Verkeerde entdatum op papier: risico-loos herenten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Verkeerde entdatum op papier: risico-loos herenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 16:43

Vandaag mocht ik tijdens een wedstrijd niet starten, omdat de entdata van de jaarlijkse influenza-prik meer dan 12 maanden uiteen lagen. Begrijpelijk dat de jury dan tot uitsluiting overgaat, maar dat is het punt niet.

Het paard is namelijk binnen het jaar geënt, alleen heeft de veearts een verkeerde entdatum op papier gezet (april ipv februari). Aangezien deze DA bij dit paard al heel veel blunders heeft begaan (als we op haar oordeel waren afgegaan was hij er nu vermoedelijk niet meer Verdrietig ) en het was eigenlijk al niet mijn wens dat zij hem kwam enten, maar het zij zo.

Mijn vraag is nu alleen: kan ik het paard gewoon opnieuw laten enten om de zaken op papier in ieder geval op orde te hebben? Kan het kwaad dat hij (eigenlijk dus ten onrechte) opnieuw geënt wordt? Dan zou hij waarschijnlijk twee keer gespoten moeten worden (deze week en na drie weken daarna) en dat is in totaal dus drie keer binnen 1,5 maand.

Joltsje

Re: Verkeerde entdatum op papier: risico-loos herenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:47

phoe lastig.

kun je niet vragen dat de dierenarts de datum weer veranderd.. dat je met de rekening er heen gaat (dan heb je bewijs)

en volgens mij is het tussen de drie weken en nog iets.. dus als je nu een enting doet binnen dat termijn. dan heb je de basis enting weer..

(beetje vaag misschien)
maar welke datum staat er nou op?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:21

Ergens begin april (5? Verward m`n ouders hebben het papier weer meegenomen) in plaats van februari. De 4 moet dus een 2 worden inderdaad, maar ik heb het eigenlijk wel gehad met deze DA. Ze mag van mij best de datum veranderen, zo dat nog mogelijk is, maar op haar adviezen durf ik niet meer te vertrouwen. En om nu iedere keer bijna 100 km te rijden voor ieder prikje... Vandaar dat ik het hier even post.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:27

hmm snap de clou niet helemaal. is de DA verhuisd of jij?

ik zou gewoon naar de DA in de buurt gaan en hem laten enten.
5 april.. hmmm.. dat zit er zo wat. na 5 weken moest ik weer..
dus dan doe je gewoon nu een prik en dan is het weer klaar

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:42

Je zal hem nu hoogst waarschijnlijk weer 2 keer moeten laten enten, want ook tussen de laatste enting zit nu al teveel tijd voor een 2 de. Even de dierenarts bellen lijkt mij de beste manier. Let op...ook al laat je hem volgende week enten, dan mag je waarschijnlijk toch niet starten voor hij de 2 de enting heeft gehad.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:46

wat ik niet snap is dat ook al staat er februari dat dat niet goed is? of was dat de eerste prik van de basisenting?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:51

De basisenting mag max 92 dagen uit elkaar zitten. Redt je dit niet met die van febr/april?

en de opmerking van ikenindi vind ik ook wel een goede want 3 maanden eerder is alleen maar niet goed als je de enting daarna niet goed hebt geregeld. Betrof het dan feb. 2007?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:02

er staat dat het ruim een jaar uit elkaar ligt. dat is zo als ze in feb. 2007 is geent, maar ook als ze in apr. 2007 is geent.

wat ik niet snap is als je nu ent, en over 3 weken weer, dat je zegt dat dat er 3 binnen 1,5 maand zijn...?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 07:29

Je hebt hem op papier dus laten enten in feb. 2007 en toen in april 2008... In werkelijkheid was dat februari 2008. Ik zelf zou terug gaan, ook al zit je daar neit op te wachten, voor mijzelf zou ik nu willen dat de datum gecorrigeerd werd. Maar als jij nu nog weer laat enten heb je op papier gewoon weer een correcte basisenting, tussen de 3 weken en 92 dagen ( drie maanden zeg maar) moet die tweede enting worden gegeven en dat is nog mogelijk als je binnenkort laat enten. Dan nog 7 dagen wachten na het enten en je mag weer starten. Dan hoef je nu dus nog maar 1 keer te enten en dan volgend jaar weer voor de datum van de enting van dit jaar.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 07:32

Ik zou naar een (bekende) DA gaan en het probleem uitleggen, vaak willen ze de datum dan wel veranderen, ben je van het gezeur af.
Ik had het met de basisenting, de vorige eigenaar heeft de basisenting enzo niet overgenomen op het paspoort, daar vielen ze dus ook over, terwijl verder alle entingen correct waren. Onze DA heeft toen gewoon een aantekening in het paspoort gemaakt dat de basisentingen correct zijn gegegeven met stempel en handtekening.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 09:43

Jet schreef:
Je hebt hem op papier dus laten enten in feb. 2007 en toen in april 2008... In werkelijkheid was dat februari 2008. Ik zelf zou terug gaan, ook al zit je daar neit op te wachten, voor mijzelf zou ik nu willen dat de datum gecorrigeerd werd. Maar als jij nu nog weer laat enten heb je op papier gewoon weer een correcte basisenting, tussen de 3 weken en 92 dagen ( drie maanden zeg maar) moet die tweede enting worden gegeven en dat is nog mogelijk als je binnenkort laat enten.

