navelbreuk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

navelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:59

mijn pony, 4 jaar, heeft een navelbreuk. Nu was dat neit bekend bij aankoop, ik kwam er later achter. Het is een stukje van ong 5 cm lang en op zijn breedst 1 cm(gok ik).

Normaal wordt dit gesloten als ze veulen zijn, maar ze is dus al 4. Het is niet zo dat het nog steeds volledig open is, de spierlaag van de buik is wel mooi dicht. Is dit iets waar nog iets aan gedaan moet worden, of kan het zo blijven?

Zesiram

Re: navelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:00

Dat lijkt me een vraag voor de veearts! Vanachter de computer kunnen bokkers dat niet beoordelen denk ik Knipoog

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:06

kan zijn dat er mensen zijn met ervaring op dit gebied Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:25

Ik ben een keer naar een fjordenmerrie geweest kijken in België en deze had dit ook, de eigenaresse zei dat het weinig kwaad kon, maar ik durfde de gok niet te nemen.

Kan best dat ze er geen last van hebben, maar het blijft een kwetsbare plek en de operatie is behoorlijk duur *prijzen verschillen, maar gemiddeld € 500,-

Ik zou het toch even bij een DA navragen.

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:09

mijn veulen heeft het ook gehad toen ze drie maanden oud was.
bij haar moest er wel iets aan gedaan worden want haar darmen zakten als het ware in de breuk. kon er toen ook zo met mijn vinger indrukken.(was wel dicht)
zou idd even een da vragen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 06:55

Ik heb het jaren geleden een keertje bij een veulen gehad. Hij had een breuk ter grootte van een mandarijn. Hij is geopereerd omdat het gat zo groot was dat de darmen er klem in konden komen te zitten.
Ik heb nu een 3 jarige met een klein navelbreukje. Hier past precies een vinger. Aangezien het gaatje te klein is om darmen naar buiten te laten komen, hoeft ze niet geopereerd te worden. Het is dus eigenlijk gewoon een schoonheidsfoutje.

Ik heb nog nooit gehoord dat paarden met een kleine navelbreuk extra kwetsbaar zouden zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 07:10

Idd is de grootte van het gat erg van belang.

Een klein gat neemt nog niet zo'n risico met zich mee.
Wel is af te raden ermee te gaan fokken, bij het uitzetten van de buik door het veulen, kan ook het gat vergroten met alle gevolgen van dien.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:17

Ons haf veulen had destijds een navelbreuk ter groote van 3 vingers. Die hebben we iom de de DA gewoon regelmatig 'teruggestopt'. Na een half jaar was het stukken minder en op zijn 2e helemaal dicht. Als je pony nu 4 is zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren. Ik zou overleggen met mijn DA.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:43

Heb je een foto van die navelbreuk?

Is je pony gekeurd toen je m kocht?

Goed laten onderzoeken door de dierenarts.
En bij minste twijfel op een opening: opereren.
Dat kost je nu stukken minder stress, geld en tijd. Dan wanneer er straks een darm inzakt en hij met een ingeklemde navelbreuk aan koliek geopereerd moet worden. Dan maak je het niet met 2000 euro