Wat te doen? Onduidelijk waar klachten vandaan komen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Wat te doen? Onduidelijk waar klachten vandaan komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:58

Ik kon even geen duidelijkere titel bedenken.

Vanaf afgelopen maandag gaan de paarden met de groep de wei op, daarvoor stond ze al apart met een ander groepje.
Zondag wedstrijd gehad, maandag de hele dag op de wei en dinsdag zou ik les hebben.

Maar er zat duidelijk iets niet lekker, ze hupste aan in draf, en liep erg terughoudend, zelfs een paar passen onregelmatig. Als ik linksom wou aandraven sprong ze bijna elke keer aan in galop en het zat gewoon niet als normaal.
Toen van voren losgelaten en kijken of ze in het algemeen wel vooruit wou, toen liep ze normaal vooruit, niks aan het handje. Misschien zat er iets vast, dus even vooruit gereden en daarna weer opgepakt, maar weer hetzelfde. In galop stuiterd het zelfs, iets wat nooit gebeurd, meteen maar gestopt met rijden.
Woensdag weer met de groep de wei op, daarna nog apart en longeren proberen. Het los inlongeren ging redelijk, maar zodra ik de bijzet eraan deed liep het gewoon niet, hele korte passen, rare hupsjes tussendoor naar het onregelmatig... normaal zie ik der rug, lendenen, kont op en neer bewegen, de spieren maar gister bewoog er niks. Ik heb dus hooguit 20 minuutjes gelongeerd met veel stap tussendoor vanwege de hitte.

Maar nu mijn vraag wat zouden jullie doen?
Ze is verder vrolijk, eet normaal en loopt eigenlijk ook normaal als ze der hoofd in eigen gekozen houding mag dragen. Wel heb ik sinds een week een nieuw zadel, maar daar loopt ze duidelijk een stuk lekkerder onder, ik heb een betere aanleuning en kan er goed aanrijden.

Ik denk dat ze iets in de wei heeft gedaan waardoor ze iets verrekt heeft of misschien is er iets vast geschoten.
Op het harde is ze niet kreupel, het is dus echt een bewegingskreupelheid.

Dierenarts heeft niet zoveel nut in dit geval denk ik.
Zouden jullie meteen een fysio, of osteopaat laten komen? misschien een sportmasseuse?
Of zouden jullie het paard lekker op de wei laten en na een week weer oppakken?
Of blijven longeren en hem erdoorheen longeren?

Advies graag Lachen

Pytje

Re: Wat te doen? Onduidelijk waar klachten vandaan komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:27

Ik langs een osteopaat/manueel therapeut gaan. In bodegraven bijvoorbeeld zit een dierenarts die zich ook bezig houdt met manuele therapie.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:10

misschien heeft ze een beetje last van verandering van voer (eerste week in de wei).

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:12

Ik zou inderdaad ook iemand erbij halen bij geen verbetering.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:13

Dat lijkt me vrij sterk.. ze staat al een tijd in de wei, alleen niet met de groep.

Verder is ze absoluut niet gevoelig op voer, alles gaat er in en eruit zonder problemen Knipoog

Mocht dat het wel zijn dan lijken me dit rare sypmtomen ervan?

Dit is nu 2 dagen, zouden jullie meteen iemand erbij halen? Of eerst 2 weken in de wei afwachten, of een week longeren afwachten?

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:15

zoals je het beschrijft, denk ik dat het in d'r rug zit!
Ze wil niet nageeflijk, maar lang en laag wel!
Klinkt of ze last heeft met aanspannen van d'r spieren!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:22

Ik heb ook een sterk vermoeden dat er iets niet klopt in der rug, maar wat precies.

Ze wil ook niet lang en laag, tenzij het heeeeel traag gaat en der achterbenen dus niet hoeft te gebruiken en noujah inderdaad dus niet nageeflijk.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:27

Ik zou d'r toch in beweging houden en kijken wat ze wil!
Verbeterd het niet na een week, zou ik er een fysio of masseeur bij halen!
Heb zelf een paard met rug klachten en zolang ik haar in beweging en soepel hou gaat het goed!
Maar daar is ook een Fysio en een masseur aan te pas gekomen!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:30

ookal lijkt het zadel goed te liggen; wellicht drukt het toch op een aantal punten waar ze nu pas last van krijgt?
Ik zou haar even de tijd geven en idd wel in beweging houden maar dan aan de longe; is de reactie ook sterker als ze met zadel op loopt?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:37

Nee de reactie is precies hetzelfde.

Toen ik erop zat in de les en lange teugel gaf en in der in een stevig tempo liet draven was er ook niks aan de hand. Ook galop zat normaal. Pas toen ik weer contact met mijn teugels nam en der nageeflijk vroeg liep het weer vast.

Ik ga vanmiddag weer longeren en kijken of er verbetering of verslechtering in zit..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:09

Het klink misschien een beetje raar, maar kan het aan het gebit liggen? Een pony bij mij op stal liep behoorlijk kort als de teugels werden aangenomen, en die bleef een wolfstandje te hebben. Omdat ze goed loopt met lange teugel/zonder bijzet, was dat het eerste waar ik aan dacht.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 08:16

Ze is pas bij de tandarts geweest, en ik heb ook geen ander hoofdstel of bit.

Gisteren weer gelongeerd, in het begin liep ze nog een beetje vast maar na een paar minuten begon ze te ontspannen en der rug los te laten. Ze liep dus weer als normaal gelukkig Lachen Ik hou het longeren even vast en dan volgende week er weer op een keertje Lachen

Bedankt voor het advies!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:16

Graag gedaan en Succes

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:19

Staan er ruinen in de groep die dekken? Kan er misschien eentje ergens wat hard op geland zijn? Naar mijn idee is het wel een spierenkwestie, dus gewoon lekker in beweging houden op de wei en eventueel longeren. Rijden zou ik even laten.
Als het langer aanhoudt dan een wek toch een dierenarts/fysio erbij halen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:25

Verstandig dat je het even wat rustiger aan doet. Gewoon even met rust laten en een tijdje alleen maar wat longeren.
Dikke kans dat ze zich bezeert heeft in dr rug.

Wel vind ik het frappant en alarmerend dat het probleem tegelijkertijd met het nieuwe zadel is gekomen.

Ik zou ruim de tijd nemen de rug rust te geven en dan weer voorzichtig oppakken, en als ze dan weer kreupeld, eerst de dierenarts en dan een goede osteo erbij halen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:04

misschien is ze met het nieuwe groepje aan het rennen gegaan en onderuit gegaan? en nu rugpijn heeft?
ik geef maar een optie Lachen