Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ma_rie_tje schreef:Als ik het zo lees (sinds 5 dagen rij je niet meer, omdat hij een kale plek heeft, tot die tijd dus wel gereden) lijkt het mij (in eerste instantie) door het zadel te komen.
ma_rie_tje schreef:Dat klopt niet helemaal. Ik heb er vier lopen waarvan er twee al in zomerjas lopen en twee die nog flink (en dan bedoel ik ook flínk!!) aan het verharen zijn. Valt niet tegen op te borstelen.Het zou kunnen komen door het verharen, maar de meeste paarden staan ondertussen al in zomervacht, en hebben de ergste rui al achter de rug. Niet erg voor de hand liggend dus.
ma_rie_tje schreef:als het alleen een kale plek is dan is er toch iets dat daar schuurt of irriteert.
Laat je zadel is nakijken door een (goede!) zadelmaker. Als een zadel goed ligt heb je helemaal geen gelpad of bontje oid nodig.
Als ik het zo lees (sinds 5 dagen rij je niet meer, omdat hij een kale plek heeft, tot die tijd dus wel gereden) lijkt het mij (in eerste instantie) door het zadel te komen.
Het zou kunnen komen door het verharen, maar de meeste paarden staan ondertussen al in zomervacht, en hebben de ergste rui al achter de rug. Niet erg voor de hand liggend dus.
Succes ermee
ma_rie_tje schreef:er is hier op bokt ook een topic over de maten van een zadel.
Wij hebben op mijn paard ruim 8 jaar gereden met een zadel wat niet goed bleek te passen. Nooit last van gehad. Wij wisten niet beter. De zadel makers die naar het zadel hebben gekeken zeiden dat die goed lag, totdat iemand anders ons er op wees dat hij te klein was, en dit ook uitlegde.
Paard heeft een nieuw zadel gekregen en liep meteen "anders". We rijden alleen recreatief buiten, en tegenwoordig bijna alleen maar stapritjes.
Wat ik hiermee wil zeggen: ik heb ruim 8 jaar met een slecht passend zadel gereden en het ook nooit gemerkt, totdat er een goed passend zadel oplag, want toen liep hij ineens een stuk beter
Klara16 schreef:Aan de buitenkant lijkt dit alleen maar een kale plek te zijn, maar je mag er zeker van zijn dat er binnenin veel weefsel beschadigd is. Dit is een drukplek.
Je zadel past niet goed, laat het nakijken, zeker niet meer mee rijden totdat het veranderd is
ThaGirl schreef:Klara16 schreef:Aan de buitenkant lijkt dit alleen maar een kale plek te zijn, maar je mag er zeker van zijn dat er binnenin veel weefsel beschadigd is. Dit is een drukplek.
Je zadel past niet goed, laat het nakijken, zeker niet meer mee rijden totdat het veranderd is
Hoe kan je dit met zulke zekerheid zeggen? Heb je zelf de plekken van de pony gezien?
ma_rie_tje schreef:neem dan ook even een foto met het zadel op de rug van de pony. dan kan je misschien verder geholpen worden
Ik ga het topic even voor je zoeken
ThaGirl schreef:Klara16 schreef:Aan de buitenkant lijkt dit alleen maar een kale plek te zijn, maar je mag er zeker van zijn dat er binnenin veel weefsel beschadigd is. Dit is een drukplek.
Hoe kan je dit met zulke zekerheid zeggen? Heb je zelf de plekken van de pony gezien?