Schoftwonde, hoe lang laten rusten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Schoftwonde, hoe lang laten rusten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 18:27

Héé lieve bokkers,

Sinds een half jaar rij ik een een geweldige pony genaamd Mickey.
Hij heeft nooit last gehad van zijn zadel, had er altijd een dekje en gelpadje onder omdat zijn rug zowiso al zwak is.
Nu heeft hij sinds kort (5 dagen) een 'wonde' op zijn schoft.
Ik weet niet echt als ik het een wonde mag noemen, maar op bepaalde plekken zijn gewoon haren weg, zijn huid ligt dus helemaal bloot.
Wat moet ik nu eigenlijk doen aan deze 'wonde'?
Ik rij al die tijd al niet meer, maar longeer hem wel.
Ik heb schrik dat die wonde hem toch pijn doet, en dat wil ik hem natuurlijk niet aandoen.
Kan het ook liggen aan de verhaarperiode?

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet, alvast bedankt.
Groetjes Karen

Mri

Re: Schoftwonde, hoe lang laten rusten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:09

als het alleen een kale plek is dan is er toch iets dat daar schuurt of irriteert.
Laat je zadel is nakijken door een (goede!) zadelmaker. Als een zadel goed ligt heb je helemaal geen gelpad of bontje oid nodig.

Als ik het zo lees (sinds 5 dagen rij je niet meer, omdat hij een kale plek heeft, tot die tijd dus wel gereden) lijkt het mij (in eerste instantie) door het zadel te komen.

Het zou kunnen komen door het verharen, maar de meeste paarden staan ondertussen al in zomervacht, en hebben de ergste rui al achter de rug. Niet erg voor de hand liggend dus.

Succes ermee

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:13

ma_rie_tje schreef:
Als ik het zo lees (sinds 5 dagen rij je niet meer, omdat hij een kale plek heeft, tot die tijd dus wel gereden) lijkt het mij (in eerste instantie) door het zadel te komen.

Dit lijkt mij ook. Checken dus!

ma_rie_tje schreef:
Het zou kunnen komen door het verharen, maar de meeste paarden staan ondertussen al in zomervacht, en hebben de ergste rui al achter de rug. Niet erg voor de hand liggend dus.
Dat klopt niet helemaal. Ik heb er vier lopen waarvan er twee al in zomerjas lopen en twee die nog flink (en dan bedoel ik ook flínk!!) aan het verharen zijn. Valt niet tegen op te borstelen.

Maar ik denk niet dat het daar aan ligt, ik zou eerst het zadel (laten) checken!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:16

Aan de buitenkant lijkt dit alleen maar een kale plek te zijn, maar je mag er zeker van zijn dat er binnenin veel weefsel beschadigd is. Dit is een drukplek.

Je zadel past niet goed, laat het nakijken, zeker niet meer mee rijden totdat het veranderd is

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:17

ma_rie_tje schreef:
als het alleen een kale plek is dan is er toch iets dat daar schuurt of irriteert.
Laat je zadel is nakijken door een (goede!) zadelmaker. Als een zadel goed ligt heb je helemaal geen gelpad of bontje oid nodig.

Succes ermee

Mickey is al 21 jaar, dus verhaart niet zo vlotjes meer.
Ik zal het aan de eigenaar melden, om het zadel te maten nakijken.
In het halfjaar dat ik met dat zadel heb gereden heb ik echter nooit problemen gehad.
Alvast bedankt voor je raad! Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:22

er is hier op bokt ook een topic over de maten van een zadel.

Wij hebben op mijn paard ruim 8 jaar gereden met een zadel wat niet goed bleek te passen. Nooit last van gehad. Wij wisten niet beter. De zadel makers die naar het zadel hebben gekeken zeiden dat die goed lag, totdat iemand anders ons er op wees dat hij te klein was, en dit ook uitlegde.

Paard heeft een nieuw zadel gekregen en liep meteen "anders". We rijden alleen recreatief buiten, en tegenwoordig bijna alleen maar stapritjes.

Wat ik hiermee wil zeggen: ik heb ruim 8 jaar met een slecht passend zadel gereden en het ook nooit gemerkt, totdat er een goed passend zadel oplag, want toen liep hij ineens een stuk beter

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:29

ma_rie_tje schreef:
er is hier op bokt ook een topic over de maten van een zadel.

