1,5 mnd oud veulen met zware koliek nu 7 dagen medicijnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

1,5 mnd oud veulen met zware koliek nu 7 dagen medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:57

Donderdag merkt ik al snel op dat het fries veulen van mijn vriendin niet lekker was.
ze mag van mij best rollen maar continu ging me toch echt te ver .
hartslag gecheckt deze was veelste hoog geen koorts verder niet zo fief als anders.
Dus snel mijn vriendin opgebeld en de dierenarts.
ze had zware koliek of kon ook invaginatie zijn .
dus liter parafine naarbinnen moeder gemolken en dat ook door slang via neus naar binnen .
ze had buscopan gekgregen en verder moesten we er voor zorgen dat ze niet meer ging rollen .

die nacht goed in de gaten gehouden en sochtends was er totaal geen verbetering .
uier merrie zat weer vol dus ben weer gaan melken en heb de dierenarts weer gebeld .
weer parafine en melk en pijnstiller en savonds nog een keer hetzelfde recept.
en weerom in de gaten houden veulen was uitgeput en mocht nu wel gaan liggen maar absoluut niet rollen .
afgelopen nacht zijn we er maar bij gebleven omdat we het allemaal niet vertrouwde ze moest echt gaan poepen en drinken .
vanmorgen om half 7 kwam er al wat parafine naar buiten .
Ik dierenarts gebeld en overlegt omdat er nog geen ontlasting was en ik die toch eerder verwacht als de parafine .
Het was een goed teken dat de parafine eruit kwam maar gaf nog geen uitsluitsel dat het goed was .
Mocht het invaginatie zijn kan er wel parafine door maar de ontlasing kan er wel achter blijven zitten .
beetje bij beetje komt er meer parafine naar buiten .
Nu is het veulen vandaag echt veel beter als gisteren en maakte vanmiddag al weer wat rondjes in de paddock .
ook heb ik de merrie alleen vanochtend gemolken en de melk met water en bruistablet van zouten en mineralen in dr mond gedaan .
vanmiddag begon ze zelf al te drinken en uier staat nu niet meer op springen dus krijgt voldoende binnen .

alleen van lief tam aanhankelijk veulen verandert ze nu in terror veulen .
door al dat gedoe aaan dr lijf is ze het helemaal beu .

ik moet nu nog dagelijks 2 spuiten antibiotica zetten en parafine met die bruistablet naar binnen werken .
dit laatste is morgen de laatste keer als uier van de merrie niet op springen staat morgenvroeg .
maar de antibiotica moet nog 6 dagen .
Het halster aandoen is nu al een gevecht .
halster aan de afgelopen dagen betekende of lopen of slang in neus of spuitjes en geen van dit alles is leuk zeker niet als je ziek bent .

En ondanks dat ze zo ziek is geweest stribbelt de tante behoorlijk tegen . En ziet ze ons liever gaan dan komen .
het voornaamste is dat ze het gewoon red .

Heeft iemand nog tips voor mij omtrend haar behandeling om dit zo moglijk veulenvriendelijk te houden zonder dat ze er dalijk echt de pest in heeft .
ze word weer steeds sterker en nu moeten we al met 2 man sterk aan het werk . Ach gut

Wilawander

Re: 1,5 mnd oud veulen met zware koliek nu 7 dagen medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:41

Ik denk dat er niks anders op zit dan zo verder te werken als dat je nu doet. Als alles weer in orde is dan komt het vertrouwen wel terug. Probeer alles zo ontspannen moegelijk te doen. Normaal zou ik het halster niet om laten maar in dit geval wel. Om te voorkomen dat dit een martelwerktuig in de ogen van het veulen wordt.
Vaak als de parafiine komt ben je op de goede weg. Zeker als het veulen zich duidelijk beter voelt. Is zijn hartslag in rust weer normaal?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 21:38

dr hartslag is in rust normaal maar vaak krijgt ze krampen en word ie 2 x zo hoog .
drinken doet ze goed vandaag dus dat is positief .
we hebben zelf behoorlijk lopen dubben over halster aan of niet en hebben toch besloten het af te houden .
ze mag de wei niet op en staat op de padock .
dus we pakken haar nu iets vaker en niet alleen zodra die nare spuiten eraan komen .
Er is nog geen ontlasting gekomen wel komt de parafine er beter uit en is groen dus evt verstopping spoelt mee weg .
De dierenarts is voorzichtig positief .
Dus nog even volhouden maar .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:22

Kan je dierenarts het veulen niet wat tegen de krampen geven? Hier krijgen paarden met koliek Metamizol, ook wel bekend onder Novalgin. Dan gaat de hartslag niet zo omhoog en door minder stress gaat het misschien ook beter.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:09

dat heeft ze de eerste dagen ook gehad sochtends en savonds.
Vanaf dat de parafine er lichtelijk uitkwam komen de krampen minder vaak .
ook wil hij zn jong ding niet te veel geven .
ze is nu aan de diaree dus alles loopt goed door nu iig .
vanmorgen stond ze toen ik kwam zelfs buiten de paddock ( afgezet met stroomdraad met stroom erop )
we stonden voor een raaadsel hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen .
en na haar terug gezet te hebben liet ze even zien hoe ze het gedaan had dus paddock is ook aangepast nu .
Met andere woorden ze is weer bijna helemaal de oude . Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:27

Super

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:29

ow wat goed dat nu beter gaat!
volhouden!!

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:32

Fijn dat het nu wat beter gaat.
Altijd zielig zo`n klein ding zo ziek.

Straks als ze beter is,gewoon lekker met rust laten dan komt het vanzelf weer goed.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:14

wat fijn dat het weer goed gaat met haar.

ik denk ook als de kuur is afgelopen gewoon even 1 of 2 dagen met rust laten en daarna steeds iets lekkers meenemen voor haar en haar zelf naar je toe laten komen ik denk dat het dan al snel beter gaat.