Lange vacht - kale plekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Lange vacht - kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 08:28

Wij zitten thuis voor een mysterie; het gaat om de pony van mijn zusje.
Zij heeft een E-pony van 9 jaar oud en loopt Z1 dressuur.
Deze pony is, samen met mijn toen nog drachtige merrie, afgelopen winter naar een andere stal verhuist. Bij deze stal kunnen ze de gehele dag buiten op de weide. Deze stoel is wel wat koeler als de vorige stoel, maar wel goed wind/water-dicht.
De drachtige merrie hebben we begin april naar huis gehaald om thuis te veulenen en zij is (zo goed als helemaal) uit haar wintervacht.

Nu heeft de pony van mijn zusje nog steeds een erg lange vacht (niet zozeer dik) en begint ze kale plekken op het hoofd te krijgen. Nikita glimt wel als een spiegeltje en oogt zo gezond als een vis!

Wat kan dit zijn?

Egni

Re: Lange vacht - kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:54

Door vetophopingen op de huid kan je kale plekken krijgen. Dit lijkt me wellicht het geval, door nog steeds een lange vacht.

Voor de verharing zou ik misschien wat lijnzaadolie of zonnebloemolie bijvoeren, en goed borstelen, kijken of je echt zo'n witte vetiige laag ziet zitten op de huid. Mogelijkheid tot wassen op stal?

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:10

Nikita krijgt nu 2 maal daags versgekookte lijnzaadolie. Verder rost mijn zusje haar dagelijks. Volgens mij heeft ze geen wit vettig laagje op de huid, maar ik zal vanavond eens kijken.
Dank je wel!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:15

Vallen de haren er uit, dat je kale plekken hebt van de uitgevallen haren?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:59

De mijne heeft ook plekke met lange haren, maar niet echt een wintervacht meer. De plekken die wat kalig zijn zit echt van die lange haren, de wintervacht is er vanaf. Maar daar komen wel gewone zomervacht door. Ik denk dat t komt van t warme weer en dat samen met die wintervacht. Dus de wintervacht laat lekker los omdat t warm is en de zomervacht is nog niet echt gegroeid, maar komt dan nog zeg maar. Ik zou t nog ff afwachten of er haar onder vandaan komt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:02

Vallen de haren zomaar uit? Bij mijn pony begon het ook zo en dat bleek schimmel.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 07:20

Hier een update;
we hebben gisteren de DA langs laten komen en hij denkt inderdaad ook aan schimmel.
We moeten nu Nikita gaan wassen met Imavarol. Tevens heeft hij een spuit gezet met extra vitamina B, B12 en ijzer (als ik het zo goed heb), zodat ze wat sneller verhaard.. Hij heeft voor de zekerheid ook wat bloed getrokken, maar ook hij vond haar hartstikke fit ogen.