Tanden wisselen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 16:31

Ik weet niet of het topic hier goed staat maar kon zo geen passende subforum voor vinden

Mijn verzorgpaard waarvan wij de leeftijd niet weten (wel tussen de 2,1/2 en 3,1/2 jaar)
Is sinds een week haar tandje verloren dus ik neem aan dat ze aan het wisselen is
Maar nou een vraag beginnen ze nou van af 3 jarige leeftijd te wisselen of pas na 3,1/2 jaar?
of zijn ze met 3/1,2 gemiddeld uitgewisseld

Ik hoop dat iemand kan helpen want dan ben ik hopelijk weer een stap verder in de richting naar haar leeftijd

Sodeletuut

Re: Tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:32

Mijn paard heb ik sinds haar 3,5ste en toen ik haar even had, begon ze met wisselen (na een maandje ofzo). Ik weet niet of ze daarvoor ook al tanden verloren was, maar ik heb toen in ieder geval 2 tanden in korte tijd gevonden Lachen maar volgens mij verschilt het ook per paard wanneer ze gaan wisselen hoor. Lachen
Kan je niet een Da/Va laten kijken naar de tanden van je paard, zodat die kan kijken hoe oud die ongeveer is?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:34

Deze vraag moet je eens stellen als de paardentandarts weer eens langskomt.
Hij kan je vast vertellen wat ongeveer de leeftijd van het paard zal zijn.

Om zelf alvast wat te puzzelen moet je eens op de onderstaande site kijken.
Daar staat het e.e.a. uitgelegd over leeftijd en tanden. Knipoog

http://www.paardenmond.nl/

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:35

Mijn paard is na zijn 2,5 gaan wisselen, en heeft nu de eerste 4 volwassen tandjes..
Hij is nu 3..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:38

Mijn paardje is nu ruim 2 en een half en heeft vier grotepaarden tanden Knipoog
Zijn voortanden zijn al gewisseld, verder is er nog eentje (bij de keuring) getrokken door de DA. Meer vooruitgang nog niet.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 16:39

Sodeletuut schreef:
Mijn paard heb ik sinds haar 3,5ste en toen ik haar even had, begon ze met wisselen (na een maandje ofzo). Ik weet niet of ze daarvoor ook al tanden verloren was, maar ik heb toen in ieder geval 2 tanden in korte tijd gevonden Lachen maar volgens mij verschilt het ook per paard wanneer ze gaan wisselen hoor. Lachen
Kan je niet een Da/Va laten kijken naar de tanden van je paard, zodat die kan kijken hoe oud die ongeveer is?

Ik zou dan alles zelf moeten betalen dus dat is wat minder
Ik wil ze alleen laten komen als het echt nodig is
De eigenaar doet er niet zoveel mee en boeit het ook niet echt
Was hetzelfde dat ze van hem niet naar buiten mochten vandaag want het zou te koud zijn (vanmorgen in ieder geval)
En aangezien ik op school zit en niet werk heb ik ook geen lekker inkomen waarvan ik kan zeggen dat doe ik wel ff

Maar rond deze tijd worden toch de meeste veulens geboren ? dus zou ze ongeveer 3 jaar kunnen zijn als ze als 3,1/2 jaar is geweest dan zou ze rond november geboren moeten zijn kan dit dan ?

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:51

Er bestaat een rijtje voor het wisselen van de tanden: (dit rijtje zal natuurlijk niet bij elk paard precies het zelfde zijn maar over het algemeen klopt dit Knipoog)

Bij 2,5 jarige leeftijd wissellen de binnensnijtanden zich voor een officiele blijvende paardentanden. deze tanden groeien ongeveer een half jaar en zijn dus met 3 jaar aanwezig Knipoog

op 3,5 jarige leeftijd vallen de middensnijtanden er uit en bij 4 jaar zijn de officele middensnijtanden aanwezig.

bij 4,5 jaar vallen ook de buitensnijtanden uit. De 2 laatste officiele tanden zijn er dus op 5 jarige leeftijd.

Voor de gene die niet weten wat binnensnijtanden, middensnijtanden en buitensnijtanden zijn:
het is met een mens te vergelijken. Bij een paard zijn de binnensnijtanden vergelijkbaar met de voortanden van een mens. De middensnijtanden met die tanden die links en rechts van de voortanden zitten (weet niet hoe ze heten Haha!). En de buitensnijtanden zijn vergelijkbaar met de hoektanden van een mens Knipoog.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:58

FriesJitse schreef:
Maar nou een vraag beginnen ze nou van af 3 jarige leeftijd te wisselen of pas na 3,1/2 jaar?
of zijn ze met 3/1,2 gemiddeld uitgewisseld

Paarden beginnen met wisselen rond 2,5 jarige leeftijd en zijn uitgewisseld rond 5 jarige leeftijd.

Uitleg, overzichtstabel en duidelijke foto's zijn te vinden op deze pagina: www.bitloos.nl/gebit.htm

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:29

estebanlove schreef:
Er bestaat een rijtje voor het wisselen van de tanden: (dit rijtje zal natuurlijk niet bij elk paard precies het zelfde zijn maar over het algemeen klopt dit Knipoog)

Bij 2,5 jarige leeftijd wissellen de binnensnijtanden zich voor een officiele blijvende paardentanden. deze tanden groeien ongeveer een half jaar en zijn dus met 3 jaar aanwezig Knipoog

op 3,5 jarige leeftijd vallen de middensnijtanden er uit en bij 4 jaar zijn de officele middensnijtanden aanwezig.

bij 4,5 jaar vallen ook de buitensnijtanden uit. De 2 laatste officiele tanden zijn er dus op 5 jarige leeftijd.

Voor de gene die niet weten wat binnensnijtanden, middensnijtanden en buitensnijtanden zijn:
het is met een mens te vergelijken. Bij een paard zijn de binnensnijtanden vergelijkbaar met de voortanden van een mens. De middensnijtanden met die tanden die links en rechts van de voortanden zitten (weet niet hoe ze heten Haha!). En de buitensnijtanden zijn vergelijkbaar met de hoektanden van een mens Knipoog.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog

Aanvulling: De kiezen wisselen in dezelfde periode, maar het duurt vaak wel iets langer (tot ongeveer 5 jaar)
De buitensnijtanden zijn niet vergelijkbaar met onze hoektanden; paarden zijn immers geen vleeseters Haha! Iets simpeler misschien: paarden wisselen van binnen naar buiten en hebben gewoon 12 voortanden (6 boven, 6 onder).
Voor de rest klopt het lijstje in de tijd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:55

TAO - - > MD