Schurft? Of toch iets anders.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa91

Schurft? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:06

Jaren terug paste ik een weekje op een IJslandse merrie omdat haar baasje op vakantie was. Ze had zomers altijd rare kale plekjes en jeuk; dit was zomereczeem. Toen ik de zorg over die merrie in de winter weer voor een weekje op me nam had ze die plekjes nog steeds; het was schimmel.
Nu, een aantal jaren later heb ik de vaste zorg over die merrie overgenomen en met de overdracht kreeg ik de boodschap; ze heeft schurft. Wat mij nou dwars begint te zitten is dat Depla (die merrie) sinds de diagnose 'schimmel' is gesteld zij per 3 dagen behandeld wordt met Imaverol, en de plekjes zijn er nog steeds! Al jaren Imaverol dus zonder verbetering! Voor mij is het duidelijk dat het geen zomereczeem is, aangezien ze het in de winter ook heeft. Maar Imaverol zou schurft en schimmel toch moeten kunnen bestrijden?

Uit het verhaal hierboven zou je een sterk negatief beeld van Depla's eigenaresse kunnen schetsen. Daarom bij deze: Het is echt een lieve vrouw die het beste met haar paardje voor heeft. Maar door gebrek aan ervaring laat ze zich soms nogal meeslepen in de adviezen van mensen uit haar omgeving; mensen die ook niet al te veel paardenkennis hebben.

Ik ben zelf van plan naar de DA te stappen omdat ik het niet helemaal vertrouw. Maar eerst hoop ik van jullie wat adviezen te kunnen krijgen.

De plekjes zelf zitten vooral op haar hoofd. Dan ontstaan er enkele bij de manenkam en uiteindelijk zitten er een of twee op haar rug.
De gezonde huid wordt eerst hard. Daarna valt het haar er samen met de harde opperhuid af en vervolgens ontstaat er een wondje. Deze groeit dicht (als ze niet meer schuurt) en staat er al vrij snel weer haar op.

Wat mij vooral opvalt is dat ze die plekjes krijgt zodra het warmer weer wordt. Vanaf april van dit jaar hebben we pas echt mooi weer gekregen, en vanaf april heeft ze die plekjes pas. Ze schijnt ze in februari ook al wel eens te hebben gehad; tijdens wat uitzonderlijk mooi weer.

Kan het zijn dat het toch schimmel of schurft is en dat ze gewoonweg niet reageert op de Imaverol?
Hebben jullie nog tips in dat geval? Of moet ik er meteen mee naar de DA?
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

In ieder geval bedankt voor het lezen Haha!

piewie

Re: Schurft? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:10

Ik zou voor de zekerheid de DA erbij halen.
Ik heb dit ook weleens gezien bij een paard en wij smeerden er verlopen olie op, dan was het met een paar dagen weg, misschien een tip voor jou?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:19

piewie schreef:
Ik zou voor de zekerheid de DA erbij halen.
Ik heb dit ook weleens gezien bij een paard en wij smeerden er verlopen olie op, dan was het met een paar dagen weg, misschien een tip voor jou?

Ik heb me even heel snel verdiept in die verlopen olie. Wat ik begrepen heb is dat het zou moeten werken bij een schimmelinfectie. Klopt dat?

In iedergeval bedankt voor de tip! Ik ga het in iedergeval proberen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:22

noem je dat gewoon zo, verlopen olie? waar is dit te krijgen?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:31

timokyana schreef:

Verlopen olie is oude olie en komt uit machines. Je zou het op een sloop of bij een boer kunnen proberen. Ik heb me na de reactie van Piewie even ingelezen op Bokt en dat zou je het beste ook kunnen doen want de meningen over het gebruik van verlopen olie zijn erg verdeeld.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:34

Afgelopen olie zou ik never nooit niet op mijn paarden smeren

Dit is idd olie die in machines/motoren gedraait heeft,en zit vol met metaaldeeltjes en andere rotzooi zoals roet.

Ik denk dat de pony toch een soort van zomereczeem of wartme allergie heeft.
jarenlang imaverol gebruik?? dagelijks of al jaren om 3 dagen..? dan zou er dus geen schimmel terug moeten komen.

Ik denk eerder aan een allergie voor voer of warmte.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:35

timokyana schreef:

Neem aan bij het chemisch afval aangezien het kankerverwekkend is en niet bepaald een gezonde keus om op je paard te smeren. Gestoord

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:43

Nou ik dacht dus serieus dat het een smeerseltje was voor paarden Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Ben niet zo'n technieker Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:15

Imaverol helpt alleen tegen schimmel, niet tegen schurft. Schimmel is een paddestoel, schurft zijn kleine diertjes.. heel iets anders dus.

Het beste kun je gewoon even een dierenarts ernaar laten kijken en eventueel een afkrapsel laten nemen en bekijken, dan weet je zeker dat je het goede behandeld/bestrijd.

Succes ermee!!

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:33

crossmonster schreef:
Afgelopen olie zou ik never nooit niet op mijn paarden smeren

Dit is idd olie die in machines/motoren gedraait heeft,en zit vol met metaaldeeltjes en andere rotzooi zoals roet.

Ik denk dat de pony toch een soort van zomereczeem of wartme allergie heeft.
jarenlang imaverol gebruik?? dagelijks of al jaren om 3 dagen..? dan zou er dus geen schimmel terug moeten komen.

Ik denk eerder aan een allergie voor voer of warmte.

Jarenlang om de 3 dagen. En dan worden alleen de besmette plekken behandeld. Ik zou haar eventueel ook een gehele Imaverol wasbeurt kunnen geven, maar het zou na zulk intensief gebruik toch al lang weg moeten zijn?

We voeren haar de basis sportbrok van Havens en voor de rest staat ze in de wei. 's Winters krijgt ze die brokken ook, gecombineerd met hooi. Zelf had ik ook al aan warmteallergie zitten denken, maar kan dit in de winter dan ook voorkomen?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:43

Mariska_28 schreef:
Imaverol helpt alleen tegen schimmel, niet tegen schurft. Schimmel is een paddestoel, schurft zijn kleine diertjes.. heel iets anders dus.

Het beste kun je gewoon even een dierenarts ernaar laten kijken en eventueel een afkrapsel laten nemen en bekijken, dan weet je zeker dat je het goede behandeld/bestrijd.

Succes ermee!!

Ik ga sws nog even met haar eigenaresse praten. Vond het nogal onduidelijk of ze nou met een echte DA had gesproken of dat het een diagnose van iemand uit haar omgeving is geweest. Hopelijk heeft ze er een DA naar laten kijken anders moet ik dat zeer binnenkort gaan doen..

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 22:43

Nou, ik heb met de eigenaresse gesproken, en die heeft er zoals verwacht nooit een DA naar laten kijken. De hoefsmid zei dat het schurft was en van een andere kennis kreeg ze Imaverol mee. Verdrietig Niet echt een stap die ik kan volgen, maargoed.

Mijn moeder is into Bach Bloesems en aromatherapie en die heeft iets met tea tree, jojoba en lavendel geknutseld. Daar reageert Depla heel goed op! Haha!

Maar toch nog even naar de DA binnenkort.

In iedergeval bedankt voor de adviezen. Als laatste nog een ding: als iemand een goede DA omgeving Nijmegen weet hoor ik het graag. Depla had er namelijk geen..