White line disease

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

White line disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:47

Marieke_K

Re: White line disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:12

Stef heeft het twee jaar geleden gehad nadat hij bevangen was geweest. Onze smit heeft het vrij vroeg ontdekt en had zelf een mengseltje wat hij er op smeerde als hij kwam om te beslaan. Na een paar maanden was het gelukkig zo goed als weg.

Het is echt minimaal geweest, er is verder niets aan Stef zijn hoef te zien.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:28

Mijn oude pony heeft het 2 weken geleden gekregen, heeft nu speciaal beslag maar deze is er gisteren onderuit getrapt omdat het ijzer weinig houvast heeft, hebben we gisteren besloten om het ijzer er onderuit te laten, pony staat in de weide en ik moet het elke dag schoonmaken met water en dan insmeren met honing dat schijnt de bacterie schimmel te doden..
Pony is trouwens heel vroeger bij de vorige eigenaar bevangen geweest, pony is bij mij niet bevangen geweest maar toch white line disease, volgens mijn smid zijn de medischie er nog niet uit hoe precies dit kan komen, mijn smid komt overigens elke 8 weken en binnen dit tijdsbestek is er heel wat weggegeten door de schimmel.

Zal effe wat fotos voor je opzoeken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:33

Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:35

andere kant van het hoefje

Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:37

ijzertje wat er sinds gisteren af is heeft namelijk weinig houvast, en wordt er telkens eraf getikt door de pony

Afbeelding

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:46

dynamiek schreef:
Mijn oude pony heeft het 2 weken geleden gekregen, heeft nu speciaal beslag maar deze is er gisteren onderuit getrapt omdat het ijzer weinig houvast heeft, hebben we gisteren besloten om het ijzer er onderuit te laten, pony staat in de weide en ik moet het elke dag schoonmaken met water en dan insmeren met honing dat schijnt de bacterie schimmel te doden..
Pony is trouwens heel vroeger bij de vorige eigenaar bevangen geweest, pony is bij mij niet bevangen geweest maar toch white line disease, volgens mijn smid zijn de medischie er nog niet uit hoe precies dit kan komen, mijn smid komt overigens elke 8 weken en binnen dit tijdsbestek is er heel wat weggegeten door de schimmel.

Zal effe wat fotos voor je opzoeken.

Ja die honing schijnt te helpen. Bij mijn pony zit het halverwege de hoeven, hoefsmid heeft ook stukjes weggehaald. Waar moet je dan de honing insmeren? De hele hoef+onderkant? Of de onderkant en op de plaats waar het stukje hoef eerst zat? En doe je dat dan gewoon met een kwastje? Alvast bedankt:)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:49

Ik smeer het gehele hoefje in met honing dat doe ik met een zachte kwast, het is besmettelijk voor de andere paarden die in de weide lopen en ook is het besmettelijk voor de mens.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:02

Oke, bedankt Lachen
Sterkte en succes met je paardje!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:11

je moet Janouk even pben haar image heeft het erg zwaar gehad met deze ziekte ze weet er ook veel vanaf.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:28

Mijn vorig paard had dit ook. Na 5 maand ongeveer was alles zo goed als genezen. Onze hoefsmid had dit ontdekt tijdens het bekappen.
De hoef was niet tot onderaan aangetast en daardoor zag je dit ook niet als de hoeven werden gekuist. Door het bekappen merkte de hoefsmid dat de hoef "hol" was en snee daarom meer van de hoef af tot er een gat tevoorschijn kwam waar je makkelijk je vingers in kon steken. Hij had dat toen opgespoten met siliconen maar dat is er na een paar dagen uitgekomen en hebben we de DA direct laten komen. Deze heeft heel het stuk dat los was gekomen weggesneden ( tot 1 cm van de kroonrand ). Toen alles goed ontsmet en de hele hoef in een plaaster gestoken voor 6 weken. Paard moest op stal blijven en na die 6 weken kreeg ze terug een plaaster voor 6 weken. Ze heeft geen speciaal beslag gekregen, de hoef is vanzelf terug genezen.
Iets dat ik nooit nog wil meemaken!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:40

Nog meer mensen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:43

eco protecta heeft een hoevenvet welke remmend werkt
is oa door een hoefdsmid op (ben ff eiland naam kwijt terschelling dacht ik) op verschillende paarden getest
kijk anders eens op hun site
www.ecoprotecta.nl

Tiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:44

Met citroensap smeren (wat je ook in een taart doet), die van mij heeft er bijna 2 jaar mee gelopen, nu is het weg...

