Droge hoest tijdens inspanning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Droge hoest tijdens inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:13

Zaterdag was ik naar het duin geweest met mijn pony en bemerkte dat tijden het draven en galloperen dat ze last had van een droge hoest/kuch. Met stappen was er niets aan de hand dus heb de rest van de tijd gewoon gestapt.
Gister heb ik gelongeerd om te kijken of het niet door de stof kwam, maar toen had ze het weer tijdens draf en galop. Ben maar gestopt want dat is natuurlijk niet prettig voor haar.

Ze is vorige week dinsdag 24/7 het land op gegaan en die woensdag erna had ze er nog geen last van.

Ik ga vanmiddag de veearts bellen voor een afspraak, ik wil toch wel dat ze goed nagekeken wordt.
Maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en wat voor medicijnen of dergelijke toen zijn voorgeschreven.

Qimm

Re: Droge hoest tijdens inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:17

Garinka krijgt ventopulmin (ofzo) siroop. Zij hoest alleen in het begin met rijden en als ze warm is houdt het weer op. Het helpt wel iig.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:20

Ventipulmin is inderdaad een erg bekend middel tegen hoesten/bronchitus. Een vorige pony van mij heeft dit toen ook een keer gehad, maar kreeg later antibiotica omdat het niet goed genoeg hielp.

Grote kans denk ik dat mijn pony ook Ventipulmin voorgeschreven krijgt Knipoog

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:45

een pony van een vriendin heeft daar ook last van gehad.. en die bleek een longontsteking te hebben en die pony heeft daarvoor speciale kruiden gekregen.. en toen was het na een paar weken helemaal voorbij Lachen

x

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:45

een pony van een vriendin heeft daar ook last van gehad.. en die bleek een longontsteking te hebben en die pony heeft daarvoor speciale kruiden gekregen.. en toen was het na een paar weken helemaal voorbij Lachen

x

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:53

Yep, Ventipulmin helpt goed. Heb het al granulaat gekregen wat ik door het voer van Dirk moest doen. Hij had een licht hoestje, niet heftig. Veearts erbij gehaald, ik vertrouwde het toch niet helemaal. Blijkt nu dat hij allergisch reageert op pollen. Kan dus van alles zijn: berk, fruitbomen, noem maar op. Hij heeft het alleen met aandraven, gewoon stappen nergens last van. Met Ventipulmin was het zo weg. Met name met het warme weer zit er van alles in de lucht waar Dirk nogal op reageert.
Succes met je paardje!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 11:16

Bedankt voor de reacties! Lachen

Ik heb de veearts gebeld en die komt maandagmiddag pas...

Heb nog een tip gekregen om het met Bisolvon te proberen, dat ga ik nu proberen. Als het nou wel helpt dan hoeft de DA misschien niet te komen maandag.

Maar ik kijk het eerst wel even aan, ze is 19 en ik wil geen enkel risico nemen met mijn grote schat Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:50

Die van mij had het ook.
Heb hoestmix geoprobeerd van simicur en het heeft geholpen. Hij hoest niet meer Lachen
www.simicur.nl

Jauke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:59

Mijn Paard hoest al een tijdje.. na een poederkuur van de Dieren Arts was het over..zoals iedereen weet is het een tijdje lkkr weer geweest..ongeveer drie dagen geleden is ze weer begonnen met hoesten.. het een een hoest zonder kracht er komt,voor zover ik weet, niets bij vrij..fenegriek en spliterwten werken nog niet.. iemand anders een tip?? ze komt elke dag buiten en met droog weer wordt de paddock gesproeid..haar stal word ook iedere dag schoongemaakt. voer is stofvrij en van goede kwalitiet..waterbak is ook inorde..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:11

Mijn merrie hoest al een paar maanden nu... Ze heeft ook ventipulmin gehad, en bronchoford. Ook nog eens antibiotica, en is nu alweer ruim 2 weken aan de prednison. Helaas zonder resultaat.

Bij mijn paard is het mogelijk een stofallergie, hopelijk kan ik snel vlas in huis halen om te kijken of dat idd de oorzaak van haar hoesten is.

Ik zou voorlopig zorgen dat alles zo stofvrij mogelijk is (hooi e.d.). Zeker als het na lange weidegang minder is. ALs ik mijn paard sochtends rij (en dus van stal komt) geeft ze nog steeds kuchtjes. Terwijl als ik haar savonds aan het werk zet, na een hele dag weidegang, heb ik het al een tijdje niet meer gehoord.

Succes met je paardje!

Britt0Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:21

Helpt Foengriek niet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:30

Bij mijn paard werkt het neit. Ik voer het nog steeds bij, maar eigenlijk snap ik niet waarom, omdat het toch geen drol uitmaakt helaas...

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:08

Mijn merrie(net 21) is nu ook wéér aan het hoesten. Na een lange periode ventipulmin/prednison/poeders en antibiotica hebben we besloten haar 24/7 buiten te hebben, ze moest toen weg.
Het ging allemaal goed tot ze nu weer terug is.
Ze staat nogsteeds 24/7 buiten, doet nu een paar keer per week een half uurtje iets aan beweging en is helaas weer aan het hoesten.

