Paard 24 uur op de wei. Voeren jullie bij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Paard 24 uur op de wei. Voeren jullie bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:57

Voeren jullie je paard bij als hij/zij 24 uur op de wei staat? Mijn fjord gaat met ingang van deze maand 24 uur per dag naar buiten tot oktober zo'n beetje.

Op dit moment staat hij al een uurtje of 8 tot 10 per dag buiten. Als hij nu binnen staat 's nachts, dan krijgt hij 's morgens en 's avonds een kwart schep aan Pavo Liga ( koudbloedenvoer )

Nou denk ik dat als hij 24 uur per dag buiten staat, er geen bijvoeding nodig is. Ik heb wel een doos pavo summerfit koeken gehaald ( speciaal voor mineralen en vitaminen aanvulling )

Nou ben ik benieuwd hoe anderen het doen. Het is voor het eerst dat hij de hele zomer 24 uur per dag naar buiten gaat ( heerlijk voor hem natuurlijk Haha! )

Coconut

Re: Paard 24 uur op de wei. Voeren jullie bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:58

ik geef mijn ijslander een halve schep brokjes per dag bij 's avonds. Daar moet ze het mee doen.

Ze staat op een aardig schrale wei, maar anders wordt madam veel te dik Lachen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:59

Zo lang er voldoende gras staat voeren wij niet bij, paarden zijn tonnetje rond op het moment, maar
zodra het gras niet meer groeit en op is, dan voeren we kuil bij op de wei en iedereen voert haar
eigen paard dan meestal krachtvoer na het rijden Lachen

Heerlijk dat je paardje naar buiten kan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:00

Mijn fjord word veel gereden en getrained voor endurance. Hij is dus wel heel erg veel in beweging en hij zit behoorlijk strak in het velletje op het moment Lachen

We zijn nu aan het opbouwen zodat hij straks dag en nacht buiten kan Lachen Ineens 24 uur op een wei met voorjaarsgras is vragen om gedonder natuurlijk Tong uitsteken

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:01

Ja ik voer de paarden die bijna elke dag aan het werk moeten wel bij, 1 merrie voer ik nooit bij (af en toe wortel e.d.) die krijgt snel een buikje en heeft energie voor 10

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:04

ik geef mijn merrie ook wat extra. ze krijgt 3/4 schep met muesli en lijnzaadolie Haha!
Laatst bijgewerkt door Gentle_Joy op 07-05-08 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:11

Mijn paard heeft een historie dat hij heel erg te dik is geweest een jaar of 5 geleden. Hij is wel afgevallen en zit nu strak in het velletje. Ik hou hem nu goed in de gaten of hij niet te snel dik word, tot nu toe gaat het goed.

Op het advies van de osteopaat ( begin maart ) heb ik besloten om hem geen muesli/bix combinatie meer te geven (dagelijks) alleen maar bix. Omdat er molasses in muesli zitten ( en dus suikers ) mag hij het maar af en toe.

Ik geef hem het volgende per dag/om de dag.

Na het werk ( nu ) als extra een pavokoek of een schepje (geplette)haver met een appel of een wortel Lachen Dit naast zijn 2x een kwart schep pavo liga. maar nu staat hij dus max een uurtje of 10 op de wei Lachen

Daarnaast krijgt hij heel erg veel hooi als hij wel op stal staat Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:01

Ik leg er 'savonds of smiddags een plak hooi bij verdeeld over de wei.
Er wordt weer besteld en dan komt er kuil en muesli voor me. Dus dan krijgt ie een hand muesli na het wandelen ofzo. Verder staat ie ook maar op de wei en doen we niet veel (2 jaar)
Het gras op de wei waar die nu staat groeit niet echt goed, maar er is wel genoeg.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:06

na het werken krijgt mijn paard een halve schep basis sportbrok, en ik geloof dat hij s'ochtends en s'avond 3/4 schep krijgt, hij staat nu 24 uur in de wei, maar moet iedere dag wel behoorlijk aan de slag van mij

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:14

Mijn paard staat deze week alleen nog maar overdags op het land en vanaf het weekend gaat hij ook snachts. Inverband met de vierdaagse krijg hij nog iets meer voer 1.5 kg bix en kuil (voor de avond) Kuil hou ik er nog een beetje in omdat er in Epe ook kuil is en weinig gras op het land.

