Singelwondjes, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Singelwondjes, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 10:35

Hooooi,

Gister heb ik een vrij grote singel wond ondekt van iets van 1,5 centimeter.
Ik schrok er erg van!
Er kwam ook een klein beetje bloed vanaf na het rijden, want ik kwam er na het rijden pas achter toen
ik het op mijn bontje van me singel een beetje bloed zag zitten.

Ik heb het schoongemaakt met gekookt water en daarna wat betadine op gesmeerd.
Vandaag ga ik zonder zadel rijden of longeren zodat het even rust krijgt.
Zou je niet een pleister ofzo erover heen doen?

Alle tips zijn welkom..

Vind het echt zielig!

opala

Re: Singelwondjes, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:37

Ik zou wachten tot de wond geheeld is, dus helemaal dicht is, voordat je er weer een singel overheen haalt. Voortaan toch maar minder strak aansingelen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:38

Dan rijst hier de vraag natuurlijk: wat heb je voor singel? En hoe kan het dat ondanks een singelbontje toch een wondje ontstaat? Moet je eerst even onderzoeken, anders is dadelijk het wondje genezen maar gaat het daarna natuurlijk weer net zo snel open.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:40

Misschien is de huid dubbel gaan zitten?
En ik zou lekker zonder zadel blijven rijden tot het echt goed genezen is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:43

Zit je singel wel op de goede plaats, dus niet te ver naar voren?
Als hij echt op/tegen de bewegende huid van de oksel zit, dan zal het zelfs met een bontje nog kunnen schuren.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 10:47

http://divoza.com/shop/a.visit/48329d52 ... a8c064070d

Dit is de singel die ik heb alleen dan met een bontje er nog om heen. Ik rij met een boomloos zadel en daar zitten de singelstoten lager. Het wondje zit net aan het einde van de singel en net onder het zadelblad..
Op dat stukje singel op de plek waar de gespen zitten aan de onderkant zit geen bont omdat ik hem anders niet aan me zadel kan maken. Me singel zit wel gewoon op de goede plaats.

31 mei heb ik wedstrijd en zal hier toch echt voor moeten oefenen..... hoelang gaat het denk je duren..

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:59

Goed laten genezen voordat je weer met zadel gaat rijden. Als je paard buiten is geweest even controleren of er in het wondje geen vuil is gaan zitten en anders even schoonmaken met wat gekookt water (niet schrobben want dan gaat het wondje weer open).
Als je dan weer gaat rijden, goed controleren of de huid onder de singel goed glad ligt. Te los aansingelen kan ook wondjes veroorzaken doordat de singel gaat schuiven. Dus gewoon normaal aansingelen. De singel zit goed als je er met een klein beetje moeite een platte hand tussen kunt schuiven. Mijn eerste pony had bij zijn 'oksels' echt vel over en voor het rijden moesten wij daarom van de veearts altijd even zijn benen optillen en naar voren trekken zodat het vel daar even strak kwam. Een gewone zachte dunne singel werkte voor die pony trouwens het beste. Hoe dikker het werd hoe meer kans op wondjes. Ook een bontje werkte om die reden juist averechts.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:01

Ik zou het wondje laten genezen dan pas weer met zadel rijden anders blijft het open.

Ik zou een washandje proberen. De onderkant eraf knippen over de stoten doen. Wel goed kijken dat het goed zit niet dubbel of plooien.

Met een week is het wel goed genezen. Maar je moet er niks meer op smeren, nu kan er een korstje op komen en geneest het beter en sneller. Als je er zalf op blijft smeren hou je het zacht maar geneest het niet. En pleisters op doen dat moet je al helemaal niet doen. Pleisters zijn voor mensen en kleine wondjes bij mensen genezen ook beter zonder zalfjes en pleisters.

sterkte en succes met je wedstrijd Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:06

Wat ik altijd doe voordat ik de singel ga aansingelen: even de voorbenen een voor een optillen en naar voren stretchen. Zo voorkom je dat er eventueel plooien huid of dat de huid te strak staat bij de singel. Nooit geen last van singelwondjes....
Persoonlijk zou ik wachten met weer een singel over die plek heen totdat er weer haar op zit. Anders blijft het een gevoelige plek die vaak irritaties kan gaan geven.

