Klinkt dit als droes ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayran

Klinkt dit als droes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:29

Ik heb ff een vraagje aan omdat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet.
We hebben tijdelijk 2 shetjes bij ons staan, nou is die ene ernstig ziek geweest (zegt die man) of hij hier ooit wat aan heeft gedaan is de tweede vraag

1. De pony lijkt erg verkouden (dikke snot neus) ademt heel moeilijk vooral in de ochtend heel zwaar.

2. hij zit heel slecht in het haar (heb hem nu bijna kaal geknipt).

3.ik kwam er achter dat hij een plek net boven zijn linker voor been heeft (bult) wat geel uitslaat.

4. Vandaag vernam ik dat hij ook een wond onder zijn keel heeft.

Ik zat aan droes te denken en weet dus niet of hij hiervoor wel behandelt is (zijn van een handellaar) ze lopen ook maar tijdelijk bij ons omdat hij ze niet verkopen wil .

Kunnen jullie me vertellen wat je er van denkt als je dit zo hoort?

Sappos

Re: Klinkt dit als droes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:34

Wat voor kleur heeft het snot?
Heeft de pony koorts?
Waar zit de bult onder zn keel precies?

Bij droes kan de temperatuur uitslaan tot 40-41 graden. Pony wil niet/nauwelijks eten, heeft veel snot en opgezwollen lymfeklieren..Ow ja en het is besmettelijk as hell!

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:39

Sappos schreef:
Wat voor kleur heeft het snot?
Heeft de pony koorts?
Waar zit de bult onder zn keel precies?

Bij droes kan de temperatuur uitslaan tot 40-41 graden. Pony wil niet/nauwelijks eten, heeft veel snot en opgezwollen lymfeklieren..Ow ja en het is besmettelijk as hell!

Het is een beetje wit groenig..
Of de pony koorts heeft weet ik niet (zal er morgen naar kijken)
De bult zit boven zijn linker voorbeen wat helemaal geel uitslaar.
De wond zit presies in de holte onder zijn hoofd

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:40

Tussen zn kaken zeg maar?
Mijn pony's hebben 4,5 maand geleden droes gehad maar een bult op het been heb ik nog nooit meegemaakt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:43

Ik wilde je dezelfde vragen stellen als Sappos. Droes kan in veel variaties langskomen, dat is van achter de pc lastig te zeggen. Maar sowieso lijkt het me dat er DA naar dit beestje zou moeten kijken.

Edit: Zie nu je post. Groenig snot = infectie = is in mijn beleving DA bellen, ook als het niet om droes gaat. Maar zeker in combi met de bult in de holte van zijn hoofd, een bekende droes-plek. Of de abces-vorm ook in benen kan zitten weet ik niet, wel elders op het hoofd bijvoorbeeld.

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:43

Sappos schreef:
Tussen zn kaken zeg maar?
Mijn pony's hebben 4,5 maand geleden droes gehad maar een bult op het been heb ik nog nooit meegemaakt.

ja tussen zijn kaken Haha! (kon er ff niet opkomen)

Wat zal die plek dan kunnen zijn, het lijkt net of er een onsteking onder zit ofzo is ook helemaal hard en kaal

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:46

Sientje schreef:
Ik wilde je dezelfde vragen stellen als Sappos. Droes kan in veel variaties langskomen, dat is van achter de pc lastig te zeggen. Maar sowieso lijkt het me dat er DA naar dit beestje zou moeten kijken.

Edit: Zie nu je post. Groenig snot = infectie = is in mijn beleving DA bellen, ook als het niet om droes gaat. Maar zeker in combi met de bult in de holte van zijn hoofd, een bekende droes-plek. Of de abces-vorm ook in benen kan zitten weet ik niet, wel elders op het hoofd bijvoorbeeld.

De DA bellen dat lijkt mij ook maar zoals ik al zij de pony's zijn van een handelaar
en lopen er dus maar tijdelijk Verdrietig
Denk dat hij er niet echt blij van wordt als ik met een rekening aan kom zetten :d

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:51

Geen idee...Misschien dat het zich bij elk paard anders uit. Mijn veulen had ontzettend veel snot, iets opgezette klieren, at normaal en minimale koorts (hoogste 39,5) Mijn twenter had geen snot, superdikke klieren, at niet en hoge koorts (hoogste 40,7)

edit: Ik denk dat je vooral moet kijken naar de koorts, die is wel typerend voor droes. Het is op zich meestal niet levensbedreigend maar ontzettend vervelend. Goed schoonhouden en helemaal afzonderen van andere paarden is een pre. Zelf ook ALLES wassen of omkleden voor je met andere paarden in contact komt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:51

