hoe komt het

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetmira

hoe komt het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 23:44

hoe komt het dat de hoeven van de paarden/pony's zo zacht worden van teveel hoefvet..?

BrightVjay

Re: hoe komt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:51

hoe vaak doe je hoefvet op?
weetje wel dat het heel slecht is om vaak hoefvet erop te doen.
wij doen het er nooit op. alleen onze hoefsmidt doet het na het beslaan. maar dat is om de 8 week.
maar hoefvet is heel slecht als je het vaak doet.
hoe vaak smeer je dat spul der op dan?

shetmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 07:31

cally schreef:
hoe vaak doe je hoefvet op?
weetje wel dat het heel slecht is om vaak hoefvet erop te doen.
wij doen het er nooit op. alleen onze hoefsmidt doet het na het beslaan. maar dat is om de 8 week.
maar hoefvet is heel slecht als je het vaak doet.
hoe vaak smeer je dat spul der op dan?

ik doe eigenlijk nooit hoefvet op maar vroeg me gwn af hoe hety kwam dat de hoeven dan zacht kunnen worden..?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:32

Heel simpel gezegd: in hoefvet zit mineralie olie (ja, zelfde olie wat voor auto's wordt gebruikt). Deze olie is giftig, stel je maar voor dat jij je handen in motorolie doopt en daarna je handen niet wast... Na verloop van tijd merk je dat je huid begint te irriteren. Bij de 1 is dat sneller dan bij de ander. Olie kan bepaalde stoffen oplossen, met name organische stoffen. Om een lang scheikundig verhaal kort te houden; dit gebeurt ook in de hoef, vandaar dat de hoef zachter wordt. Nu moet je niet gaan denken dat het hele paard oplost; het is bewezen dat dit proces plaatsvindt maar het gaat zo langzaam dat men zegt dat het allemaal meevalt. Toch is het bekend dat paarden die met regelmaat werden gevet, niet oud werden. Een ander probleem wat veroorzaakt kan worden door hoefvet is nl hoefkanker. Maar nogmaals, de 1 is er gevoeliger voor dan de ander. Om geen risico's te lopen gebruik ik zelf nooit hoefvet en in raad het anderen af te gebruiken...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:35

Ik vind de reactie hierboven vrij overdreven in mijn ogen. Ik gebruik heel af en toe hoefvet als mn paard droge hoeven heeft door bijvoorbeeld rijden in de buitenbak. Dan spuit ik ze eerst af en vet ik ze daarna in zodat de hoeven het water opnemen en ze niet zo droog zijn dat ze gaan scheuren. Ik heb nog nooit gemerkt dat de hoeven echt zacht werden, maar ik doe het ook niet heel vaak.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:37

vet stoot water af, dus de hoef droogt alleen maar meer uit als je ze invet. Ook met olie.

Gooi die troep dus maar in de prullenbak en maak liever de hoeven gewoon elke dag even nat. Scheuren komen niet door droogte maar door te lange hoeven.