ze mag van mij best rollen maar continu ging me toch echt te ver .
hartslag gecheckt deze was veelste hoog geen koorts verder niet zo fief als anders.
Dus snel mijn vriendin opgebeld en de dierenarts.
ze had zware koliek of kon ook invaginatie zijn .
dus liter parafine naarbinnen moeder gemolken en dat ook door slang via neus naar binnen .
ze had buscopan gekgregen en verder moesten we er voor zorgen dat ze niet meer ging rollen .
die nacht goed in de gaten gehouden en sochtends was er totaal geen verbetering .
uier merrie zat weer vol dus ben weer gaan melken en heb de dierenarts weer gebeld .
weer parafine en melk en pijnstiller en savonds nog een keer hetzelfde recept.
en weerom in de gaten houden veulen was uitgeput en mocht nu wel gaan liggen maar absoluut niet rollen .
afgelopen nacht zijn we er maar bij gebleven omdat we het allemaal niet vertrouwde ze moest echt gaan poepen en drinken .
vanmorgen om half 7 kwam er al wat parafine naar buiten .
Ik dierenarts gebeld en overlegt omdat er nog geen ontlasting was en ik die toch eerder verwacht als de parafine .
Het was een goed teken dat de parafine eruit kwam maar gaf nog geen uitsluitsel dat het goed was .
Mocht het invaginatie zijn kan er wel parafine door maar de ontlasing kan er wel achter blijven zitten .
beetje bij beetje komt er meer parafine naar buiten .
Nu is het veulen vandaag echt veel beter als gisteren en maakte vanmiddag al weer wat rondjes in de paddock .
ook heb ik de merrie alleen vanochtend gemolken en de melk met water en bruistablet van zouten en mineralen in dr mond gedaan .
vanmiddag begon ze zelf al te drinken en uier staat nu niet meer op springen dus krijgt voldoende binnen .
alleen van lief tam aanhankelijk veulen verandert ze nu in terror veulen .
door al dat gedoe aaan dr lijf is ze het helemaal beu .
ik moet nu nog dagelijks 2 spuiten antibiotica zetten en parafine met die bruistablet naar binnen werken .
dit laatste is morgen de laatste keer als uier van de merrie niet op springen staat morgenvroeg .
maar de antibiotica moet nog 6 dagen .
Het halster aandoen is nu al een gevecht .
halster aan de afgelopen dagen betekende of lopen of slang in neus of spuitjes en geen van dit alles is leuk zeker niet als je ziek bent .
En ondanks dat ze zo ziek is geweest stribbelt de tante behoorlijk tegen . En ziet ze ons liever gaan dan komen .
het voornaamste is dat ze het gewoon red .
Heeft iemand nog tips voor mij omtrend haar behandeling om dit zo moglijk veulenvriendelijk te houden zonder dat ze er dalijk echt de pest in heeft .
ze word weer steeds sterker en nu moeten we al met 2 man sterk aan het werk .