hoefkatrolonsteking, Ervelijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

hoefkatrolonsteking, Ervelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:23

Ik heb een vraag, over hoefkatrolonsteking..

Ik ben internet al aan het afzoeken geweest (google) etc. Maar kan eigenlijk geen antwoord vinden op mijn vraag omdat het verschillende oorzaken kan hebben.

In hoeverre is Hoefkatrolonsteking ervelijk? En is het altijd ervelijk?

Ik kan er mischien overheen gelezen hebben maar dat lijkt me niet.. En mischien is dit wel een hele domme vraag. maar zou er graag wat meer over willen weten.. en jullie ervaringen ermee.

Arabesk

Re: hoefkatrolonsteking, Ervelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:39

Nee, het is niet erfelijk. Het wordt veroorzaakt door toonlanden en overbelasting van de diepe buigpees, gebrek aan beweging, hoefijzers etc etc

www.hoefkatrol.nl

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:11

Zeer zeker erfelijk, KWPN zou je hier veel over kunnen vertellen. Overigens is indirect nog veel meer erfelijk, exterieur is n.l erfelijk. Bepaalde exterieuren veroorzaken ook bepaalde (been)gebreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:18

HKO kan zeker een erfelijke factor hebben, maar er zijn veel meer factoren die tot hko kunnen leiden. Wanneer er al een erfelijke factor is, is t nog maar de vraag of t tot uiting komt. In de meeste gevallen is t combi van factoren:
erfelijk
slechte hoefstand (slechte smid)
weinig beweging (veel op stal)
slechte voeding
uberhaupt slechte opgroei-omstandigheden
zware wormbesmetting
verkeerde manier van rijden
enz.

Door erfelijke aanleg kan het stralbeen aangetast zijn, maar ook door slechte botontwikkeling als gevolg van bijv. slechte voeding. Wanneer het straalbeen is aangetast, kan overbelasting en/of bijv. een slechte beenstand leiden tot de hoefkatrolONTSTEKING. De pees schuurt dan over het kapotte botje en dat veroorzaakt irritatie.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:08

Brr nou het is namelijk zo. Ik heb net te horen gekregen dat een paard van een vriendin van me hoefkatrol heeft.

Dit is een tien jarige merrie.. en is het niet zo at de ervelijke hoefkatrol al eerder uit moet zijn gekomen?

Dit paard ging voor twee weken terug pas op het harde wat onregelmatig lopen, dus in eerste instantie dacht zij aan gewoon een kleine verzwikking. En op het zachte (bijvoorbeeld in de bak) liep de merrie gewoon erg fijn en was er niks aan te zien. Een week later en in die week heeft het paard op rust gestaan.. was er nog niks verbetert. en midden vorige week is er een afspraak gemaakt met de kliniek om haar rondom volledig op de foto te laten zetten. De dierenarts had al een vermoede maar heeft de foto's nog doorgestuurt om het nog eens na te laten kijken, en voor een volledige diagnose te stellen. In het verleden heeft de merrie nooit kreupel gelopen. Afentoe wat pasjes onregelmatig, maar dat hou je toch wel, kan gebeuren. vandaar dat we in eerste instantie nog nergens van uit zijn gegaan. En haar dus gewoon op rust hebben gezet en twee keer daags tien minuten hebben gekoeld.

De merrie is ook springlevend, en echt pijn lijd ze niet, althans het is een paard die erg werkwillig is, en ook een hele en fijne bewerkbare merrie.

Vandaag hadden we dus de uitslag gehad dat het wel een degelijke hoefkatrol ontsteking is. en hebben we ook gelijk de ijzers er onderuit laten halen.

Nu heeft de dierenarts voorgestelt om haar op te halen (en die vriendin van mij is ten einde raad).

Zelf heb ik nog wat dierenartsen gebelt voor een telefonisch consult, wat er aan te doen is eventueel en wat er nog meer voor een opties zijn. Want ik vind het op laten halen en het leven te beindigen van nog zon springlevende merrie, eerlijk gezecht een beetje kort door de bocht..

De meeste artsen waren het wel met me eens, aangezien we er optijd bij zijn.

