegen mij dat het geen kwaad kon en gewoon een verdikking was. Ik weet eigenlijk niet meer precies wat die zei..... mmmm niet zo slim Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:36

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:39

Ik ga denk ook eens een foto maken straks even vergelijken zet ik hem er ook wel op.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:41

Ohja dat is wel een leuk idee, als Jo vandaag weer de middag buiten is geweest dan zal ik ook eens een foto maken.

@ellepel: dat 'klier' op het einde van de link slaat dat op een klierig paard of op een klier als in lymfeklier? Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:44

kunnen jullie een rondje zetten om de plek die jullie bedoelen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:47

Kijk, dit is de linkfoto van ellepel:

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:49

Maanling schreef:
Ohja dat is wel een leuk idee, als Jo vandaag weer de middag buiten is geweest dan zal ik ook eens een foto maken.

@ellepel: dat 'klier' op het einde van de link slaat dat op een klierig paard of op een klier als in lymfeklier? Haha!

hahaha in elk geval niet op dat eerste,want hij is de liefste Haha! Haha!

overigens ..die eerste foto is van 3 jaar geleden.
en deze foto is van een 2 weken geleden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:02

oke, ik zat dus naar een andere plek te kijken. was ik al bang van. ik vind t op foto`s zo moeilijk he... ik ga eens kijken of ik ook zoiets bij indi zie of niet...

btw, dat halster heb ik ook met die paardjes er op Knipoog

_Stephaniee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:57

Mijn paard heeft dat ook vaker.
De eerste keer ben ik behoorlijk geschrokken, ik had dit nog nooit gezien.
Toen heb ik de dierenarts opgebeld en die zei dat het inderdaad door het korte gras kwam, ook omdat er dan veel lucht bij komt.
Ik heb haar toen 2 dagen hoog moeten voeren en toen was het zo goed als weg:).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 08:56

_Stephaniee_ schreef:
Toen heb ik de dierenarts opgebeld en die zei dat het inderdaad door het korte gras kwam, ook omdat er dan veel lucht bij komt.

Haaaaaaa Stephanie, ik weet over wel paard dat gaat, dat gaat over OkkiFlokki! haha!
Werkze vandaag!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:47

Ik ben dus vergeten foto te maken gisterenen Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:39

ik was het bijna vergeten, maar heb indi ook onderzcht, maar zij heeft het idd ook...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:44

Mijn paard heeft het ook, maar sinds kort vindt ze het erg fijn als ik de klier een beetje masseer, waardoor ik nu denk dat ze er dus wel last van heeft en het een andere oorzaak kan hebben. Zijn jullie paarden er ook gevoelig op?

_Stephaniee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:53

Maanling schreef:
_Stephaniee_ schreef:

Haaaaaaa Stephanie, ik weet over wel paard dat gaat, dat gaat over OkkiFlokki! haha!
Werkze vandaag!

Haaaaaaa Maartje, haha gaat inderdaad over okki Knipoog!
dankjee Lachen .

_Stephaniee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:55

Mijn paard voelt er niets van, ze heeft alleen een beetje last als ze moet nageven.
Maar meestal wordt het onder het rijden wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:07

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:23

Nooit van gehoord bij paarden, ik dacht dat het iets voor vogels was Haha! , Maar bestaat blijkbaar toch wel, lucht zakken bij paarden Haha!