Heb even wat voor je opgezocht: http://www.paardendokters.nl/ZieDroes.html

Die plek die je beschrijft klinkt als een abces dat op knappen staat. Alle vormen van snot en pus zijn besmettelijk.
Lopen de pony's op jouw terrein? De bacterie kan namelijk ook buiten het paard handhaven, zoals je in het stukje kunt lezen. Ik ken paarden die droes hebben gehad, omdat ze in een box hebben gestaan die niet goed was ontsmet nadat een ander paard ziek was geworden.
Lijkt me dus, dat als ze op jouw terrein lopen, jij er wel degelijk belang bij hebt dat dit zsm wordt onderzocht. Om over het belang van de pony's nog maar te zwijgen... Ik weet niet hoeveel paarden er nog meer lopen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:52

Ow ja en bij mn veulen is het nooit opengebroken...alles is er via zn neus uitgekomen, bij mn twenter zater er 2 gaten tussen zn kaken.

edit: Mijn veulen heeft droes gekregen omdat hij een lage weestand had en in een box stond waarnaast een paard een tijd geleden droes had gehad...zoo besmettelijk is het dus.

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:53

Sappos schreef:
Geen idee...Misschien dat het zich bij elk paard anders uit. Mijn veulen had ontzettend veel snot, iets opgezette klieren, at normaal en minimale koorts (hoogste 39,5) Mijn twenter had geen snot, superdikke klieren, at niet en hoge koorts (hoogste 40,7)

edit: Ik denk dat je vooral moet kijken naar de koorts, die is wel typerend voor droes. Het is op zich meestal niet levensbedreigend maar ontzettend vervelend. Goed schoonhouden en helemaal afzonderen van andere paarden is een pre. Zelf ook ALLES wassen of omkleden voor je met andere paarden in contact komt.

Dat doe ik altijd moet er niet aan denken dat mijn schatje ook ziek gaat worden Verdrietig
Ik zal morgen ff kijken of de kleine koorts heeft Haha!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:54

Succes...hopelijk loos alarm want man man wat een k*tbacterie is dat

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:56

Sientje schreef:
Heb even wat voor je opgezocht: http://www.paardendokters.nl/ZieDroes.html

Die plek die je beschrijft klinkt als een abces dat op knappen staat. Alle vormen van snot en pus zijn besmettelijk.
Lopen de pony's op jouw terrein? De bacterie kan namelijk ook buiten het paard handhaven, zoals je in het stukje kunt lezen. Ik ken paarden die droes hebben gehad, omdat ze in een box hebben gestaan die niet goed was ontsmet nadat een ander paard ziek was geworden.
Lijkt me dus, dat als ze op jouw terrein lopen, jij er wel degelijk belang bij hebt dat dit zsm wordt onderzocht. Om over het belang van de pony's nog maar te zwijgen... Ik weet niet hoeveel paarden er nog meer lopen?

Er loopt nog een shetlander van een jaar bij in en die heeft sinds vandaag ineens heel veel haaruitval
en wordt dan ook tot op het vel kaal, zal dit er dan mee te maken hebben?

Verder lopen er geen paarden of pony's bij in de buurt, voordat ik naar me eigen paard toen ga was ik alles goed..

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:58

Sappos schreef:
Succes...hopelijk loos alarm want man man wat een k*tbacterie is dat

Ik hoop dat het loos alarm is.. Heb echt medelijden met dit kleintje Verdrietig

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:08

Mayran schreef:
Er loopt nog een shetlander van een jaar bij in en die heeft sinds vandaag ineens heel veel haaruitval

Dat lijkt me eerder een schimmel of anders luis, mijt of ander vervelend beestje.
Die kale plek tussen de kaken van die andere pony zou wel een abces kunnen zijn.

Hoe dan ook vind ik eerlijk gezegd dat die handelaar die beestjes niet al te netjes bij je heeft ingeleverd. Wil 'ie ze niet verkopen omdat ze ziek zijn soms?

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 00:18

Sientje schreef:
Mayran schreef:

Dat lijkt me eerder een schimmel of anders luis, mijt of ander vervelend beestje.
Die kale plek tussen de kaken van die andere pony zou wel een abces kunnen zijn.

Hoe dan ook vind ik eerlijk gezegd dat die handelaar die beestjes niet al te netjes bij je heeft ingeleverd. Wil 'ie ze niet verkopen omdat ze ziek zijn soms?

Ik heb geen idee waarom hij ze niet wil verkopen..
Volgens mij heeft dit er niets mee te maken dat ze ziek zijn.
Hij geeft die pony's aan iedereen mee die van zijn gras af moet en zo kwamen ze dus ook bij een bekende van mij terecht en leuk voor de kids natuurlijk.
Hij zal in de tussen tijd een shetlander zoeken die wel goed bij hun paste.

Maar de pony was ernstig ziek geweest heeft hij gezegt maar moet er nu weer boven op zijn :S