Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
maar volgens mij verschilt het ook per paard wanneer ze gaan wisselen hoor. 
Sodeletuut schreef:Mijn paard heb ik sinds haar 3,5ste en toen ik haar even had, begon ze met wisselen (na een maandje ofzo). Ik weet niet of ze daarvoor ook al tanden verloren was, maar ik heb toen in ieder geval 2 tanden in korte tijd gevondenmaar volgens mij verschilt het ook per paard wanneer ze gaan wisselen hoor.
Kan je niet een Da/Va laten kijken naar de tanden van je paard, zodat die kan kijken hoe oud die ongeveer is?

)
). En de buitensnijtanden zijn vergelijkbaar met de hoektanden van een mens
.
FriesJitse schreef:Maar nou een vraag beginnen ze nou van af 3 jarige leeftijd te wisselen of pas na 3,1/2 jaar?
of zijn ze met 3/1,2 gemiddeld uitgewisseld
estebanlove schreef:Er bestaat een rijtje voor het wisselen van de tanden: (dit rijtje zal natuurlijk niet bij elk paard precies het zelfde zijn maar over het algemeen klopt dit)
Bij 2,5 jarige leeftijd wissellen de binnensnijtanden zich voor een officiele blijvende paardentanden. deze tanden groeien ongeveer een half jaar en zijn dus met 3 jaar aanwezig
op 3,5 jarige leeftijd vallen de middensnijtanden er uit en bij 4 jaar zijn de officele middensnijtanden aanwezig.
bij 4,5 jaar vallen ook de buitensnijtanden uit. De 2 laatste officiele tanden zijn er dus op 5 jarige leeftijd.
Voor de gene die niet weten wat binnensnijtanden, middensnijtanden en buitensnijtanden zijn:
het is met een mens te vergelijken. Bij een paard zijn de binnensnijtanden vergelijkbaar met de voortanden van een mens. De middensnijtanden met die tanden die links en rechts van de voortanden zitten (weet niet hoe ze heten). En de buitensnijtanden zijn vergelijkbaar met de hoektanden van een mens
.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Iets simpeler misschien: paarden wisselen van binnen naar buiten en hebben gewoon 12 voortanden (6 boven, 6 onder).