Uitgebreide Kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse1980

Uitgebreide Kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:39

Ik ben afgelopen maandag naar de kliniek in Emmeloord geweest. Er is uitgebreide Kissing Spines bij mijn paard gevonden. De aarde zakte onder mijn voeten vandaan toen ik hoorde dat de arts niks meer kan betekenen voor mijn paard.

Ik heb de foto's gezien en 4 wervels zijn al helemaal tegen elkaar gegroeid zonder welke ruimte dan ook. 2 andere zijn bijna tegen elkaar aan gegroeid en van de lendenen kon hij het niet helemaal goed beoordelen maar daar verwachtte hij het ook van. Alleen de schoft is nog goed.

Mijn paard heeft nooit iets laten merken van pijn tot de laatste tijd. Ook nooit kreupel gelopen.
het heeft zo een geweldig karakter dat hij gewoon door zijn pijn heen is gelopen!

Ik krijg nu allemaal adviezen van fysio, Antoin de Bodt tot watertherapie. Maar het komt er dan op neer dat door spiervorming op rug en buik de rug ontlast gaat worden en hij zo minder pijn zou hebben. Maar het probleem, de woekering in de wervels blijft natuurlijk. Ik kan op internet ook nergens een geval vinden die er zo aan toe is mbt KS als mijn paard. Of iets over een operatie. Stel er kan weer ruimte gecreerd worden tussen de wervels dan is een therapie nog wel het proberen waard denk ik dan.

Ik ga nog 1 second opninion doen en dan houdt het op voor mijn lieverd. Ik wil niet dat hij pijn heeft.

Is er iemand met ervaringen met uitgebreide KS zoals boven beschreven?

Karenenditty

Re: Uitgebreide Kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:42

mijn paardje zou het ook in lichte vorm hebben, ik wil meer weten hoe dat werkt en hoe het zit. ik hou je topic in de gaten

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:45

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:47

Na het hele land door bellen en googelen blijkt dat er voor paarden met lichte KS nog wel behandelingen mogelijk zijn. Ik zou daar snel naar infomeren om erger te voorkomen. Voor mijn paard is het waarschijnlijk te laat. Huilen Vooral de Vallei in Woudenberg schijnt erg goed te zijn op het gebied van KS.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:33

Mijn paard heeft ook KS op 5 wervels gehad, ik heb hem zo gekocht... En er is heel goed wat aan te doen. Maar voor het paard van de TS, wat zijn de klachten nu?

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 20:41

Maar Esperanza jij zegt heeft KS gehad. De artsen zeggen dat als een paard KS heeft en al echt vergroeiingen heeft de kwaal niet verholpen kan worden. De klacht is dat mijn paard heel veel pijn heeft en niet over de rug loopt. Ik rijd altijd lang en laag en heb wekelijks les van een deurne instructrice alleen de bespiering van mijn paard neemt met sneltreinvaart af waardoor er ook geen zadel meer op past.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:39

Als KS al vergevorderd is kun je er weinig meer aan doen hoor.
Ook ligt het er aan welke wervels aangedaan zijn.
Zo te horen heeft je paard er erg veel last van en ik wens je heel veel sterkte met het nemen van een beslissing. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:45

Je bent naar de kliniek gegaan ivm klachten, dan wordt KS geconstateerd. Wat heb je als raad meegekregen? Deze KS vind ik wel ernstig. De kans dat je hem van de een op de andere dag stokkreupel uit de stal haalt is groot.

Dit paard zal elke dag training moeten hebben op verantwoorde wijze, zodat de bovenlijn bespiering in takt blijft en sterk blijft.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:41

Ilse1980 schreef:
Maar Esperanza jij zegt heeft KS gehad. De artsen zeggen dat als een paard KS heeft en al echt vergroeiingen heeft de kwaal niet verholpen kan worden. De klacht is dat mijn paard heel veel pijn heeft en niet over de rug loopt. Ik rijd altijd lang en laag en heb wekelijks les van een deurne instructrice alleen de bespiering van mijn paard neemt met sneltreinvaart af waardoor er ook geen zadel meer op past.

Het klinkt in jouw geval ook wel ernstig. Maar ik kan je wel vertellen dat je er met lang en laag niet gaat komen. Daarmee rijdt je een KS paard alleen maar meer kapot. Een Deurne instructice klinkt leuk, maar wil niet zeggen dat ze verstand heeft van dit soort kwalen. Deurne stelt tegenwoordig echt geen reet meer voor. Er zijn maar weinig mensen die hier echt verstand van hebben...

Als bespiering in sneltreinvaart afneemt is er meer aan de hand. Als spieren slecht zijn opgebouwd zijn ze ook zo weg. Daarnaast moet je gaan zoeken naar de veroorzakende factor van de KS. Maar in het geval van vergroeingen kan ik je vertellen dat die niet meer weggaan. Wel dacht ik (maar heb ik geen ervaring mee) dat paarden met vergroeiingen weer pijnvrij kunnen worden. Maar stijf blijft de rug dan wel, het is immers vergroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:02

Ilse1980 schreef:

Dan is het eigenlijk al einde oefening en ik denk dat jouw dat ook is verteld in de kliniek. Nu moet je gaan bekijken of deze pijn nog wel dragelijk voor hem is, hij zal misschien niet meer graag gaan liggen en opstaan, lopen zal hem ook pijnlijk zijn. Zo een paard moet je niet meer gaan rijden, hij kan jouw niet meer dragen, wandelen aan de hand en weidegang en opletten hoe het hem vergaat, een paard met veel pijn te laten is niet wat jij wilt.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:03

Jeetje joh, wat naar...

Citaat:
Stel er kan weer ruimte gecreerd worden tussen de wervels dan is een therapie nog wel het proberen waard denk ik dan.

Ruimte tussen de wervels kan alleen gecreeerd worden door een operatie waarbij ze de spinale uitsteeksels verwijderen. In Emmeloord zouden ze daar meer vanaf moeten weten, een van de artsen daar voert dit soort operaties uit.

Citaat:
De klacht is dat mijn paard heel veel pijn heeft en niet over de rug loopt. Ik rijd altijd lang en laag en heb wekelijks les van een deurne instructrice alleen de bespiering van mijn paard neemt met sneltreinvaart af waardoor er ook geen zadel meer op past.

Als de bespiering zo snel afneemt lijkt mij dat er toch ook iets anders aan de hand is... Bij KS is het heel belangrijk om de juiste spieren sterk te houden zodat die spieren de ruggegraat kunnen ondersteunen. Train je je paard alleen onder het zadel? Hoe reageert hij aan de longe, kan hij dan wel goed nageven en zijn rug goed gebruiken?