Paard erg sloom / medisch of rijtechnisch?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renza

Paard erg sloom / medisch of rijtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:15

M'n verzorgpaard Boris (van Lidwien/Liedje_) is nogal sloom. Niet een klein beetje, maar hij loopt gewoon echt niet door, wil niet galopperen, reageert heel slecht op beenhulpen. Ook op stem/zweep/spoor/etc reageert hij vrijwel niet. Door heel consequent te zijn en met wat minder vriendelijke hulpen gaat hij uiteindelijk wel beter op de hulpen reageren, galoppeert gewoon aan, maar het blijft hard werken en écht die drang naar voren die je dan bij een ander paard wel zou krijgen, dat zit er gewoon niet in. Ook in vergelijking met andere slome paarden die ik weleens gereden heb is Boris eigenlijk nog veel slomer.

Met dingen die hij erg leuk vindt (springen, buitenrijden, gewoon in het land rijden en dan af en toe een keer zo hard als hij wil naar de overkant crossen Clown ) is hij wel wat voorwaartser, maar dan alsnog voorwaarts voor Boris, in vergelijking met m'n andere verzorgpaard en eigenlijk met alle andere paarden die ik ken (ook met andere slome paarden) is hij dan nog steeds sloom.

Ik vraag me nu af of dit toch iets rijtechnisch is, gewoon z'n karakter of dat er wellicht iets medisch is. Aan wat voor medisch zouden we dan kunnen denken? Hij heeft ook behoorlijk hanentred, kan dit er nog iets mee te maken hebben?
Zou het verstandig zijn om een keer een veearts z'n bloed na te laten kijken op eventuele tekorten?

Verdere achtergrondinformatie: Boris is een Fries van 1.75m met behoorlijk hanentred dus. Hij krijgt 2x per dag 1 kg biks en een kwart kg musli. Daarnaast uiteraard ook voldoende ruwvoer. Hij is goed zo op gewicht, maar zeker niet te dik; als hij af zou vallen zou hij wel te dun zijn.
Hij wordt zo'n 5 à 6 keer in de week bereden, waarvan de eigenaresse twee keer per week les heeft. Op de andere dag wordt hij gelongeerd of heeft hij helemaal vrij.

Iemand tips Haha! ? Mag zowel medisch als rijtechnisch als qua voeding als qua weetikveelwat zijn, wist niet zo goed waar ik het topic neer moest zetten omdat het eigenlijk zowel medisch als rijtechnisch is.

ikke20

Re: Paard erg sloom / medisch of rijtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:17

aangezien hij 5 a 6 keer per week wordt gereden mag hij best wat mer voer hebben. weet niet of hij basisbrok krijgt of dat hij sportbrok krijgt dat scheelt ook nog wel eens. verder is hij tijdens het buiten staan ook erg sloom of dan juist levendig?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:21

Hee!
Ik heb van de week les gehad, en tegen mij werd gezegt.
veel overgangen rijden, Stap draf en dan gelijk weer stappen en weer wegdrave. tot dat hij heel erg snel op je been reageerd.
& toen ging hij vanzelf wel wat beter lopen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bij mij is het nog wel heel erg wennen.
maar ze zeiden dat gelijk als je opstapt, hem probeert aan te sporen en goed vooruit te laten lopen.
Succees ermee!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:23

Ik zou sowieso een osteopaat langs laten komen om problemen met zijn rug uit te sluiten.
Hoorde van Lidwien dat zijn gebit in orde was.

Als dat niks oplevert, zou je mais kunnen proberen, dat zit vol energie (mijn paard werd er zelfs te actief van).

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:26

@ Ikke20: in z'n eentje is hij niet actief, met andere paarden vindt hij het leuk om de andere paarden te terroriseren en dan is hij wel wat actiever.
Volgens mij krijgt hij gewoon basisvoer.

@ Miesjex: ja dat is een beetje het standaard verhaal bij een sloom paard he? Het probleem met Boris is juist dat hij daar niet écht actiever van wordt, hij gaat wel iets beter op de hulpen reageren, maar echt actief en echt voorwaarts, dat niet en dat is het probleem waar we tegenaan lopen.

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:27

Komt mij heel bekend voor.

Laat Boor eerst een nakijken door een tandarts, osteopaat ect. Als je zeker weet dat alles in orde is kun je verder gaan.
Het is heel belangerijk idd om consequent te blijven, hij hoort te reageren als jij de goede hulpen geeft. Inderdaad heeeeel veel overgangen rijden, stap draf stap draf middendraf draf half draf galop, echt, en dat hoeft niet eens lang te zijn in het begin 7 passen is al voldoende, dat kun je later opbouwen.

Past het zadel trouwens goed?

Je kunt ook eens proberen om je teugels los te gooien, en dat ook heel veel overgangen te rijden, gewoon met een los teugeltje. Zo kun je heel goed op je houding letten, want met je houding kun je 'm zeker ook tegenwerken.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:30

ik zou zijn voer aanpassen als ik jou was

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:30

Zadelmaker is laatst nog geweest, zadel ligt dus goed Lachen .

