kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 10:07

Hallo,

2 weken geleden is er bij mijn merrie een lichte vorm van kissing spines geconstateerd. Op de foto zijn 3 wervels te zien die beschadigd zijn. Aankomende vrijdag zullen deze wervels ingespoten worden. Nu vraag ik mij af wat ik in de toekomst moet verwachten. Hoe word de training weer opgebouwd na zo'n behandeling? Ook heb ik gehoord dat zo'n paard anders getraind moet gaan worden maar hoe? Word zo'n behandeling herhaalt? En kan ik ooit weer op mijn oude nivo trainen (m2 dressuur) kan ze weer uitgebracht worden in de sport? Wie kan mij dit vertellen?

Groeten Leonie

SisLeone

Re: kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:31

Meestal overleg je met de DA hoe de training moet worden opgebouwd. Is afhankelijk wat ze laat zien nadat ze is ingespoten. Meestal longeerwerk en dan langzaam rijden weer opbouwen.
Ik weet niet of paard zo zeer anders getraind moet worden...
of dat de ruiter zijn rijstijl moet aanpassen...
ik rijd mijn paard eerst voorwaarts neerwaarts en als hij dat ontspannen doet pak ik hem op. Hij loopt ook makkelijk de M en Z oefeningen. Ik rijd geen wedstrijden maar dat is omdat ik dat niet leuk vind maar hij zou het makkelijk kunnen.
Mijn paard heeft KS op 5 wervels en niet in lichte vorm maar zwaarder. Hij is ook niet ingespoten maar heeft aquatraining gehad. We kunnen alles weer. Dressuur, springen, crossen.
In principe moet het mogelijk zijn dat je weer op je oude nivo traint. Luister alleen naar je paard en haar lijf. Merk je dat het een dag iets minder is dan pas je je training daar op aan.
Ik rijd meestal 4 of 5 dagen per week en longeer 1 of 2 keer per week.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:09

Hallo,

Afgelopen vrijdag heb ik besloten mijn 7jarige ruin met kissing spines en spat met pensioen te doen in overleg met de veearts.

Verhaal in het kort: vorig jaar aug. liep hij niet meer rad ( al jaar had ik het idee dat het niet goed zat met zijn rug). na een weekje rustig aan gedaan te hebben besloten hem na te laten kijken met als conclusie kissing spines en spat in beginnende fase.
Hij heeft 2,5 maand aquatraining gehad waar ik heel erg tevreden over was en het deed hem erg goed. Na aangepaste training geprobeerd hem weer zo sterk te krijgen dat hij in ieder geval recreatief nog goed te rijden was.
Helaas heeft dit allemaal niet uitgepakt zoals ik gehoopt had.
Heras is een paard met een nogal eigenwijs karakter wat niet bevorderlijk is daarnaast vermoed de veearts dat zijn rugprobleem aangeboren is waardoor hij dus altijd al pijn in zijn lijf gehad moet hebben.
Ik merkte aan zijn doen en laten dat hij het helemaal zat was en daarom besloten hem nog een keer goed na te laten kijken maar vanwege zijn karakter en manier van doen besloten hem in het land te zetten en hem nie verder te "plagen" met behandelingen omdat hij er niet vrolijker van werd.
Het is dus in ieder geval heel belangrijk ook naar je paard te luisteren en niet alleen op basis van feiten te werken want volgens theorie zou hij eigenlijk helemaal niet zoveel last mogen hebben maar helaas wees de praktijk heel iets anders uit.
Heel veel succes gewenst met je paardje.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:05

Misschien kan je eens contact opnemen met Antoine de Bodt (www.hoefkatrol.be) Door je paard recht te richten zou hij zn rug beter gebruiken en het kissing-spines probleem verlicht worden...
succes!