oedeem (vochtbult) onder buik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol

oedeem (vochtbult) onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:37

Onze pony is niet in goede doen. Ze is sloom, staat het grote deel van de dag bij het hek in het land.
Ze heeft gewone mest en eet en drink wel maar minder dan normaal. Ze heeft last van oedeem onder haar buik en haar slijmvliezen zijn te rood en haar hartslag is erg snel. Misschien hebben jullie iets dergelijks meegemaakt??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: oedeem (vochtbult) onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:39

misschien een DA erbij halen?

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:45

Dat hebben we al gedaan hoor!! Ze hebben haar onderzocht, vandaar dat ik bijvoorbeeld weet dat haar hartslag te hoog was en ze hebben bloed afgenomen en onderzocht. Maar eigenlijk kwam daar niks uit. Vandaar dit topic, hopelijk zijn er goede tips Vingers aflikken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:47

het kan goed zijn dat ze last heeft van de zon?
over die vochtbult maak ik me dan niet eens zorgen Bloos mijn paard heeft die namelijk regelmatig Bloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:08

Heeft de DA je dan gewoon zo achter gelaten? Zonder adviezen e.d.? Wat raar....
Dacht ook aan uitdroging o.i.d. gezien de rode slijmvliezen, is hier naar gekeken? Toch proberen er voldoende vocht in te krijgen (misschien hebben andere mensen hier tips voor?) en wat uit de zon proberen te houden.

p.s. sorry dat ik zo kort door de bocht reageerde maar ik zie hier te vaak mensen die gewoon heel lang wachten met een paard wat allang nagekeken had moeten worden...

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:58

Ik heb met de da wel gesproken over zonnesteek/ uitdroging e.d. maar dat kwam niet uit het bloed naar voren?! Vanavond heb ik door haar meusli water gedaan en dat heeft ze lekker op gegeten. Ik weet dat er slobber bestaat maar nu wijzigen in voer lijkt me ook geen goed idee. Het is hier lekker afgekoeld dus ...
Ik snap je reactie hoor en neem t je niet kwalijk Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 05:23

dat oedeem heeft te maken met het hart wat te snel gaat,daardoor is de stofwisseling niet al te best.
heb je het land nagekeken op rare plantjes die het eventueel zou hebben gegeten?

denk dat je inderdaad moet kijken of je dier genoeg wil drinken,dat helpt vast wel, en toch ook genoeg beweging?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 05:49

Oedeem onder de buik wil idd nog wel eens met hartproblemen hebben te maken geloof ik.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:51

Toevallig gister een presentatie gehouden over ascites (vocht in de buikholte) ...
Globaal kan dit veroorzaakt worden door te hoge bloeddruk, te weinig bloedeiwitten, teveel weefseleiwitten of slechte lymfeafvoer. Specifieke oorzaken zijn hieraan te koppelen, zoals dat hartfalen en te hoge veneuze druk kan veroorzaken. Andere oorzaken kunnen bijv. leverfalen, ontsteking, tumoren of trauma zijn. Wat hier het geval is, kan ik niet veel zinnigs over zeggen. Balen dat de DA ook niks heeft kunnen vaststellen.
Bij uitdroging verwacht je trouwens volgens mij geen rode slijmvliezen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:59

Wat voor ondergrond heb je in de stal?
Wij hadden namelijk een shet die had het vlas opgegeten van de stal en kreeg ook allemaal bulten, geen verhoging enz. dus was ook raar.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 09:49

De veearts heeft de laatste dagen iedere dag de pony gecontroleerd en sinds gisteren heeft ze geen galopperend hart. Want dat had ze!! Ik wist dat paarden konden galopperen maar harten Haha! Het gaat dus heel goed met haar en het oedeem is bijna weg en ze is weer bijna de oude. Hopelijk blijft het dus zo gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:53

rode slijmvliezen...wijzen die niet naar spijsverteringsstoornissen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:19

Rode slijmvliezen betekent verhoogde doorbloeding.

Fijn dat het weer beter gaat pol Ja