enter met veel wormen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

enter met veel wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:08

ik heb een half jaar terug een merrie gekocht met veulen, ook drachtig.

toen we ze thuis hadden was het veulen een beetje ziek, hij had erg dikke klieren en was duidelijk niet lekker. ook kregen wij door dat ie waarschijnlijk nooit goed ontwormd is. dus direct gedaan. in de winter bleef hij vrij mager, (hij kreeg 1 kg bix en onbeperkt kuil en hooi) we hebben he mdaarna een wormenspuit gegeven en een week later weer een. en daarna 2 maanden later. nu was ik poep aan het scheppen in ons land, op dat moment was die jaarling aan het poepen en vond ik een grote worm. direct de dierenarts gebelt, zij rade de equi wormenspuit aan. dat stof moet dan 3 dagen actief blijven. we hebben er direct een voor allemaal gekocht.

meer ervaring met jonge paarden met extreem veel wormen? we mesten de stallen goed, het land goed. hij krijgt altijd voldoende eten. maar hij lijkt er niet vanaf te komen. we maken ons toch welz orgen omdat het de groei beperkt.

ik ben benieuwd naar reactie's.

Judje

Re: enter met veel wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:03

VSW - - > MD

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:10

Ik heb het met mijn jaarling gehad. Mijn dierenarts zei: elke 4 weken een equimax. Na 2 x was het voorbij. Ik wist ook wel dat de wormenkuren bij hem werkten, want ik vond de wormen na de ontworming elke keer. Een redelijk grote groep wormen is ongevoelig voor de gewone wormenkuren. Bij Pyrantel (bijvoorbeeld strongid-P, anthel-P, equitel) is de resistentie nog niet aangetoond. Dus die kan je dan ook nog eens proberen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:29

Correctie bij bovenstaande middelen is resistentie nog niet veel aangetoond.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:13

Mijn jaarling had het ook, ik heb toen mestonderzoek laten doen,
www.wormbestrijding.nl, en toen kwam er uit spoelworm.
Hun hebben me toen geadviseerd met wat te onwormen, en had vandaag weer mestonderzoek laten doen en was weg. Kosten zijn 14,50, incl opvangmateriaal wat ze opsturen. Ik kan dit je echt aanraden, dan weet je zeker hoe of wat. Want van de da moest ik haar toen onwormen met equest, en had dus niks geholpen

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:50

Ik heb er geen ervaring mee, maar wel een goede oplossing. Stuur de mest naar het woud (http://www.wormbestrijding.nl/) kost 14,50 weet ej precies wat er allemaal in die buikjes schuil houd...