Verbrand???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmiszlizzxx

Verbrand???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 13:37

Hallo allemaal !!

ik dacht woensdag te gaan rijden en toen ik mijn paard uit de wie haalde schrok ik echt..
Hij zat helemaal onder de bulten en dikke plekken. Zijn hele huid was opgezwollen en die middag( ik ging in de avond rijden) hadt hij het nog niet.. Ach gut
Dus ik meteen de DA gebeld en die zei dat hij verbrand was of dat hij allergisch voor de zon zou zijn.. dus ik moet hem gaan koelen en op stal zetten.
Na 4dagen is het weggetrokken.. Maar mijn vraag is, wie heeft dit ook gehad?
Want ik heb mijn paard al vanaf 3weken en het is nog nooit gebeurd en hij staat altijd dag en nacht buiten.. Nu had ik hem wel geschoren, maar hij staat altijd geschoren in de zomer buiten.. kan hij dan zomaar allergisch zijn?? En wat kan ik daar aan doen?
Misschien heeft iemand een foto van zijn of haar paard, waarbij die paard allergisch is of verbrand, zodat ik kan kijken of die van mij het zelfde heeft.

Ojah, ik heb een bonte tinker en vooral alleen het witte was opgezwollen en laten begon de zwelling naar beneden te trekken het bruine gedeelte in en toen was het weg. Ik heb Nog ene paard keer de DA gebeld, maar die zei dat het geen kwaam kon :S

groetjes !!

ellepel

Re: Verbrand???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:21

kan gebeuren na het eten van bepaalde planten..
je paard word dan zeg maar allergisch voor de zon waardoor die huid dan inderdaad zo dik word.

kan jacobskruid zijn of een andere plant waarvan ik nu echt niet op de naam kom.
dals ze die plant eten tast het de lever aan waardoor ze overgevoelig reageren op zonlicht en dus verbranden.

vraag bloedonderzoek aan, en laat testen of de lever wel goed is.

ik zal zoeken of ik de naam van die andere plant kan vinden zodat je weet waar je naar zoeken moet in je wei

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:02

ellepel schreef:
kan gebeuren na het eten van bepaalde planten..
je paard word dan zeg maar allergisch voor de zon waardoor die huid dan inderdaad zo dik word.

kan jacobskruid zijn of een andere plant waarvan ik nu echt niet op de naam kom.
dals ze die plant eten tast het de lever aan waardoor ze overgevoelig reageren op zonlicht en dus verbranden.

vraag bloedonderzoek aan, en laat testen of de lever wel goed is.

ik zal zoeken of ik de naam van die andere plant kan vinden zodat je weet waar je naar zoeken moet in je wei

Dank je wel ! maar volgens mij staat er geen jakobskruit in mijn land.
Ik ga meteen maandag naar de DA bellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:11

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:46

Ik ken een tinker waarbij echt een ontzettende lap vel is afgekomen, ook door zonverbranding. Koop anders een zonwerende deken voor hem? Dat doet anders erg veel pijn, de verbrandde plekken.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 11:48

ja ik heb hem nu met een weide deken op staan, maar het rare is, hij had er eerst helemaal geen lat van en nu mag ik er niet eens aankomen:(
heeft iemand dit ook gehad??

cindy32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:43

Hallo,

Mijn verhaal lijkt aardig op die van jouw. Mijn paard, tinker, is nu 15 jaar. Tot zijn 10e heeft hij altijd buiten gestaan. Ongeveer 5 jaar geleden zwollen zijn witte delen op. De da is toen geweest, wist ook niet helemaal wat het was. Wel ingespoten, overdag binnen, 's nachts naar buiten. Na een paar weken was er niks meer aan de hand. Dit paard heeft daarna tot 3 maanden geleden op een manege gestaan, waar hij niet veel in de wei heeft gestaan. Ik heb 3 maanden geleden gekocht en eind april ging hij de wei in. Begin mei haalde ik hem uit de wei en de witte delen waren opgezwollen. De da langs geweest en heeft hem ontstekingsremmers + vochtafdrijvers gegeven. Ook is zijn bloed gerikt en zijn GTP waarde was veel te hoog. Dit duidt op een lever-probleem. Maar wat de oorzaak is, dat wist de da niet te vertellen. Daarna een maand prednisolon gegeven. Ook moest hij een deken op. Na 30 dagen weer bloed geprikt en zijn bloed-waarden waren weer goed. Tot afgelopen woensdag. Toen haalde ik hem uit de wei en was hij weer op de witte delen opgezwollen. Weer da langsgeweest en de behandeling is weer gestart. Nu heeft de zon toch niet heel veel geschenen de laatste tijd. Ook is hij de zaterdag ervoor weer naar een nieuw stuk weiland gegaan.
Ook een geschikte deken vinden vind ik lastig en ik twijfel of de deken die ik nu heb wel goed genoeg is.
Ik heb net meer topics gelezen over dit onderwerp en ik ga zeker de wei inspecteren naar het kruid wat er staat.
Dus ongeveer een zelfde verhaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 05:03