Luizen -> wel of niet naar andere paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Luizen -> wel of niet naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:53

Beetje vage titel, maar het legt wel een deel uit.
Ik heb nl. 2 shetters, en die hebben momenteel een beetje luizen....
Ik ga afentoe met ze naar een andere stal (meer wei en bak, alleen schuilstal Lachen ) waar het paard van een vriendin staat, met nog 2 andere pony's.
Nu is mijn vraag, kan ik ze gewoon meenemen, en zorgen dat ze niet bij elkaar komen? Of is het risico te groot dat de andere pony's dan evengoed luizen krijgen?

Alvast super bedankt!

M.v.g. [***]

Vido

Re: Luizen -> wel of niet naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:33

Het is niet heel besmettelijk, maar het kan wel overslaan op andere dieren. Mijn oude shetje heeft het jaarlijks, 1 andere een beetje en de rest niet.

Even een tip: haal bij de dierarts even vlooien-poeder (gewoon voor kat en hond). Poeder ze goed in en binnen een paar uur zijn de luizen dood. Wel na een dag of 10 herhalen, want dan komen de eitjes uit. Zo zijn ze direct weer luisvrij.

Volgend jaar april (of eigenlijk zodra het een paar dagen warm is) even checken, meestal krijgen ze het jaarlijks terug. Gewoon weer even poederen en klaar.

Succes!

Bijinn

Re: Luizen -> wel of niet naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:40

Luizen zijn hardnekkige beestjes. Hoe het bij paardenluizen zit weet ik niet precies, maar bij honden/ katten/ knaagdieren ben je wel even bezig ze weg te krijgen. Wanneer 1 dier het heeft, moet je alle dieren behandelen. Hoewel je de luizen soms bij andere dieren niet direct ontdekt, hebben ze ze wel.

Ik zou eigenlijk aanraden bij andere paarden uit de buurt te blijven zolang ze nog luizen hebben.