wat te doen (artrose geconstateerd)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wubbookkols

wat te doen (artrose geconstateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 07:43

Hallo,

Ik heb een vraagje. Door omstandigheden ben ik helaas genoodzaakt mijn paard te verkopen.
Ik had een paar weken geleden een geschikte koper gevonden. Alleen mijn paardje moest nog gekeurd worden. Helaas kwam hij niet door de keuring heen, omdat hij op de harde volte niet goed liep.
We hebben dit nog even de tijd gegeven door 1,5 week te stappen. Helaas zat er niet echt verbetering in, dus toch maar naar de dierenarts. Tijdens het kreupelheidsonderzoek bij de dierenarts bleek dat hij niet alleen rechtsvoor niet lekker liep, maar na verdoving van dat rechter voorbeen ook niet helemaal zuiver liep met de andere 3 benen.
Er zijn foto's van het rechtervoorbeen gemaakt, de andere benen nog niet. Uit deze foto bleek dat er sprake is van artrose aan de voorkant van het kogelgewricht.

Wat ik het rare vind is dat wij zelf met rijden nooit iets gemerkt hebben. In de bak of longeerbak liep hij altijd zuiver. Buiten stapten we alleen of draafden of galopeerden we alleen op de ruiterpaden.
Ook tijdens de keuring draafde hij op de rechte lijn op het harde gewoon goed. Ook de buigproeven zijn goed doorstaan.

Binnenkort ga ik weer terug naar de dierenarts om te kijken hoe het met de andere 3 benen gesteld is. Tot die tijd zijn we nog steeds aan het stappen.

Natuurlijk moet ik eerst het onderzoek van de dierenarts even afwachten, maar toch vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen. Ik ben helaas nog steeds genoodzaakt mijn paard te verkopen. Omdat hij nog niet echt problemen in de bak heeft vraag ik me af of het verstandig is om, na het bezoek aan de dierenarts en natuurlijk ook afhankelijk van de uitslag hiervan, weer langzaam op te gaan bouwen. Zoals ik al eerder schreef hebben wij in de bak nog nooit iets gemerkt.

Wat denken jullie?

omaas

Re: wat te doen (artrose geconstateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:53

Het kan zijn dat jij, toen jij besloot om jouw paard te verkopen, minder met hem ben gaan trainen. rust roest, en zeker bij artrose.
Geef een supplement ter ondersteuning voor zijn artrose, en ik zou hem lekker gaan rijden zoals jij altijd gewend was.
De regel is altijd simpel: wordt het met beweging beter, moet je bewegen. Wordt het met beweging slechter, moet er gerust worden.

wubbookkols

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:25

Ik heb zelf eigenlijk niet echt het idee dat we minder intensief zijn gaan rijden. Zeker mijn bijrijder is m even intensief blijven rijden. Daarbij natuurlijk ook nog dat we zelf niet gemerkt hebben in de bak dat hij minder goed liep. Alleen echt op die kleine harde volte in draf loopt tie niet lekker.
Ik wacht in ieder geval de dierenarts even af en haal een supplement. Kijken hoe hij daar op reageert.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:54

MD-->BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:39

Het regent artrose vragen de laatste tijd.

Ik kopieer even wat we op onze site hebben staan over Vanilla, onze merrie die artrose heeft in de rechtervoorkogel:

Citaat:
Ze heeft in het verleden wel op ijzers gestaan en door de combinatie met springen heeft ze nu waarschijnlijk artrose in een gewricht van haar rechtervoorbeen. Met veel bewegingsvrijheid, natuurlijk bekappen en een glucosaminecomplex waar glucosaminesulfáát in zit (de HCl vorm werkt niet!) kan ze weer prima dagtochten lopen.

Overigens gebruiken we hoefschoenen van Smit met een dikke rubberen zool voor haar op harde ondergronden zodat de schokken goed gedempt worden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:41

Aangezien jullie met rijden geen klachten hebben, kun je het paard wel gewoon rustig aan t werkhouden.
Is ook stukken beter dan op rust zetten.

Een glucosaminecomplex kan ook heel goed helpen!
En aangepast beslag zou ik even overleggen met je smid.