Ik denk dat ik dan toch maar weer contact opneem met de veearts. Als ze de datum verandert is het goed, als ze de datum niet verandert en de foute datum (begin april) laat staan hoeft hij nog maar één keer. Alleen vraag ik me dus af of dit schadelijk is voor het paard. Het is een extra shot influenza die hij feitelijk niet nodig heeft. Loopt hij daarmee geen onnodige risico`s?

Jolentius: niemand is verhuisd, maar de DA in de naburige kliniek die wordt gepromoot als paardenveearts blundert nogal. Het liefst laat ik haar niet meer bij m`n paarden komen (dankzij haar hardnekkigheid kon een VA 100 km verderop middels een operatie + nabehandeling een aantal zaken rechtbreien...), maar je zou denken dat er bij één inenting weinig mis kon gaan. Dat was dus fout gedacht.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:59

Gewoon even met je paspoort naar de dierenarts gaan die hem geent heeft. ( of naar de assistenten) Leg het probleem even voor, en als je een beetje een goede praktijk hebt wordt dat gewoon netjes opgelost.

Een keer extra influenza enten kan geen kwaad hoor! Er zijn internationale paarden die iedere 3 maanden geënt worden.

Dus gewoon even naar je dierenarts stappen: een vragend mens is te helpen!

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:18

Bij mij had de dierenarts zich ook vergist (een jaar) in de datum.
Ze hebben de datum in het paspoort veranderd met een briefje erbij waarop een stempel en handtekening van de praktijk staat.
Als ze alleen de datum veranderen kan de jury daar ook weer over vallen, lijkt dan net of je het zelf veranderd hebt. vandaar de stempel +handtekening.
Ik zou niet zomaar je paard opnieuw enten door so'n stomme fout.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:26

Gewoon laten wijzigen, met brief, handtekening en stempel erbij...
Als de datum inderdaad foutief in je paspoort staat is dat geen
probleem..
Moet je echter wel laten doen, door de dierenarts die het foutief
heeft ingevuld.. aangezien dat diegene is die weet dat het fout is gegaan..
en wat de correcte datum moet zijn..
Een andere dierenarts kan dat namelijk niet voor je doen..
Aangezien het voor hem/haar niet te controleren is...

Maar stomme vraag.. heb je niet meteen je boekje gecontroleerd?
Nadat je paard geent werd?? Had je het direct kunnen laten wijzigen...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:55

@ Sjolvir: Het lijkt me dat ze dat niet gecontroleerd heeft, anders had ze het ongetwijfeld bij de dierenarts gemeld Knipoog

Voor de TS, ik zou gewoon nog eenmaal contact opnemen met deze arts met het verzoek om een wijziging van de datum (incl zoals hierboven al gezegd wordt een uitleggende ondertekende brief) en vervolgens opzoek gaan naar een andere dierenarts voor voortaan Lachen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:36

Het nu nog een keer enten doet vast geen kwaad, er wordt altijd nogal moeilijk over enten gedaan, maar de entstof van nu is veel minder heftig dan die van vroeger. Volgens mijn dierenarts is de huidige entstof ook maar 9 maanden echt werkzaam. Ik ent dus al jaren binnen de 9 maanden en de laatste paar jaar zelfs binnen het half jaar, dat is de FEI-norm als ik het goed heb. Niet dat ik daar aan toe ben, maar dan kan het vast geen kwaad, zelfs jouw 2e enting voor de basisenting kan geen kwaad.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 20:19

Ok, bedankt Lachen

Zelf heb ik inderdaad niet meer gecontroleerd (waar ik achteraf veel spijt van heb). Dit paard is intensief behandeld in een kliniek en daarvoor lagen de papieren bij m`n ouders; de eigenaars. Zij hebben nog extra nagevraagd of het dier zo echt starten kon en de DA heeft aangegeven dat dit inderdaad het geval was. Aangezien ze bij dit paard redelijk ernstige flaters heeft geslagen ging ik er voetstoots vanuit dat ze deze keer extra goed zou controleren (ik krijg nogal eens te horen dat ik minder kritisch & minder controle-ziek moet worden...). Ik denk dat ze er zelf ook zenuwachtig van was en dat het daarom mis ging. Maakt ook niet uit, we komen er wel uit.