Komt het door de arbeid, komt het door de stoffe paddock van de afgelopen dagen, is het kuilgras te droog geweest, komt het omdat ze een stal als schuilgelegenheid heeft?
Morgen komt een stalgenoot kijken, ze is prof. in natuurlijke geneeswijze(iets in die richting). Wellicht kan zij de uitkomst bieden, ik weet het niet meer.

Overigens; vlas hoeft niet altijd te helpen, niet te lang laten liggen ivm paddenstoelen die uit je stal schieten Knipoog. Bij mijn merrie maakte het weinig uit of ze op vlas of zaagsel stond.
Fene/Foene giek werkt hier ook niet

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:03

Die van mij heeft chronische bronchitus.
Hij heeft een paar jaar eerst ventilpumin gehad, maar daar raken ze verslaafd aan.
Bisolvon kan je inderdaad ook proberen.
Ik geef die van mij altijd HMP Horse.
Dit is een combinatie van verschillende kruiden, en werkt bij die van mij heeeeel erg goed.
Verder proberen zoveel mogelijk frisse lucht.
Dit blijft een moeilije kwestie

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 10:02

De bisolvon hielp aardig, ze hoestte niet meer tijdens inspanning, maar nog wel met rollen.

Heb toch maar de veearts laten komen omdat het toch bij de longen lijkt te zitten (met rollen drukt het nl op de longen en dan blijft ze toch hoesten).

Heb nu Ventipulmin gekregen en hoop dat dat gaat helpen...

Klinkt allemaal niet zo leuk voor jullie Ventipulmin, anitbiotica, prednison etc...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:54

Malibu schreef:
De bisolvon hielp aardig, ze hoestte niet meer tijdens inspanning, maar nog wel met rollen.

Heb toch maar de veearts laten komen omdat het toch bij de longen lijkt te zitten (met rollen drukt het nl op de longen en dan blijft ze toch hoesten).

Klinkt allemaal niet zo leuk voor jullie Ventipulmin, anitbiotica, prednison etc...

Bij mijn merrie was het op een gegeven moment ook gereduceerd tot enkel hoesten met rollen. Bij haar kwam het overigens niet uit de longen (die klonken helemaal schoon) maar echt uit haar bovenste luchtwegen bij de keel. De prednison die we nu bijan 3,5 week geven (zaterdag de laatste) slaat niet echt heel erg aan, gisteren kuchte ze weer. Het is wel heel sporadish geworden, maar nog steeds aanwezig. Ik heb haar sinds gisteren op vlas staan, hopelijk is dat de oplossing, anders mag de DA weer langskomen...

Rot dat het ook bij jou zo blijft doorgaan.... Hopelijk slaat de ventipulmin aan.
Kleine troost, mijn merrie vond dat spul echt HEERLIJK. Die stond te trappelen als we met de spuit aankwamen (ik gaf het gelijk zo in de mond omdat ik bang was dat ze haar eten anders zou laten staan).

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:09

Tancreda4 schreef:
Malibu schreef:

Bij mijn merrie was het op een gegeven moment ook gereduceerd tot enkel hoesten met rollen. Bij haar kwam het overigens niet uit de longen (die klonken helemaal schoon) maar echt uit haar bovenste luchtwegen bij de keel. De prednison die we nu bijan 3,5 week geven (zaterdag de laatste) slaat niet echt heel erg aan, gisteren kuchte ze weer. Het is wel heel sporadish geworden, maar nog steeds aanwezig. Ik heb haar sinds gisteren op vlas staan, hopelijk is dat de oplossing, anders mag de DA weer langskomen...

Rot dat het ook bij jou zo blijft doorgaan.... Hopelijk slaat de ventipulmin aan.
Kleine troost, mijn merrie vond dat spul echt HEERLIJK. Die stond te trappelen als we met de spuit aankwamen (ik gaf het gelijk zo in de mond omdat ik bang was dat ze haar eten anders zou laten staan)
.

Haha, grappig, ik heb het nu door de slobber gedaan. Maar gister door de muesli zat ze het bakje ook helemaal af te likken Haha! denk dat ze het ook wel lekker vind...
Zal het eens proberen om zo in de mond te spuiten, kijken of ze dat accepteerd.

Maar daarom heb ik ook maar zo snel mogelijk de DA erbij gehaald, heb geen zin dat ze met zo'n kuchje blijft zitten. Ze is ook al weer 19 en zal alles doen om haar zo lang mogelijk gezond proberen te houden... Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:15

Soms zijn paarden voor de vreemdste dingen allergisch hoor; zo ook vlas. Vriendinnetje van mij had een paard die juist allergisch (+ uiteindelijk een zware dubbele longontsteking ontwikkelde) voor vlas. Eerdat ze daar achter was... Huilen
Ik reed indertijd een paardje die enkel en alleen hoestte tijdens de lente en herfst; waarschijnlijk was hij allergisch op beukenbomen (in en uit blad komend). Tegenwoordig staat hij niet meer onder bomen en is het hoesten ook over.

Hoestende paarden... moeilijk.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:10

mijn pony van 16 doet dat ook, maar dat komt omdat een deel van haar longen door een of andere ziekte niet meer werken.

ik hoop dat jouw paardje dit niet heeft ..