dun huidje,snel plekjes, wie heeft de tip?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

dun huidje,snel plekjes, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:36

Mijn paard heeft nu het wat warmer is weer erg snel last van plekjes, bij de neusriem, bij z'n bit, bij de singel en van mijn spoortjes, ik heb al overal bontjes maar als het maar een beetje schuurt door de warmte is het al roze of open, weet iemand iets om de huid wat sterker, weerbaarder te maken? Even ter info, ik loop niet te prikken met mijn spoortjes, mijn paard heeft gewoon een erg dun vachtje/huidje .Echt een supertip gezocht? tnx

_jennifer17_

Re: dun huidje,snel plekjes, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:37

IK lees even mee, mijn paard heeft dat ook! en zelfs al door haar halster (achter haar oren) komt haar huid tevoorschijn.. ik heb er ook nog niet echt een oplossing voor, alleen altijd flink met zinkzalf smeren..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:38

O ik kijk even mee, heb hetzelfde probleem met mijn paardje.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:38

Ik gebruik zinkzalf bij mijn paard, vooral bij zijn lippen ( heeft last van de sperriem). Mijn paard is ook een drama kwa huid. Zinkzalf gebruik ik bij mijn dochtertje om de huid sterker te maken, en te hydrateren. Het lijkt wat te helpen. Voor de rest moet ik, binnenkort ook aan de bontjes Huilen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:46

ik doe ook op dunne plekjes huid zinkzalf. maar dat zijn geen plekjes door schuren van harnachement. daar zou ik eerlijk gezegd het harnachement eens voor onder de loep nemen, want dat hoort niet...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:37

Het supplement MSM maakt de huid, vacht en hoeven sterk!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:27

Mocht dit niet het geval zijn: 's Winters geen deken op je paard doen, dan maakt je paard goed vacht aan. Sinds ik mijn paard diverse winters geen deken op doe, is haar roze plek op haar neus voldoende bedekt ook 's zomers dat ik niet meer bang hoef te zijn voor verbranding bijvoorbeeld.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:03

indi heeft nooity een deken om in de winter en dus een dikke wintervacht. toch is boven net onder haar ruggengraat aan beide kanten een hele dunne vacht waar je de huid gewoon doorheen ziet...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 15:33

oke zinkzalf heb ik gehaald en van die msm ga ik even bekijken, harnachement is niets mis mee, hij heeft gewoon een gevoelig huidje, zonder deken doe ik niet, ik wil wel intensief kunnen rijden in de winter

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:26

Toevallig had ik het hier vandaag met de dierenarts over. Eergisteren eventjes gereden, paard had amper gezweet, na het rijden hoofd afgespoeld/gedroogd en vandaag was het daar waar het hoofdstel zit allemaal kalig en zelfs 1 open plekje. Ik had juist even afgespoeld om dit te voorkomen en nu zit het er toch! M'n dierenarts vertelde dat sommige paarden dat inderdaad hebben door de warmte/zweten, het kan mogelijk een soort schimmelachtig iets zijn (maar niet de besmettelijke vorm) waar sommige paarden vooral in de zomer gevoelig voor zijn. Ze vertelde ook dat een aantal paarden het ook bij de singel hebben (daar heeft mijne het niet). Wassen met betadine, voorzichtig zijn met de oogjes uiteraard en even goed in de gaten houden was haar advies. Het is wel erg vervelend, vorig jaar had ik dit ook al 2x, dus met netjes wassen had ik gehoopt het te voorkomen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:32

Het paard wat ik nu rijd heeft er ook een beetje last van.

Op de sporenplekjes doe ik altijd Equistar.
Ik heb eerst een aantal weken zonder sporen gereden, zodat het er weer helemaal goed uitzag, en daarna gewoon een paar keer in de week Equistar (of een vergelijkbaar middel) erop, zodat het lekker glad blijft.

Om mijn trenshoofdstel (waar ik meestal mee rijd) heb ik voor om het kopstuk een bontje zitten. En verder neuriem ed. niet al te strak.

Verder wordt het paard gewoon regelmatig gewassen.