Maar nu speelt er nog een vraag op bij mij.. aangezien die merrie niks van pijn laat blijken, bijvoorbeeld als ze buiten staat, dan is geen enkel paard veilig voor der.. ze racet alle kanten op.. en bokt en speelt wat af.. Zouden jullie de gok wagen om er een veulen mee te fokken? Het rijden gaat hem zowiezo niet meer worden. Maar voor de fok is het een hele mooie merrie..

Kan ik ergens constateren of het uit ervelijkheid kan zijn?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:39

Er zit een erfelijke component in de ontwikkeling van HKO, de erfelijkheidsgraad weet ik niet meer precies, maar ik dacht iets van 0,25.

Dat wil niet zeggen dat je een erfelijke HKO hebt en een HKO door andere oorzaken. Het kan gewoon erfelijk zijn. Ik zou met zo'n merrie dan ook geen veulen fokken. Je kan eens nazoeken wat de rest van haar familie op het gebied van de hoefkatrol doet of heeft gedaan.

Maar hoezo gaan jullie niet meer rijden? Ze heeft nu toch pas een hele korte periode van kreupelheid laten zien? Op een goede kliniek kunnen ze je begeleiden in het goede hoefbeslag, aangepast werk, en eventueel spuiten ze wat in het hoefgewricht om de ontsteking te remmen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:06

Idd, zelfs paarden met een goeie HKO, kunnen nog gereden worden.. mits goed op de voeten gezet, aangepaste beweging en ontstekingsremmers.

Of het erfelijk zou zijn weet ik eerlijk gezegd niet, maar als je een jong paard regelmatig bij houdt met bekappen, goeie voeding geeft en voldoende beweging.. lijkt mij dat HKO niet zomaar de kop op steekt..

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:24

femmefatale1 schreef:
Of het erfelijk zou zijn weet ik eerlijk gezegd niet, maar als je een jong paard regelmatig bij houdt met bekappen, goeie voeding geeft en voldoende beweging.. lijkt mij dat HKO niet zomaar de kop op steekt..

Dat zegt niks. Ook een goed gehouden paard kan gewoon HKO ontwikkelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:40

Navidad: nee of het erfelijk is, is niet (meer) te bepalen. Dat het pas bij 10 jaar naar buitenk omt, kan óók bij een erfelijke aantasting van het straalbeen het geval zijn. Pas wanneer de pees die er overheen loopt geirriteerd raakt ontstaat de ontsteking...de ontsteking zelf is dus niet erfelijk. De aantasting van het straalbeen kán een erfelijke factor hebben. En een aangetast straalbeen kan leiden tot hoefkatrolontsteking op het moment dat de pees geirriteerd raakt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:23

Het hoeft heus nog niet het einde te betekenen. Ik heb heel wat paarden zien opknappen (incl mij eiges) met een aanpassing van je eigen rijkunsten.. www.hoefkatrol.com

Ik heb dit gedaan en heb tevens mijn paard van de ijzers gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:37

En daarvoor hoef je niet altijd naar AdB! Elke goede instructeur moet je kunnen helpen met rechtrichten. En voor t ene paard werken ijzers goed (mijn paard!) voor t andere paard is blootvoets beter. Kwestie van uitzoeken, kijken waar je t beste gevoel bij hebt en blijkt t niet te werken, iets anders proberen! Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:31

Dan zijn er kennelijk nog maar weinig instructeurs die je leren rechtrichten. Ik zie zelden een rechtgericht paard voorbij komen laat staan dat ze daar mee bezig zijn. In de regel is 'KOP IN KRUL' belangrijker. En als je het met de ruiters er dan over hebt kijken ze je aan alsof je chinees praat.

Ik opperde het als een optie...HKO komt naar mijn idee door verschillende oorzaken en er zijn ook verschillende oplossingen waarbij systeem ala antoine er 1 van is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:32

Prcies, AdB is er een van. Een goede instructeur is waarschijnlijk even zoeken, maar ze zijn er zeker en ook een stuk goedkoper! Knipoog Ben blij dat ik zo'n instructeur heb!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:04