Maar uiteindelijk krijg hij na het zware werk lekker slobber en een kg bix en op een rustdag alleen ze bix Knipoog

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:15

Mijn paardje staat net 24 /7 op de wei. Ze krijgt geen brok meer bij, Ze heeft wel net een veulentje. Ik rij haar af en toe, (moet haar nog weer oppakken) Ze staan op erg rijk gras, Eigenlijk meer koeien gras dan paardengras. Maar het wordt wel veel minder bemest dan het "echte" koeien gras. Als het eiwit zo weer wat daalt krijgt ze weer brok bij, Zowel Merriebrok als Basis sportbrok.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:17

een volledig vit/min supplement in brokvorm
extra magnesium en een supplement voor haar eczeem

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:28

VSW - - > VS

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:38

tja, wanneer je paard een rustdag heeft, zou ik niets geven of een koek summerfit. maar flink in training heeft ze wel meer nodig. Ik kan vanaf hier niet bedenken hoe hard je paard werkt.

ik voer mijn ijslander niet veel bij op de weide. Hij staat er nu ongeveer 5 uur per dag en krijgt geen krachtvoer meer. Op stal kreeg hij een schep per dag. dat gras zit boordevol. En mijn ijslander staat wegens een blessure op rust.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:43

Mijn verzorgpony staat 24/7 in de wei en krijgt 's avonds 1 schep voer. Wat voor voer weet ik niet maar ze heeft ook niet een heel groot weiland Knipoog Ze is nu volgens mij ook een beetje te dun maar dat komt volgens mij omdat ik nu in de vakantie ongeveer elke dag kom Clown

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:45

Op dit moment voer ik mijn Tinker en shet nog niet bij, maar dat komt 1.) omdat het gras nog genoeg is, en 2.) omdat vooral de shet nogal dik is, 3.) omdat de Tinker nog niet heel intensief gereden wordt, die wordt bijgevoerd nagelang zijn training.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:01

Ik moet gewoon in de gaten houden dat hij niet te mager gaat worden ( het zou me wat zijn, een fjord die mager word) Bij Win bewegen alleen zijn kaken als hij op de wei staat, rennen doen we niet aan, word je moe van ROFL

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:54

Mijn a-pony krijgt wat hooi en/of silage bijgevoerd, maar dat is vooral omdat haar wei momenteel kaal is. Wel geven wij haar een halve pavokoek per dag. Deze pony wordt niet bereden en is eigenlijk al te dik, dus meer heeft ze echt niet nodig

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:07

mijn pony staat nu 24 uur buiten en de wei is goed vol Knipoog en zij nu ook
ze krijgt niks bij ze is echt bagger vet Clown
normaal kreeg ze ook maar halfje bix/meusli/luzerne dus ook niet veel.

na het rijden wel een appel of een snoepje.

en pavo koeken wil ik gaan geven in het najaar als de wei minder is en ze nog buiten staat.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:11

Mijn pony krijgt tussen de half en driekwart kilo brok, ze is 3 en werkt nog niet. Ze heeft wel een grasbuik maar ze is niet vet of hyper dus ik denk dat ze het wel kan gebruiken. De andere krijgt niks, die is dik genoeg (en werkt ook niet).

yasmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:18

je moet gewoon kijken wat hij nodig heeft als er voldoende gras staat voer je alleen brokken bij. en als je in de gaten krijgt dat hij te dun wordt dan geef je hem gewoon hooi erbij.

zo doe ik het met mijn fjord omdat ze anders veel te dik wordt.

waikiki48

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:52

mijn pony kan buiten en binnen wanneer hij wil zijn wei is goed gevuld met gras en toch bleef hij te mager omdat hij zelf de kilo's eraf loopt nu voeren we gerstenmix van mijten en maisvlokken bij Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:55

Perdy krijgt enkel dagelijks een beetje appelmoes met glucosamine Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:40

ik kies trouwens sowieso voor een vit/min supplement in brokvorm
ze heeft namelijk niet echt krachtvoer nodig
onbeperkt ruwvoer doet mijn ijslander het prima op, maar daar haalt ze niet voldoende vit/min uit
op deze manier krijgt ze alles binnen, maar overvoer ik haar niet

ik ben ook van mening dat ruwvoer bijna nooit voldoende vit/min oplevert ivm verzuring en armer/eenzijdiger worden van de bodem in onder andere nederland

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:42

Ze krijgen een paardensnoepje of een handje graan met haar medicijntjes erdoor, maar wel een klein handje hoor want er staat nog genoeg gras en zijn behoorlijk vet.