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:19

Ik heb niet alle berichten gelezen dus alvast sorry voor dubbele tips. Als je zo'n draadjes singel hebt kun je beter een 'normale' zonder draadjes kopen en/of eventueel een singelbontje erom heen doen. Dat voorkomt ook singelwondjes

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:54

wij hadden op de manage eerst ook zon paard die vaak singel wondjes had.
maar toen heb ik zon bontje gekocht die je over de singel heen doet.
toen was het over Bloos Haha!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:00

Singelwondjes zijn ook bij mijn paard een bekent fenomeen. Na het kopen van een andere singel (Thorowgood bij Divoza) heeft mijn merrie er geen last meer van gehad. Deze is ook makkelijk schoon te houden, zodat het vuil er niet nog eens extra voor zorgt dat het gaat schuren.
Het is wel verstandig om het wondje even helemaal te laten genezen, Calendula zalf vind ik dan ook altijd prettig om te gebruiken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:42

Ik heb ooit de tip gekregen: zinkzalf.
En dat werkte bij mijn hypergevoelige paardje heel goed, om niet alleen de wond te behandelen maar ook de huid wat 'harder' te maken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:45

Zinkzalf is echt een wondermiddel, ik gebruik het overal voor. Mok, wondjes, plekjes, schuurplekjes enz. Het werkt overal goed voor Haha!

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:33

Misschien moet je een ander singelbontje gebruiken, er zou ook iets tussen de singel hebben gezeten;) goed opletten dus!
Of jekan een andere singel proberen, als je paard er beter op reageert en geen wondjes krijgt, dan is het probleem opgelost.
Je kan ook in een ruitershop kijken of ze een zalfje hebben;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:36

Het is trouwens ook een idee om de huid recht te trekken door 't been naar voren te trekken Knipoog
Dan heb je ook geen (of veel minder) mogelijkheid tot wondjes doordat de huid 'dubbel' zit.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:02

jaa maar dat deed ik altijd al, dus daarom vind ik het ook zo vreemd.. er zit nu wel een korstje al op..
misschien doe ik er morgen tijden het rijden een grote pleister op ofzo onder de singel dat het niet kan gaan schuren en na het rijden er gelijk weer af..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:57

Loizy schreef:
Het is trouwens ook een idee om de huid recht te trekken door 't been naar voren te trekken Knipoog
Dan heb je ook geen (of veel minder) mogelijkheid tot wondjes doordat de huid 'dubbel' zit.

Een pleister zal echt niet blijven zitten. Het risico wat je daar mee loopt is dat die onder de singel kan komen en daar nog meer ellende kan veroorzaken.
Wacht gewoon even tot het helemaal genezen is, dan heb je ook het minste risico dat het een gevoelige plek blijft.... (jij gaat toch ook niet met blaren onder je voeten over een grindpad lopen?)

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:03

een pleister blijft niet zitten,plakt niet op een vacht.
ik zou toch zonder zadel blijven rijden tot de plek echt genezen is.
als je paard pijn krijgt kan hij singeldrang krijgen en dat los je niet zomaar op.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 05:35

maar met een pleister over een blaar loopt het toch een stuk lekkerder, meggiemeg...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:03

kiimmiie schreef:
maar met een pleister over een blaar loopt het toch een stuk lekkerder, meggiemeg...

Heb jij ook zoveel haar op je huid zitten dan?

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:08

Gewoon even geen singel gebruiken, er zijn nog zoveel meer dingen te bedenken. Zonder zadel rijden, vrij springen en longeren bijvoorbeeld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:08

Breezergirl schreef:
Gewoon even geen singel gebruiken, er zijn nog zoveel meer dingen te bedenken. Zonder zadel rijden, vrij springen en longeren bijvoorbeeld.

Ben het helemaal met je eens, er is meer te doen met je pony/paard dan alleen rijden met een zadel erop.
Ik denk dat ze persé wil blijven rijden omdat ze 31 mei een wedstrijd heeft....... Dat ze daarmee riskeert dat het een gevoelige plek blijft is voor haar minder belangrijk dan dat het nu even de tijd krijgt om goed te genezen (zo komt het op mij over)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:19

misschien zit je singel te strak , en ik zou er een bontje over doen
misschien helpt het wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:47

Er zijn speciale pads om over drukkingen en wondjes te doen zodat je nog kunt rijden. Ik weet niet hoe het helpt, maar het is een idee.