Hoeven breken af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thammie__

Hoeven breken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:04

Elke keer breken er stukken uit mijn paard zijn hoeven. Nu is zij dinsdag naar de smid geweest en nu vandaag alweer een stuk eruit? Iemand tips om je hoeven te verharden of andere tips zijn ook welkom.

Thnx. X

Anouk94

Re: Hoeven breken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:05

Mijn pony heeft dat soms ook, en scheurtjes. Ik geef(gaf ondertussen) haar elke dag Biotine door haar musli. Lachen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:06

Biotine is sowieso goed. Maar zijn de hoeven te droog of te nat?

Thammie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:08

horse_girl schreef:
Biotine is sowieso goed. Maar zijn de hoeven te droog of te nat?

Ik denk op dit moment te droog door het weer en op het land enzo. Maar ook in de winter heeft ze het ook. Ik olie het nu eigenlijk ook kijken of dat werkt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:08

heeft de smid de hoeven wel goed rongevijld? Als hij ze niet goed rondvijld aan de voorkant dan brokkelen ze inderdaad af...

Thammie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:11

_Skess_ schreef:
heeft de smid de hoeven wel goed rongevijld? Als hij ze niet goed rondvijld aan de voorkant dan brokkelen ze inderdaad af...

Ja hij heeft ze zeker goed gevijld want hij weet dat ze daar last van heeft hij heeft ze nu ook wat korter gedaan maar ja het gebeurd weer.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:12

als hij ze goed rondvijld dan moet er niets aan de hand zijn en kan de hoef simpel weg niet scheuren....

ik bedoel ook rond afvijlen aan de voorkant van de hoef en niet alleen de onderkant Knipoog

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:13

Toen wij onze fjord kregen, had ze zulke slechte hoeven dat we eerts dachten als dat maar goed komt. In het begin heeft de hoefsmid ze elke 8 weken telkens een heel klein stukje bekapt en ik moest haar biotine gaan geven .Nu een half jaar later heeft ze super goede hoeven!! Je moet er wel rekening mee houden dat het ongeveer 3 maanden duurt voordat de biotine gaat inwerken. Succes ermee.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:14

Niet oliën!! Dan kan er geen vocht meer binnenkomen. Zorg ervoor dat er vocht bij kan, dit kan door de hoeven elke dag een tijdje in een emmer water te zetten, of door een modderbadje te maken rondom de drinkbak. Als je de hoeven in emmers hebt gedaan, kun je daarna wel oliën of invetten om het vocht in te sluiten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:16

sowieso moet je nooit invetten, dit maakt de hoef alleen maar weker en er kan geen vocht meer in.

Biotine helpt ook maar heel nihil en is bovendien nog heel duur ook...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:18

Biotine kan wel helpen, maar het duurt heel lang voordat je resultaat ziet. Het gaat met een paar maanden werken, maar echt resultaat is op nog langere termijn pas te zien. Je kan ook even met de smid overleggen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:19

het resultaat is op lange termijn niet erg duidelijk zichtbaar. Je ziet alleen een vernieuwing bovenaan de kroonrand, maar dat gebeurt van nature ook. Dan groeit de hoef ook....

Bij brokkelhoeven is het in ieder geval belangrijk om de hoeven eens in de twee weken bij te raspen. De hoef zal dan sneller groeien en vanzelf sterker worden.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:12

Afbrokkelen is meestal het gevolg van de combinatie: te harde voeten met een niet al te dikke hoornwand. Met dit droge weer drogen de voeten nogal uit en breken de stukken dus makkelijker af.

Paarden die voornamelijk 's avonds buitenlopen krijgen te maken met de ochtend douw, dit maakt ze extra vochtig en dus niet te hard. Je kunt ook overwegen om rondom de drinkbak de grond goed nat te maken (modder) krijgen ze toch nog een extra beetje vocht.

Als je supplementen wil gaan voeren dan moet je rekening houden met het feit dat je pas na 8 weken evt resultaat gaat zien. Je zou volgend jaar dus in maart moeten beginnen met de supplementen, om vooruit te lopen op de evt droge zomer.

Door alleen de wand in te smeren met bijv manenvet kan de onderkant van de wand, de zool en witte lijn toch nog voldoende vocht opnemen en houdt je de hoornwand toch nog een klein beetje soepel.