Wat kan ik hieraan doen? Misschien ataxies...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ABP_C

Wat kan ik hieraan doen? Misschien ataxies...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:53

Hallo bokkers!

Ik heb een 2 jarig paard en hij stond tot vorig jaar op de opfok totdat we een belletje kregen dat hij niet goed liep.

Hij is gaan rennen of iets dergelijks en daardoor is hij door zijn voorbenen gevallen en zo over de kop gevlogen!
Wij hebben hem uit de opfok gehaald en bij mensen neer gezet die osteopatiche dingen doen! Daar kwam uit dat hij een zwelling heeft achter zijn zadel (heeft hij niet opgehad, maar dan weet je een beetje waar het zit).

In eerste instantie zeiden ze dat hij ataxies is geworden, want hij houdt zijn staart dan aan de linker kant en dan aan de rechterkant, maar nooit echt gewoon normaal! Hij heeft met zijn rechter achterbeen (als je erachter staat) geen goed contact waardoor hij zijn been buiten het beeld neerzet. Niet helemaal onder zijn lichaam, en geeft een knik.... en trekt ook nog eens hoog op.

Hij rolt nog goed door, speelt met vriendjes, gaat de lucht in noem maar op, vorige keer hebben we hem een beetje laten lopen dat was al stukken beter als eerst, hij moest wel opstarten met zijn been.
Nu is hij van de week aan de knetter gegaan en daardoor kon hij niet stoppen en is hij door zijn voorbenen gegaan... Loopt voor nu stijf en is slechter erdoor gaan lopen (achter).

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie denken? Is hij ataxies of heeft hij iets anders...

Zo ja, stel dat hij wat heeft, heb je dan ook nog tips om er wat aan te laten doen? Dierenarts, zoveel x per dag laten lopen?!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen Lachen

Groetjes ABP_C

am13

Re: Wat kan ik hieraan doen? Misschien ataxies...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:02

Hebben de personen die zoals je zei 'osteopathische dingen doen', er nog advies over gegeven/ hem behandeld?

ABP_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:01

Zij zeggen veel beweging zodat hij wat meer spier krijgt! Ze zeggen ook dat hij als een gek groeit... Hij is denk al net zo groot als mijn 3-jarige merrie (tegen de 1.65 aan) .. Ze hebben hem 3 keer ervoor behandeld en dat ging goed. Ze moeten ook iedere dag kijken wat/hoe hij loopt, want het is iedere dag weer anders, dan harstikke goed en dan weer een stukje minder!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:31

Tja het kan natuurlijk heel goed zijn dat z'n spieren niet zo snel meegroeien als zijn botten en hij daarom een stuk coordinatie mist....
Als je er geen goed gevoel bij hebt kun je hem natuurlijk altijd eens door een DA laten nakijken, maar ik zou hem als ik jou was gewoon maar zijn gang een beetje laten gaan en hem goed blijven observeren. Grote kans dat hij nu door een beetje een moeilijke fase gaat groeitechnisch.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:29

Mij lijkt het van de achterbenen dat het van de pezen komt die te kort zijn. Paard is nog jong dus die groeit en niet alles groeit even snel mee.
Paard van een vriendin had dit ook en heeft druppels gekregen ( osteocur) en het gaat al stukken beter, hij trekt niet meer met het been.
Kijk eens op deze site, je kan er ook je vraag stellen.
Van deze man zijn trouwens ook de druppels Knipoog
http://www.simicur.nl

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:53

MD-->BEH

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:50

Volgens mij beschrijf jij gewoon een hakende knieschijf, dus dat het achterbeen af en toe 'op slot' slaat. Is niet heel ongewoon bij jonge slappe paarden. Een dierenarts zou het zo moeten kunnen vaststellen, alleen al door van een afstandje te kijken hoe ie het been beweegt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:05

Een bult op de rug ...
slecht lopen met de achterbenen ..
Heeft er al een dierenarts naar gekeken, als mijn paard deze problemen zou hebben, zou ik liever eerst een goede paardenarts ernaar laten kijken, en dan pas gaan dokteren..