Nu, een aantal jaren later heb ik de vaste zorg over die merrie overgenomen en met de overdracht kreeg ik de boodschap; ze heeft schurft. Wat mij nou dwars begint te zitten is dat Depla (die merrie) sinds de diagnose 'schimmel' is gesteld zij per 3 dagen behandeld wordt met Imaverol, en de plekjes zijn er nog steeds! Al jaren Imaverol dus zonder verbetering! Voor mij is het duidelijk dat het geen zomereczeem is, aangezien ze het in de winter ook heeft. Maar Imaverol zou schurft en schimmel toch moeten kunnen bestrijden?
Uit het verhaal hierboven zou je een sterk negatief beeld van Depla's eigenaresse kunnen schetsen. Daarom bij deze: Het is echt een lieve vrouw die het beste met haar paardje voor heeft. Maar door gebrek aan ervaring laat ze zich soms nogal meeslepen in de adviezen van mensen uit haar omgeving; mensen die ook niet al te veel paardenkennis hebben.
Ik ben zelf van plan naar de DA te stappen omdat ik het niet helemaal vertrouw. Maar eerst hoop ik van jullie wat adviezen te kunnen krijgen.
De plekjes zelf zitten vooral op haar hoofd. Dan ontstaan er enkele bij de manenkam en uiteindelijk zitten er een of twee op haar rug.
De gezonde huid wordt eerst hard. Daarna valt het haar er samen met de harde opperhuid af en vervolgens ontstaat er een wondje. Deze groeit dicht (als ze niet meer schuurt) en staat er al vrij snel weer haar op.
Wat mij vooral opvalt is dat ze die plekjes krijgt zodra het warmer weer wordt. Vanaf april van dit jaar hebben we pas echt mooi weer gekregen, en vanaf april heeft ze die plekjes pas. Ze schijnt ze in februari ook al wel eens te hebben gehad; tijdens wat uitzonderlijk mooi weer.
Kan het zijn dat het toch schimmel of schurft is en dat ze gewoonweg niet reageert op de Imaverol?
Hebben jullie nog tips in dat geval? Of moet ik er meteen mee naar de DA?
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
In ieder geval bedankt voor het lezen

Niet echt een stap die ik kan volgen, maargoed.