drupneus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

drupneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:01

Ok misschien slaat het nergens op, maar ben toch even benieuwd.

Mijn paardje heeft als hij even aan het werk gezet wordt, heel snel een druppelende neus, het is gewoon helder vocht, geen witte prut of bloed ofzo. Maar verder als hij gewoon in rust is heeft hij het niet. Dus ik vroeg me af of het verder wel normaal is?
Hij is ook niet benauwd ofzo, dus het zal wel niks zijn, maar hebben meer paarden dit?

Nicole85

Re: drupneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:31

Volkomen normaal Lachen

Jij krijgt ook weleens een loopneus bij inspanning toch??
Paard kan alleen niet snuiten in een zakdoek Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:08

Als je inspanning verricht adem je sneller; als je sneller ademt wordt de luchtstroom in je luchtwegen dus ook sneller; luchtwegen mogen niet uitdrogen, moeten altijd vochtig zijn; door een snellere luchtstroom dreigen de luchtwegen uit te drogen; het lichaam reageert hierop door meer vocht te produceren; dit gebeurt altijd abrupt waardoor er a.h.w. tijdelijk een overvloed aan slijm komt; als het paard even doorloopt en wanneer alles weer in balans is (hartslag, ademhaling) dan gaat het paard proesten om het overtollig slijm te verwijderen.
Een paard wat nadruppelt heeft meestal extra gevoelige luchtwegen; niets ernstigs, dus geen reden tot paniek.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:44

ok dan, bedankt voor de reacties, ik dacht ook wel dat het niks zou zijn, maar goed wilde het toch even zeker weten.