Ontstoken oog? (foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Ontstoken oog? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:45

Hallo,

ik was net bij mijn paard en merkte gelijk dat haar oog opgezwollen was en dicht zat. Ik heb gekeken of het oog zelf beschadigd is maar dit weet ik niet zeker, ik kreeg het oog bijna niet open (mede doordat ze zelf haar ook dichtkneep). Nou heb ik op internet een stuk tekst gevonden wat zegt dat het waarschijnlijk ontstoken is.
Heet één van jullie hier ervaringen mee? En zo ja, wat hebben jullie eraan gedaan? Ik denk dat ik morgen toch maar even de veearts bel, lijkt me wel zo verstandig, of zeggen jullie dat dit niet hoeft en dat ik ergens een zalfje kan halen?

Bvd!

AfbeeldingAfbeelding

ktink

Re: Ontstoken oog? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:25

Dat is zeer waarschijnlijk ontstoken ja..
Ontsmetten met gekookt (maar weer afgekoeld!!!) water met wat kamille thee erin, dat maakt schoon en ontsmet de boel..
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:31

lijkt mij idd ook ontstoken, ik zou het wel even goed in de gaten houden, als het dikker word de DA even bellen (fries op mijn vorige stage had ook een ontstoken oog, en is daardoor blind geworden aan dat oog)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:33

Lijkt idd ontstoken... Wat Ktink als zei idd met uitgekookt water en thee schoonmaken. Ook kan je ff de DA bellen, zomers hebben paarden er namelijk sneller last van (hier thuis ook). Met een zalfje is het ook zo verholpen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:35

altijd in de winter heeft mijn verzorgpaard een ontstoken oog. Duurt ook meestal een paar dagen. Wij hebben er zalf voor gekregen van de DA. Dit de eerste dagen 2 keer per dag in het oog smeren. Na een dag of 4 is het meeste al over maar blijven wij nog een week extra smeren met een keer per dag, dit voor de zekerheid

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:37

lijkt inderdaad ontstoken, maar het oog van mijn pony zag er ook zo uit toen hij er een mep van een ander paard tegenaan had gehad...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:38

tetracycline oogzalf of een oog zalf met een antibiotica en corticosteroiden werkt ook goed,een dag of 5 doen.
Ook altijd handig om in huis te hebben!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:44

En waar kan ik dit halen, bij een grote dierenwinkel? Of moet dit echt bij de DA gehaald worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:48

normaal bij de apotheek(hier in frankrijk)ik weet niet of je het in nederland zonder recept kan krijgen...dat zal wel niet,dan is het misschien handiger om langs de da te gaan...laat anders de foto's zien,scheelt weer een da bezoek..

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:01

Dat is hoogstwaarschijnlijk ontstoken. Mijn paard heeft dit 1x per jaar, vaste prik als het warm en stoffig weer is. Ik haal altijd Cafasan-zalf bij de dierenarts, hier zit antibiotica in en is speciaal voor dit soort dingen. Waarschijnlijk krijg je het niet zo mee maar zal de dierenarts eerst het oog willen zien.
Mijn paard wil niet zo goed hebben dat je het er in doet, maar met een beetje gepriegel lukt het wel. Na een paar dagen is het oog eigenlijk niet dik mee, maar meestal gebruik ik het een dag of 5-6.
De zalf op voorraad hebben is niet handig, zalf met een antibiotica of cortico's er in is maar beperkt houdbaar wanneer de tube is aangebroken (beperkt is een paar weken). Een tube die open is en die je bijvoorbeeld het jaar er op weer wilt gebruiken is niet meer bruikbaar. Spul kost niet veel, ik haal altijd een nieuwe tubetje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:17

zoal de tube dicht is blijft het vrij lang goed,staat ergen op.....het staat stijf van de conserveringsmiddelen...
een aangebroken tube inderdaad na een dag of 10 weggooien,helemaal als er corticosteroide in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:25

Ja idd bij de DA een tubetje oogzalf kopen, komt van de vliegen. De zon in de ogen is ook niet bevorderlijk..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:04

Laat altijd eerst controleren of er geen beschadiging is in het oog. (zie je zo niet) want dan kan de AB zalf meer kwaad doen dan goed. Is gauw gebeurt door een strootje of zand enz.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:20

Het kan in ieder geval geen kwaad om het oog alvast schoon te maken met afgekoelde thee!
Kan ook gewone thee zijn (in ieder geval geen smaakjes thee!)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:23

Net als wat Famke zegt, schoonmaken met gekookt water kan nooit kwaad, en laat er gewoon een DA naar kijken, dan weet je zeker wat het is en wat je er aan moet doen. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:25

ik zou de DA erbij halen. ik heb genoeg ontstoken ogen gezien, maar nog nooit 1tje die helemaal dicht zat en echt dik was Ach gut

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:12

Net nog even bij paardje geweest om haar oog uit te spoelen met uitgekookt water met kamillethee. Het oog was nu half open en ik kon nu goed zien wat eronder zat. Het hoornvlies had en blauwe waas en ik heb meteen de DA gebeld. Deze is meteen gekomen en heeft geconstateerd dat het Maanblindheid is. Ze heeft nu ontstekingsremmers gekregen en moet volgende week dinsdag weer.
Het is mooi dat ik er zo vroeg bij was, anders was de kans groter dat het niet meer goed zou komen!

Wat de DA zei kwam echter niet overeen wat ik hier op wiki lees over Maanblindheid. Op Wiki staat bijvoorbeeld dat het maandelijks terugkomt maar de DA zei dat dat heel onwaarschijnlijk was. Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik bel morgenochtend nog even een andere DA om te vragen wat hij erover weet, lijkt me toch wel handig.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:14

Oei dat was even schrikken! Ben jij blij dat je op je intuïtie hebt gelet en de DA erbij hebt gehaald!
Sterkte met je paardje!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:15

Ja inderdaad! Maar omdat we er zo snel bij waren is de kans groot dat het zo blijft of dat het verbetert.