Ervaring gezocht met cardiomyopathie/hartfalen paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Ervaring gezocht met cardiomyopathie/hartfalen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 07:24

Wie heeft er een paard (gehad) met hartfalen of een vorm van cardiomyopathie? Graag zou ik ervaringen horen. Wat waren de verschijnselen, hoe is het vastgesteld en met welke levenskwaliteit en hoelang heeft het paard nog geleefd, als hij nog leeft?

Index

Re: Ervaring gezocht met cardiomyopathie/hartfalen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:19

Ik heb ooit een veulen gekocht dat had moeten uitgroeien tot een paard. Hij bleef echter klein.. Ik was bij zijn geboorte aanwezig en heb hem drie weken later gekocht. ( ik reed toen bij een fokker) Daar heeft hij ook al die jaren gestaan. Op zijn derde jaar was hij nog steeds veels te klein om wat mee te doen..... Op drie jarige leeftijd
tijdens het voeren is hij eens bijna gestikt waardoor we hals over kop naar de DA moesten. Daar zijn ze er toen achter gekomen dat hij een hart kwaal had.. Doordat ze gingen onderzoeken waardoor hij bijna gestikt is kwamen ze daar achter. Er bleek een hartklep niet goed te zijn.

Advies wat ik kreeg was hem over te doen aan het paardenfonds want ik zou er nooit wat mee kunnen doen.
Toen het fonds kwam kijken hebben ze gezegt dat ze niets met een gezond ogend paard konden doen.. Zelfs de verklaring van de DA deden ze niets op uit.
Ik moest hem het land maar door jagen en als hij dan zou bezwijken aan zijn hart kreeg ik mijn geld wel..........................................

Ik heb ze weg gestuurd want dat NOOIT!!!!

Toen heb ik de grootste fout gemaakt die ik maar kon maken vind ik zelf want ik heb hem naar iemand gebracht die hem wel wilde kopen..
Iemand die niet al te best bekend stond hier in de buurt.......... Hij wist van de kwaal af en heeft de DA verklaring en papieren van het paard gekregen . En ik mijn geld...........

Na twee dagen had ik spijt en ben terug gegaan om mijn paardje terug te kopen..... Helaas was het al te laat en was hij weer verkocht........ Papieren waren achter gehouden dus ik zou hem nooit meer kunnen achter halen........ Spijt spijt en nog eens spijt.......

Ook al zou ik nooit meer wat met hem hebben kunnen doen omdat hij dan elk moment aan zijn hart kon bezwijken had ik hem toch liever een goede dag bezorgt ergens in een weiland....
Helaas..............

Er was ook niets aan te doen trouwens die kwaal. Er was geen operatie mogelijk..........

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:35

Nou lekkere lui zeg, van dat paardenfonds... hopelijk volgen er niet al teveel mensen hun adviezen op om aan geld te komen!

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:58

Toevallig zijn wij een paar weken geleden een shetlander X ..........? verloren aan een geboren hartafwijking...
Jammer gneoeg kwamen we daar te laat achter.

Het was inneens zo warm weer, en hij had nogal een dikke vacht.
Hij ademde moeilijk, mijn vader zei dat het kwam omdat hij te dikke vacht had en zelf overgewicht had. Zijn bouw heeft nooit geklopt, groot hoofd (net een ezel) kleine korte benen, groot lijf...

De volgende dag was er geen verandering in zijn ademhaling en zijn temperatuur steeg omhoog naar de 39....
Onze dierarts zei dat het oververhitting was, en wij hebben hem afgekoelt en snachts buiten gezet. volgende ochten was er geen verbetering en besloot de eigenaar toch nog de dierenarts te laten komen.

Ik heb de pony naar een koele stal gebracht, hij kwam amper vooruit. Toen de dierenarts er eenmaal was, zat er ook een vochtplaat onder z'n buik. ze gaf hem een middel om te plassen, maar er gebeurde niks. ze ging even zijn bloed kijken, toen riep ze me bij haar en liet het zien.. het was paars zwart en stroperig.. (totaal geen zuurstof). toen zijn tandvlees wit/blauw werd en zijn vacht los liet wist ik dat het over was.

De eigenaresse kwam en wilde hem in laten slapen, maar de verzorgster moest nog afscheid nemen. We hebben een uurtje gewacht, ondertussen was de arts even naar iemand anders.

Voordat we hem konden verlossen, viel hij ineens neer, en begon stuipen te krijgen. binnen 5 min was het over. Verdrietig Verdrietig

Toen we onderzoek deden naar zijn verleden, bleek hij in 2 jaar 4x verhandelt te zijn geweest. Ook bleek het een geboren afwijking waarvan die mensen alles afwisten.

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:18

Jees wat een verhaal.... vreselijk als je het zelf hebt zien gebeuren...

Maar jchristina vanwaar jou vraag?? heb je zelf op dit moment een paard wat heel ziek is of een hartafwijking heeft???? Hoop het eigenlijk niet maarja je vraag komt niet zomaar...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 10:23

Ja mijn paard is vorig jaar hoefbevangen geweest (heel kort) en daarna niet weer helemaal beter geworden. De homeopaat constateerde een hartprobleem, evenals de osteopaat. Hij had ook momenten van duizeligheid en oedeem maar later heb ik door een andere veearts een echo laten maken en hierop was geen afwijking te zien. Nu zit ik er eigenlijk wel over in of hij het nu wel of niet heeft, wie heeft er nu gelijk? Op internet is er niet veel informatie over te vinden (bij paarden in ieder geval) en als het al ontdekt wordt is het vaak pas als het hart bijna niet meer werkt. Er worden toch best veel dingen niet onderzocht -of minder uitgebreid- bij paarden, in tegenstelling tot huisdieren zoals honden, ben ik achtergekomen.