In februari liep mijn pony ineens steeds na een half uurtje rijden kreupel. Het eerste half uur liep ze gewoon goed, was lekker te rijden, en na een halfuur begon ze ineens dusdanig te kreupelen aan haar rechtervoorbeen dat doorrijden niet echt een optie was. We hebben dit even aangekeken, maar het bleef steeds na een half uur terugkomen. Toen een tijd op rust gezet, ongeveer 1,5 tot 2 weken denk ik.
Rustig aan weer eens geprobeerd; eerste dag bleef ze gelukkig goed lopen! De dag erna helaas weer prut... Dus de veearts gebeld.
De veearts kwam begin maart, hij stelde vast dat ze door een misstap waarschijnlijk een beetje opgerekte spier had en dat was gaan ontsteken. Ze kreeg ontstekingsremmers en moest nog eens 2 weken op rust. Inmiddels stond ze al een maand vrijwel stil dus, en nog eens 2 weken erbij. We hebben het expres wat langer gemaakt, al met al kwam eind maart de veearts weer die constateerde dat we weer rustig aan mochten gaan opbouwen. Rox had toen bijna 2 maanden stilgestaan.
We zijn eind maart/begin april weer rustig aan begonnen, eerst 2x 5min draven, verder niks. Pas na 2 weken weer eens een klein galopje (veearts zei dat het na een week al mocht, maar expres nog een week extra mee gewacht) Rox bloeide ook weer op, in de begintijd van de kreupelheid was ze ook niet echt fit, weinig zin, niet echt vrolijk maar dit was allemaal over. Rox bleef goed lopen!!
Eind april zelfs gewoon een L1 wedstrijd gereden, niks aan de hand.
Een week na de wedstrijd had ik les op vrijdag (ze is die dinsdag t/m donderdag ook gereden) maar in mijn les was ze na een half uur dus weer niet goed.. dat was dus afgelopen vrijdag. En nu weet ik het niet meer

Ik heb de hoefsmid er weer bij gehad vandaag omdat veel pony's vanwege de nieuwe bakvulling last hadden van zeer afgesleten hoeven. Mijn pony loopt ook blootsvoets dus misschien was dit de oorzaak en zouden ijzers de oplossing zijn, maar de smid vond haar hoeven lang zat, daar kon ze onmogelijk last van hebben.
Uiteraard ga ik de veearts bellen, dat vooropgesteld. Maar ik wil gewoon enig idee hebben wat misschien het probleem zou kunnen zijn. Het lijkt me erg stug dat ze alweer zo'n ontsteking heeft, we hebben zo rustig gedaan de afgelopen weken, het zwaarste wat ze heeft gedaan is 5 m wijken...
En als ze echt ergens pijn aan heeft, een ontsteking bijv. waarom voelt ze dit dan pas na een half uur? En waarom gaat het eerst 5 weken helemaal goed voordat het weer mis gaat?
Nog 1 ding; ik merk verder niks aan haar. Breng haar nu steeds naar de wei en terug, en ze is gewoon helemaal fit, wil gewoon draven ook al hoeft ze niet, dribbelt vrolijk over de weg en rent haar stal uit als ik haar kom halen. Niets wijst er dus verder op dat ze wat mankeert, behalve het kreupelen na een half uur. Zou ik maar een half uur rijden en dan stoppen dat had ik het misschien niet eens gemerkt.
Is er iemand die dit patroon herkent?
. In het land en onder het zadel had ze praatjes voor tien. Je zou niet verwachten dat ze pijn had, maar liep wel kreupel
( dit accute kreupel zijn is in totaal maar 3x gebeurd dus in 5 mnd tijd. De 1e keer toen ze kreupel werd, tijdens de les op 7 nov. De 2e keer, dat ik 3 dagen lekker had gereden en dacht mijn les weer op te pakken op 21 febr.en de 3e keer na drie dagen heerlijk voor de wagen te hebben gelopen op 7 april. Deze laatste 2 accute kreupel heden oplost door geen arbeid te geven en "herstelde" dan vanzelf in....ong 1 week)
).