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:48

Mijn Shetlander heeft het ook gehad, we ontdekten het omdat zijn ene hoef veel sneller groeide dan de andere 3. Uiteindelijk kwam er een behoorlijk gat tevoorschijn. Mijn smid smeerde er een eigengemaakt smeersel op, een watje erin en dan het ijzer er weer onder. Het ging echt heel langzaam over. In de zomer van 2006 is het begonnen en de laatste keer dat hij beslagen werd was het pas helemaal weg.

Gelukkig heeft hij er geen dag kreupel op gelopen!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:58

Tiana schreef:
Met citroensap smeren (wat je ook in een taart doet), die van mij heeft er bijna 2 jaar mee gelopen, nu is het weg...

Smeerde je die citroensap al vanaf het begin af aan?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:00

Jollybollie schreef:
Mijn Shetlander heeft het ook gehad, we ontdekten het omdat zijn ene hoef veel sneller groeide dan de andere 3. Uiteindelijk kwam er een behoorlijk gat tevoorschijn. Mijn smid smeerde er een eigengemaakt smeersel op, een watje erin en dan het ijzer er weer onder. Het ging echt heel langzaam over. In de zomer van 2006 is het begonnen en de laatste keer dat hij beslagen werd was het pas helemaal weg.

Gelukkig heeft hij er geen dag kreupel op gelopen!

Was dit het enige wat er aan gedaan werd? Of behandelde je hem ook nog elke dag?

Tiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:00

Ja, dat raadde mijn hoefsmid me aan

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:07

Tiana schreef:
Ja, dat raadde mijn hoefsmid me aan

Hmm dat heeft lang geduurd dan.. Nooit imaverol, ctc, of honing gebruikt?

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:11

In het begin moest ik er een paar keer per week wat van dat smeersel in laten lopen (kon er net bij want het gat viel een klein stukje buiten het ijzer)
Verder moest ik hem bij nat weer niet op het land zetten, anders zou het te vochtig worden en dat vindt die schimmel natuurlijk lekker Cool

Ja het duurde inderdaad lang, maar het was een diep gat en dan duurt het ook wel even voordat het er helemaal uit is.
Ik heb nooit honing of imaverol gebruikt nee.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:42

Jollybollie schreef:
In het begin moest ik er een paar keer per week wat van dat smeersel in laten lopen (kon er net bij want het gat viel een klein stukje buiten het ijzer)
Verder moest ik hem bij nat weer niet op het land zetten, anders zou het te vochtig worden en dat vindt die schimmel natuurlijk lekker Cool

Ja het duurde inderdaad lang, maar het was een diep gat en dan duurt het ook wel even voordat het er helemaal uit is.
Ik heb nooit honing of imaverol gebruikt nee.

Gebruikte je dat niet om een speciale reden?

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:14

cijsalover schreef:
Gebruikte je dat niet om een speciale reden?

Nee hoor, ik had er geen idee van dat honing zou kunnen werken. En ik had wel vertrouwen in de smid Cool Vandaar!

Tiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:50

Imaverol, maar die citroen gebruik je ook om te voorkomen dat het zich verspreidt..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:04

als jullie honing zeggen, is dat dan gewone honing uit de supermarkt of medicinale honing? Is het misschien ook goed voor gezonde hoeven, brokkelhoeven etc.?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 05:21

Alicia2u schreef:
als jullie honing zeggen, is dat dan gewone honing uit de supermarkt of medicinale honing? Is het misschien ook goed voor gezonde hoeven, brokkelhoeven etc.?

Ik heb honing van de imker vandaan, geen honing uit de winkel.