Wat een haflingerjaarling te geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Wat een haflingerjaarling te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:28

De haf is op het moment wat dunnetjes ziet zijn ribben niet maar kunt ze wel iets te goed voelen als je over zijn ribben heen aait. Ook is hij op het moment flink aan het groeien en aan het verharen Knipoog

op het moment krijgt hij 's ochtends én 's avonds:

halve maatschep brok
hele maatschep mais
ong. 6 à 8 sneeën gedroogd brood door zijn mais met brokken

ook krijgt hij hooi met een beetje kuil

is dit te veel, te weinig? of is dit voldoende?

Olikea

Re: Wat een haflingerjaarling te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:34

Zo op het eerste gezicht vind ik dit wel voldoende..
ik neem aan dat hij ook weidegang (gras) krijgt.

Mijn jaarling krijgt op het moment (staat 24/7 buiten)
half schepje brok/musli en een pavo summerfit koek.
en gras natuurlijk.
En hij staat er lekker vol bij op het moment.

Als je paardje in een groeispurt zit kan hij wel wat magerder staan. ik zou me daar geen zorgen over maken.
Zorg iig voor onbeperkt ruwvoer (hooi, kuil, gras)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:36

Dat is een beetje het probleem.. overdag krijgt hij geen gras omdat hij overal uitbreekt.. hij kan momenteel alleen in de buitenbak.. alhoewel we eigenlijk wel altijd wat hooi in de bak neerleggen..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:41

mss kun je met hem aan de hand gaan grazen, elke dag een uurtje.
Jammer dat het een uitbreker is..

Ik zou dan iig zorgen dat hij onbeperkt hooi heeft.. werkt ook goed tegen de verveling.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:43

Dat vinden wij ook.. het liefst hebben we hem de hele dag op de wei (pony is overigens niet van mij maar van mijn vriend Knipoog) helaas is dit *nog* niet mogelijk..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:43

Miss een idee om hem in de opfok te zetten?

Ik heb zelf een tweejarige hengst staan, die vandaag toevallig naar de opfok is gegaan. Hij heeft een showseizoen achter de rug vandaar dat hij nog aan huis stond. Maar hij werd ook vreselijk mager, en hij krijgt meer eten dan mijn zogende merrie..

Hij kreeg in de ochtend, 1 merriebrok, 1/2 maismeel

En in de avond, 1 merriebrok, 1/2 maismeel, 1/2 muesli

En de hele dag onbeperkt ruwvoer en lekker buiten op een stukje gras.

Maar omdat hij niet met andere paarden kan staan, hij is verliefd op mn merries en ziet mn shetlanderhengstje als een soort van voetbal Tong uitsteken , en hij verbruikte al zijn energie door constant naar de andere paarden te kijken en te rennen en te brullen. Er was niet tegen aan te voeren. En dat alles deed hij omdat hij alleen stond. Als ik bij hem ging staan vond ie dat heerlijk.

Miss is jouw paardje ook wel eenzaam en zie je dat in zijn uiterlijk. Ik zou toch proberen om hem bij een ander paard te kunnen plaatsen en iig onbeperkt ruwvoer te geven.

edit: had in mn eerste zin het staan ipv hem.. Knipoog

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:47

Opfok was ook al bij ons opgekomen.. maar waarschijnlijk word dit pas volgend jaar.. Bij ons weten rent hij niet veel *niet apart* en hij kan ook contact maken met de andere merries, hier kan hij helaas niet mee naar buiten omdat hij dan nog losbreekt. en aangezien de stalling vlak langs een grote weg zit is dit toch iets te riskant.

hij is ook niet apart mager en heb wel het idee dat hij al wat aan het bijkomen is Ja

ik zal zowiezo voortaan meer hooi in de buitenbak neerleggen en is een skippybal ook eventueel een oplossing? ook is het misschien mogelijk om hem buiten te hebben met 2 shetlandertjes.. zal dat ook eens gaan overleggen met de eigenaren Knipoog

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:52

Ja, een skippybal is een goed idee! Tenzij die het eng vind, maar ja dat weet je nooit. Dan heeft ie in ieder geval iets om mee te spelen.

En idd met shetlanders, dan is ie iig niet alleen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:57

nou.. denk niet dat hij die eng zal vinden Knipoog tot nu toe vond hij alleen het verschil in steensoorten met een soort rooster er naast (wel helemaal dicht) wat eng.. tractors en afspuiten en alles wat eng moet zijn kijkt hij niet van op of om Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:03

Mais en brood is slecht voor de botopbouw (veel zetmeel, geen mineralen, ze gaan er te hard van groeien). Het is sowiezo geen goed paardenvoer, maar voor jonge paarden is het ronduit slecht.
Onbeperkt gras of ruwvoer en je halve schep brok is voldoende.