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:32

piloe4ever schreef:
ik zou zijn voer aanpassen als ik jou was

Misschien is het dan ook handig om te vertellen wat ze dan zouden moeten veranderen. Vork

Zijn rugproblemen uitgesloten?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:49

Tandarts is tijdje terug nog geweest, gebit is ook in orde.

Rugproblemen zijn niet uitgesloten.
Bij aankoop (ruim 3 jaar geleden) is hij gekeurd en op z'n hanentred na waren er verder geen bemerkingen. Sindsdien is er alleen een veearts bijgeweest voor specifieke dingen (koorts, verlamde lip), dus geen algehele controle en ook niet specifiek voor z'n sloomheid.

Hij is nu acht jaar, toen Lidwien hem kocht was hij dus ruim 4,5 jaar en hij is altijd al zo sloom geweest.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:22

aan voer veranderen:
meer voeren langzaamaan opbouwen. of overtappen op een sport/prestatie brok.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 16:48

Nou heb vandaag eens naar z'n tandvlees gekeken omdat je daar aan schijnt te kunnen zien of ze bloedarmoede hebben, dat was bijna spierwit ipv roze, nog bij een aantal andere paarden gekeken ter vergelijking en die waren wel gewoon roze, dus denk dat er daar toch iets flink mis zit Bloos! .

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:15

hé,
Ik heb eigenlijk hetzelfde met mijn pony. Als ik echt echt echt echt heeel heeel heeel consequent ben en haar echt behoorlijk aanpak (met tikken met de zweep) dan na een tijd begint ze wel te lopen. Maar het voelt echt niet goed hoor, want moet behoorlijk 'hard' voor haar zijn om der naar voren te krijgen en dan is voor mij het plezier eigenlijk al weg.
Ik heb deze pony al van jongs af aan ze is eigenlijk nooit voorwaarts gweest. Het is ook zo'n uitputtingsslag het rijden (en dat heb ik er heus voor over hoor) en hoelang en consequent je het ook volhoud het wordt bij haar nooit na een tijd een automatisch iets. Elke dag weer (al 10 jaar lang) ga ik de strijd aan maar vaak tevergeefs.
Ik heb haar laten nakijken en uiteindelijk is daar ook niet echt wat uitgekomen( al heeft ze wel hoefkatrol..)
Ook veel met meer en minder voer geexperimenteert in de loop der jaren maar dat maakte ook niet zo veel uit, van te veel werd ze alleen ontzettend schrikkerig maar niet voorwaarts.
Uiteindelijk heb ik me der maar bij neergelegt dat het haar karakter is (wat de dierenarts ook zei uiteindelijk) want ze is namelijk wel ONTZETTEND ONTZETTEND ONZETTEND lief en rustig en 100% betrouwbaar Lachen
En af en toe moet ik gewoon echt hard werken en lukt het voor geen meter maar soms krijg ik er wel echt wat voor terug en loopt ze prachtig.
En zoals iemand al zei: veel veel overgangen enzo, maarja soms helpt dat dus ook gewoon niet.
Ik zou zeggen sluit alles uit mbv dierenarts en anders hou van je paardje zoals hij is Lachen hoe jammer dat soms ook is. Maar het maakt hem wel uniek Knipoog

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:24

Ik heb dat ook eens ooit gehad met een vorig paard. Ik heb toen bloed laten prikken en daar kwam uit dat hij wat vitaminen tekort kwam. Af en toe een vitaminekuurtje deed wonderen!
Maar het was ook een stukje karakter hoor, het bleef altijd hard werken!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 05:37

WORMEN
Hoe zit het met de wormen. Tijdje geleden kwam een tinker bij mij rijden en die kinderen bleven slaan maar die pony keek alleen maar sloom uit zijn ogen deed nauwelijks wat en toch helemaal bezweet, was ook wat mager. Na ontwormen begon die al steeds fitter te worden. Daarnaast kunnen ze van ontwormen ook bloedarmoede gebruiken. Ik ken iemand (pb ik je) die is dierenarts, meet paarden door en doet aan chiropractie. Tevens bekijkt zij de emotie van het paard, misschien is die ook wel vreselijk depri.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:30

lailapri schreef:
Tijdje geleden kwam een tinker bij mij rijden en die kinderen bleven slaan maar die pony keek alleen maar sloom uit zijn ogen deed nauwelijks wat en toch helemaal bezweet, was ook wat mager.

Poeh, dit vind ik erg naar overkomen. Laat je dat zomaar gebeuren??

Inderdaad eerst zoeken naar eventuele lichamelijke ongemakken en anders vindt hij het rijden niets aan en moet je uitzoeken wat hij dan WEL leuk vindt om te doen. Je moet ook recreatie voor je paard zijn!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:13

Tja wegsturen zou helemaal geen zin hebben dus heb ze geprobeert ze er iets in te begeleiden beetje bij beetje, gratis les aangeboden (waarbij ze niet kwamen opdagen) geldschulden weggescholden als zij van dat geld dan een goede wormenkuur zouden kopen etc.