Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sappos schreef:Wat voor kleur heeft het snot?
Heeft de pony koorts?
Waar zit de bult onder zn keel precies?
Bij droes kan de temperatuur uitslaan tot 40-41 graden. Pony wil niet/nauwelijks eten, heeft veel snot en opgezwollen lymfeklieren..Ow ja en het is besmettelijk as hell!
Sappos schreef:Tussen zn kaken zeg maar?
Mijn pony's hebben 4,5 maand geleden droes gehad maar een bult op het been heb ik nog nooit meegemaakt.
(kon er ff niet opkomen)Sientje schreef:Ik wilde je dezelfde vragen stellen als Sappos. Droes kan in veel variaties langskomen, dat is van achter de pc lastig te zeggen. Maar sowieso lijkt het me dat er DA naar dit beestje zou moeten kijken.
Edit: Zie nu je post. Groenig snot = infectie = is in mijn beleving DA bellen, ook als het niet om droes gaat. Maar zeker in combi met de bult in de holte van zijn hoofd, een bekende droes-plek. Of de abces-vorm ook in benen kan zitten weet ik niet, wel elders op het hoofd bijvoorbeeld.
Sappos schreef:Geen idee...Misschien dat het zich bij elk paard anders uit. Mijn veulen had ontzettend veel snot, iets opgezette klieren, at normaal en minimale koorts (hoogste 39,5) Mijn twenter had geen snot, superdikke klieren, at niet en hoge koorts (hoogste 40,7)
edit: Ik denk dat je vooral moet kijken naar de koorts, die is wel typerend voor droes. Het is op zich meestal niet levensbedreigend maar ontzettend vervelend. Goed schoonhouden en helemaal afzonderen van andere paarden is een pre. Zelf ook ALLES wassen of omkleden voor je met andere paarden in contact komt.
Sientje schreef:Heb even wat voor je opgezocht: http://www.paardendokters.nl/ZieDroes.html
Die plek die je beschrijft klinkt als een abces dat op knappen staat. Alle vormen van snot en pus zijn besmettelijk.
Lopen de pony's op jouw terrein? De bacterie kan namelijk ook buiten het paard handhaven, zoals je in het stukje kunt lezen. Ik ken paarden die droes hebben gehad, omdat ze in een box hebben gestaan die niet goed was ontsmet nadat een ander paard ziek was geworden.
Lijkt me dus, dat als ze op jouw terrein lopen, jij er wel degelijk belang bij hebt dat dit zsm wordt onderzocht. Om over het belang van de pony's nog maar te zwijgen... Ik weet niet hoeveel paarden er nog meer lopen?
Sappos schreef:Succes...hopelijk loos alarm want man man wat een k*tbacterie is dat
Mayran schreef:Er loopt nog een shetlander van een jaar bij in en die heeft sinds vandaag ineens heel veel haaruitval
en wordt dan ook tot op het vel kaal, zal dit er dan mee te maken hebben?
Sientje schreef:Mayran schreef:Er loopt nog een shetlander van een jaar bij in en die heeft sinds vandaag ineens heel veel haaruitval
en wordt dan ook tot op het vel kaal, zal dit er dan mee te maken hebben?
Dat lijkt me eerder een schimmel of anders luis, mijt of ander vervelend beestje.
Die kale plek tussen de kaken van die andere pony zou wel een abces kunnen zijn.
Hoe dan ook vind ik eerlijk gezegd dat die handelaar die beestjes niet al te netjes bij je heeft ingeleverd. Wil 'ie ze niet verkopen omdat ze ziek zijn soms?