Wij hebben op mijn paard ruim 8 jaar gereden met een zadel wat niet goed bleek te passen. Nooit last van gehad. Wij wisten niet beter. De zadel makers die naar het zadel hebben gekeken zeiden dat die goed lag, totdat iemand anders ons er op wees dat hij te klein was, en dit ook uitlegde.

Paard heeft een nieuw zadel gekregen en liep meteen "anders". We rijden alleen recreatief buiten, en tegenwoordig bijna alleen maar stapritjes.

Wat ik hiermee wil zeggen: ik heb ruim 8 jaar met een slecht passend zadel gereden en het ook nooit gemerkt, totdat er een goed passend zadel oplag, want toen liep hij ineens een stuk beter

Heel erg bedankt, zou jij mij kunnen zeggen waar dat toppic zich ergens bevind?
Ik ben namelijk niet helemaal op de hoogte van bokt.
Groetjes karen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:32

Klara16 schreef:
Aan de buitenkant lijkt dit alleen maar een kale plek te zijn, maar je mag er zeker van zijn dat er binnenin veel weefsel beschadigd is. Dit is een drukplek.

Je zadel past niet goed, laat het nakijken, zeker niet meer mee rijden totdat het veranderd is

Hoe kan je dit met zulke zekerheid zeggen? Heb je zelf de plekken van de pony gezien?

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:33

ThaGirl schreef:
Klara16 schreef:

Hoe kan je dit met zulke zekerheid zeggen? Heb je zelf de plekken van de pony gezien?

Ik ga proberen morgen wat duidelijke foto's te maken, hopen dat er dan meer duidelijkheid komt Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:46

neem dan ook even een foto met het zadel op de rug van de pony. dan kan je misschien verder geholpen worden

Ik ga het topic even voor je zoeken

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:58

ma_rie_tje schreef:
neem dan ook even een foto met het zadel op de rug van de pony. dan kan je misschien verder geholpen worden

Ik ga het topic even voor je zoeken

Zal ik proberen, op hoop dat ik tijd ga hebben. Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:01

ThaGirl schreef:
Klara16 schreef:

Uitgaande van de beschrijving van de TS.
Mensen onderschatten vaak de hoeveelheid schade omdat zoiets op de huid maar klein lijkt. Maar daaronder is het spierweefsel en het bindweefsel gekneusd. Ik wil gewoon de TS waarschuwen dat ze hier op tijd iets aan moet doen. Anders moet ze haar paard veel langer stil laten staan.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:08

Hoi Karen,

ik heb dit ook met mijn pony gehad, het zadel lag te krap op zijn schoft hij had een vrij grote kale plek op zijn schoft hierdoor. Hij is daar heel erg lang heel erg geirriteerd geweest zo erg dat je het niet eens kon aanraken, ook de manen die daar zaten niet.
Ik moest gaan sparen voor een nieuw zadel, heb erg veel gelongeerd en na 8 maanden er pas weer een zadel op gelegd. Wil niet zeggen dat het voor jou zolang hoeft te duren hoor, maar ik zou het zadel meteen na laten kijken door een goede zadelmaker en misschien dat hij er wat aan kan doen of dat je inderdaad een ander zadel moet nemen. Die van mij had veel eerder gemoeten, want hij had daar al last toen ik hem net had, alleen toen besefte ik de ernst en de reden ervan nog niet aangezien hij op wel meer plekken kriegelig was op zijn lijf dus je kan er inderdaad niet snel genoeg mee zijn. Bij mij duurde het 6 maanden tot hij daar niet meer reageerde.
Voor de rest is het een kwestie van rust geven, beetje masseren op de plek waar hij last van heeft en de huid eventueel behandelen dat er snel weer haren gaan groeien. Dan komt alles binnen de kortste keren weer goed.
Dan zal hij daarna ook minder gevoelig op zijn rug zijn...

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 20:33

Hierbij de foto's, hoop dat jullie me hiermee beetje op weg kunnen helpen?

Hij heeft niet enkel haren weg van zijn schoft, maar ook een plekje op zijn rug.
Het plekje op zijn rug:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=vwx2fd&s=3
Hele schoft:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=21met6x&s=3
Nog eens het wondje op zijn rug:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=vwx2fd&s=3

Foto's van het zadel ( even ter informatie, het is een wintec 2000)
Kamer(ligt naar mijn mening te hoog):
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=14ybz87&s=3
Vanaf achteren gezien:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2uxwe84&s=3
Hele zadel(Mickey is idd mager, maar we zijn er erg hard mee bezig om hem op gewicht te krijgen ):
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2n9kdgz&s=3