Keuring bij aankoop van een paard van 4

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Keuring bij aankoop van een paard van 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:43

Ik wil graag de ervaringen horen van mensen die een paard gekocht hebben en die onbeleerd was van een jaar of 3/4. Dan bedoel ik de ervaringen met keuringen.
Wel doen of niet doen?
klinische keuring of rontgenologische keuring of allebei?
Als alles goed loopt ga ik waarschijnlijk een paard kopen en mijn oog is gevallen op een KWPN van 4 onbeleerd wel in de hand geweest en gelongeerd.
Het word verkocht wegens tijd gebrek voor het beleren.
Mankeerd niks aan gewoon lief karakter verkeersmak en niet schrikkerig of zenuwachtig. Ik zit zowiezo aan een klinische keuring te denken door een DA. Het paard is niet duurder dan 2000.
en dan wel een gelijke dus als hij afgekeurd word betaald hij zelf de kosten.
Hoorde dat de prijs ong 100 euro moest zijn?

hoop dat het topic goed staat Bloos

Anoniem

Re: Keuring bij aankoop van een paard van 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:45

Een kwpn-er die niet duurder is dan 2000 euro?
Die zou ik helemaal op de foto zetten Lachen

Zesiram

Ik zou sowieso klinisch laten keuren. Overigens vind ik nog geen 2000 voor een KWPN'r van 4 wel een erg verdacht lage prijs, en zou ik er zo maar foto's van laten maken om die reden.
Heb je de afspraak al staan dat bij afkeuren de verkoper de kosten betaald? ZOals ik al zei, echt verdacht laag die prijs. Kan zomaar indenken dat de verkoper daar ook niet mee akkoord gaat.

CM_

Ik zou zeker foto's laten schieten !
1 op de 3 kwpners mankeerd wat op de foto, het ene minder erg als het andere, maar ookal is het paard redelijk goedkoop, een paard met een mankement is altijd te duur Knipoog

De afspraak voor wie de keuring betaald, maak jij zelf met de verkoper. Doorgaans is het zo dat koper betaald bij afkeuren bij particulier. Bij handelaren willen de handelaar nog wel eens betalen bij afkeuring.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:49

heb het er al over gehad en hij vond het niet erg om het dan zelf te betalen bij de klinische keuring. Vond de prijs ook wat laag, maar er zijn ook obeleerde kwpners die zijn 2500. Het paard had wel papieren.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:59

altijd laten keuren.
in ieder geval klinisch, maar ik zou ook rontgenologisch aanraden.
er zijn genoeg jonge paarden die ondanks dat ze nog niet gewerkt hebben toch gebreken hebben.
liever nu weten dan achteraf...

heel veel succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:01

Zo'n jong paard waar nog niets mee gedaan is zou ik zeker op de foto zetten. Best kans dat er iets uit komt wat nu geen probleem is, maar wat wel een probleem wordt als hij in het werk komt.

Andersom: stel dat het dier 14 zou zijn en volop in het werk zou staan dan zou ik die foto's laten zitten en het alleen bij een klinische keuring houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:09

ligt er ook aan wat je wil met het paard
wil je echt de sport in of gewoon hobbelen?

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:55

ik ben niet van plan hoog in de sport te gaan. Maar hou wel van wat dressuur en springen op zn tijd. Misschien mee doen aan een paar wedstrijdjes voor de lol.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 21:19

Apple schreef:
Zo'n jong paard waar nog niets mee gedaan is zou ik zeker op de foto zetten. Best kans dat er iets uit komt wat nu geen probleem is, maar wat wel een probleem wordt als hij in het werk komt.

Andersom: stel dat het dier 14 zou zijn en volop in het werk zou staan dan zou ik die foto's laten zitten en het alleen bij een klinische keuring houden.

en als het paard rond de 5 jaar is en al ingereden is en gewoon wekelijks werkt?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:26

Ik hou eigenlijk voor mezelf een grens aan van een jaar of 10/11 Lachen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 21:30

ja het word voor mij zowiezo een paard daaronder dus ik zou dus zo'n beetje altijd rontgenologische keuring moeten laten doen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:35

waarom is 2000 euro voor een onbeleerde kwpn-er verdacht? ik vind eerder de vraagprijzen van 6-7 duizend euro voor een jong dier belachelijk, maar goed, dat was de vraag niet.
Ik zou persoonlijk altijd klinisch laten keuren, foto's heb ik niet gedaan, vond ik de prijs van het paard niet naar en zou ik bij dit paard ook niet doen.
Wel bloed laten trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:35

omdat dat al onder de prijs is die je al hebt aan hem te fokken en op te laten groeien Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:38

luxje schreef:
waarom is 2000 euro voor een onbeleerde kwpn-er verdacht? ik vind eerder de vraagprijzen van 6-7 duizend euro voor een jong dier belachelijk.

