Zweten,, elektrolyten bijvoeren??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lina

Zweten,, elektrolyten bijvoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 11:42

Hoi,

Nu het erg warm weer is en m'n paardje af en toe erg zweet is mij aangeraden om elektrolyten bij te voeren.
Nu heb ik even bokt doorgespit en las ik dat je ook een mengsel van 2/3 keukenzout en 1/3 dieetzout kunt gebruiken wat evengoed werkt.

Mijn vraag is; Hoeveel gram moet hij dan in totaal hebben? En moet je het alleen door het voer doen als je paar gezweet heeft of gewoon dagelijks bijvoeren?

Rijlaarsdam

Re: Zweten,, elektrolyten bijvoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:40

heeft je paard geen zoutblok tot zijn beschikking? daar halen ze ook veel vitamine's en minerale uit.
gr

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:26

Als je paard inderdaad een goed zoutblok heeft en voldoende drinkwater ter beschikking ben je inderdaad al een heel eind op de goede weg!

Als je paard echt extreem zweet en heel flink moet werken met warm weer zou je wat electrolyten door het voer kunnen geven...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:27

Ik voer zomerdag de powerplux mix bij van Havens, als extratje na het rijden hier zitten elektrolyten al in. Een beetje extra ondersteuning kan geen kwaad.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:26

ik ken alleen het mengsel van zout met bruine suiker. echter als hij gewoon een beetje zweet lijkt het bijvoeren van electrolyten mij overbodig. zelfs in de endurance (waar toch een stuk meer van een paard gevraagd wordt en een paard aanzienlijk meer zweet) wordt in de 1e klasse niet of nauwelijks electrolyten bijgegeven...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:35

ik geef ze bij dit warme weer bij zwaar zweten wel electrolyten, ...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:40

Ik geef mijn paard nu wel electrolyten bij na zware training/wedstrijd. Paard staat er om bekend snel te verzuren enz enz, dus klein beetje hulp kan geen kwaad.
Heb gewoon een pot gekocht bij ruitersportzaak. 12 euro en voldoende voor de zomer zoals ik t nu inschat. Ik geef t door de slobber, zodat ik meteen zeker weet dat hij ook veel water binnenkrijgt (anders doet het meer kwaad dan goed)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:09

@ Noukie, welk potje heb jij dan gekocht? Ik zat net even te googlen en vind de meeste producten nogal duur als je ziet dat na 3-5 keer het alweer op is (bv. Pavo E'lyte 16,25 € voor 750 gram en dan moet je 2 X 100 gram per keer geven).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:13

100 gram per keer lijkt me nogal een overdosis Haha! Haha!. Denk eerder dat dit 10 gram is.

Met het voeren van Electrolyten moet je heel voorzichtig zijn, je kunt er namelijk meer kwaad dan goed mee doen.

In het kort:

Zweet je paard plakkerig en vlokkerig? Dan heeft hij van zichzelf een goede electrolyten voorraad.

Als je paard waterig zweet en in straaltjes dan kan het zijn dat je electrolyten bij kunt voeren.

Zou het alleen doen in overleg met een DA.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:22

Het staat er toch echt, 100 gram voor én 100 gram na de inspanning. zie: http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-elyte.html
Ik heb het idee dat met het warme weer mijn paard na een paar dagen flink zweten een minder elastische huid kreeg. Ik kon minder goed een huidplooi vastpakken. Voorgaande jaren had hij dit niet, en verder is er niks veranderd.
Aangezien hij alweer 16 is en dit voorjaar ook voor het eerst wat meer moeite heeft met verharen (al kan dat ook te maken hebben met het niet scheren in december van afgelopen winter) dacht ik dan kan hij na extreem veel gezweet te hebben vast wat extra's gebruiken. Hij wordt absoluut niet slomer met warm weer, hij zet juist een tandje bij en zweet echt ontzettend veel. Hij had nog wel wite schuimvlokken na het trainen.
Zal het inderdaad eens met de veearts overleggen, komt toch binnenkort voor zijn tanden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:40

ik zal even kijken welke ik heb als ik er aan denk straks. Iig hoef je daarvan maar 25gr te geven op minimaal 1 liter water.