Ervaringen thermoscan bij vage kreupelheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Ervaringen thermoscan bij vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 08:46

Wie heeft er ervaring met het laten maken van een thermoscan bij vage kreupelheden?
Hoe gaat een thermoscan maken in de praktijk en heb je er ook daadwerkelijk wat aan gehad??

Gulpje

Re: Ervaringen thermoscan bij vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:10

Ik vond het persoonlijk erg handig toen mijn paard rugproblemen had. Je kon mooi zien waar de problemen zaten en daarop inspelen. Vooral omdat scannen en foto's maken een moeilijk verhaal is wat de rug betreft.

Maar met de benen vind ik het een ander verhaal. Toen mijn merrie laatst kreupel was maakten ze ook een thermoscan van haar achterbenen. Ik heb toen gezegd dat ik niet meer dan 2 foto's wilde, anders zou het te duur worden. Ze gaven aan dat ze dan goed konden zien waar de pijn zat, maar dat konden ze ook voelen omdat ze fel reageerde als de VA in het stuk pees kneep waar de pijn/beschadiging zat. Daarna is ze ook ingespoten, zijn er foto's gemaakt en echos. Achteraf vind ik dus niet dat ik in dat geval wijzer ben geworden van de thermoscan.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 10:16

Bij is het probleem dat mn paard niet erg kreupel is, maar op beide zijden zn passen niet afmaakt ohz. Onbelast is er niets te zien. Ik vraag me dus af of een thermoscan de richting kan aangeven waar een da evt. zou kunnen zoeken.
Het kan nu zowel benen/rug/schouder/hals zijn........

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:07

Is er al een DA bij geweest en wat zegt hij er van?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 11:23

DA is al op stal geweest voor een deel kreupelheidsonderzoek (uitverdoven), advies was op ijzers, maar dit heeft geen oplossing geboden, dus vrijdag heb ik een afspraak op de kliniek voor verder onderzoek.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:11

Tja, moeilijk. Bij mijn paard was het van te voren al wel duidelijk dat het om een peesblessure ging dus kan je veel gerichter te werk gaan. Vraag of hij er 2 maakt, als je niet weet waar het precies zit is een thermoscan misschien juist wel handig om aan te duiden waar de moeilijkheid zit....

Succes, en ik hoop dat het meevalt!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:40

ja dat is ook mijn insteek om een scan te laten maken van het hele lichaam....

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:10

Ze hebben toendertijd van de vage kreupelheid bij mijn paard ook een total body scan gemaakt en op basis daarvan konden ze zien wat de probleemgebieden waren en zijn ze dat verder gaan onderzoeken. Ik vind het zeker zeer nuttig.