Je hebt zeker nog nooit uitgerekend hoeveel je kwijt bent aan dekkingskosten alleen al, DA er een paar keer bij, en drie jaar opfok met bijbehorende verzorging?
Ik vind het verdacht als mensen hun paard voor ver onder de kostprijs verkopen. Dat ze geen winst hoeven te maken voor een hobby kan ik snappen, maar waarom geld toeleggen?

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 21:42

nou krijg het idee dat het paard al die tijd op hun eigen weiland heeft gestaan. dus dat is al wat koste minder. Dan zal dus ook waarschijnlijk nooit een DA bij zijn gweest. Kreeg ook niet het idee dat hij hem zelf gefokt heeft.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:43

Ik zou zeker laten keuren! ook rontgelogisch.
Ik wilde een aantal jaar geleden een 4 jarige kopen bij een handelaar. laten keuren klinisch niks te zien, ront. kwam eruit dat het beestje al atrose had.
Heb het paard toen niet genomen, dus ben blij dat ik heb laten keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:44

iemand heeft hem wel gefokt en er dekgeld voor betaald Lachen

En als je gewoon de smid en entingen, eten telt en je telt 1000 euro per jaar, dus nog geen 100 euro per maand... dan zit je al op 4000 Lachen

En ik heb mijn paarden aan huis met voldoende wei, maar onder de 100 euro per maand kom ik niet Lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:00

maar ja, als het beestje dan niet uitgroeid tot het mooie paard, met goede bewegingen, dan kun je niet anders dan hem voor minder verkopen
dus in dat opzicht is het risico gewoon aanwezig als je zelf een veulen opfokt
de ene keer heb je mazzel, de volgende keer pech
moet dan dat dier, ondanks mindere kwaliteiten, tòch de hoofdprijs opleveren?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:07

bij KWPN-ers komt veel hoefkatrol voor meestal erfelijk een klinische keuring is altijd aan te raden maar haalt vaak niet die erfelijke vorm van hoefkatrol eruit. een klinische keuring is inderdaad duur en rontgen logisch al helemaal maar ja ik zou het doen want stel dat je hem wel koopt en je ontdekt later dat je toch te maken hebt met hoefkatrol of iets dergelijks is dat ook niet zo leuk....... boven dien kan je een jong paard met klasse 3 op het straal beentje heel moeilijk tot niet verzekeren......

succes

p.s Ik heb ook een 2 jarige paardje gekocht voor dezelfde prijs en ook klinisch laten keuren.... nooit spijt van gehad want je kan die keuring ook voor de verzekering gebruiken!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:09

Het is hier al eens gezegd: waarom is dat ppard zo goedkoop? Is hij heel klein? Geen papieren?

Of is er een gezondheidsprobleem, en hopen ze dat er door de lage prijs niet al te streng gekeurd zal worden?
Laat hem eerst klinisch en dan RX helemaal keuren. Dan word je niet verrast.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:14

Ben ook al een beetje door gaan kijken omdat ik toch flink begin te twijfelen en ik ga niet bij twijfel een paard nemen. Zat met iemand te mailen begon dus over de keuringen. Klinisch was hij 7 maanden geleden gekeurd en was goed. Dus ik zei dat ik rontgenologische keuring wou laten doen maar dan wel bij afkeur de kosten voor de verkoper. Toen zei hij dat hij het dan wel wou delen maar dat hij toch niet bang was dat het afgekeurd was en dat het bij deze prijsklasse (2300) het alleen op medische keuring geld en niet op rontgenologische keuring.
klopt dit?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:16

Over die afspraken zijn geen vaste regels, dat is maar net wat je met elkaar bespreekt. Overigens zullen de meeste mensen voor dat geld geen foto's laten schieten. Wellicht is dat waar de fokker op gokt. Maar kan hij ook uitleggen waarom de vraagprijs zo laag is? Erg klein paard, geen vol papier ofzo?

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:18

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:21

runningkawa schreef:
omdat dat al onder de prijs is die je al hebt aan hem te fokken en op te laten groeien Lachen

Ja maar sommige zijn ook echt niet meer waard dan 2000.

Je hebt ook wel gezonde jonge paarden waar de huidige eigenaar geen potentie inziet!
als jij hem dan B/L wilt rijden kan dat misschien best.

Zo hadden wij op stal ook een.
Was een lief gezond paard, maar heel simpel drafje, vlak galopje!
Ideaal paard voor iemand die niet veel te besteden heeft, maar wel een gezond jong dier wil.

Maar een klinische keuring zou ik altijd doen, rontgen ligt aan de vraagprijs, prestatie, het doel wat je wilt met het paard.