Help: wie herkent deze symptomen van kreupelheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Help: wie herkent deze symptomen van kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:30

Even bij het begin beginnen:
In februari liep mijn pony ineens steeds na een half uurtje rijden kreupel. Het eerste half uur liep ze gewoon goed, was lekker te rijden, en na een halfuur begon ze ineens dusdanig te kreupelen aan haar rechtervoorbeen dat doorrijden niet echt een optie was. We hebben dit even aangekeken, maar het bleef steeds na een half uur terugkomen. Toen een tijd op rust gezet, ongeveer 1,5 tot 2 weken denk ik.
Rustig aan weer eens geprobeerd; eerste dag bleef ze gelukkig goed lopen! De dag erna helaas weer prut... Dus de veearts gebeld.

De veearts kwam begin maart, hij stelde vast dat ze door een misstap waarschijnlijk een beetje opgerekte spier had en dat was gaan ontsteken. Ze kreeg ontstekingsremmers en moest nog eens 2 weken op rust. Inmiddels stond ze al een maand vrijwel stil dus, en nog eens 2 weken erbij. We hebben het expres wat langer gemaakt, al met al kwam eind maart de veearts weer die constateerde dat we weer rustig aan mochten gaan opbouwen. Rox had toen bijna 2 maanden stilgestaan.

We zijn eind maart/begin april weer rustig aan begonnen, eerst 2x 5min draven, verder niks. Pas na 2 weken weer eens een klein galopje (veearts zei dat het na een week al mocht, maar expres nog een week extra mee gewacht) Rox bloeide ook weer op, in de begintijd van de kreupelheid was ze ook niet echt fit, weinig zin, niet echt vrolijk maar dit was allemaal over. Rox bleef goed lopen!!
Eind april zelfs gewoon een L1 wedstrijd gereden, niks aan de hand.

Een week na de wedstrijd had ik les op vrijdag (ze is die dinsdag t/m donderdag ook gereden) maar in mijn les was ze na een half uur dus weer niet goed.. dat was dus afgelopen vrijdag. En nu weet ik het niet meer Verdrietig
Ik heb de hoefsmid er weer bij gehad vandaag omdat veel pony's vanwege de nieuwe bakvulling last hadden van zeer afgesleten hoeven. Mijn pony loopt ook blootsvoets dus misschien was dit de oorzaak en zouden ijzers de oplossing zijn, maar de smid vond haar hoeven lang zat, daar kon ze onmogelijk last van hebben.

Uiteraard ga ik de veearts bellen, dat vooropgesteld. Maar ik wil gewoon enig idee hebben wat misschien het probleem zou kunnen zijn. Het lijkt me erg stug dat ze alweer zo'n ontsteking heeft, we hebben zo rustig gedaan de afgelopen weken, het zwaarste wat ze heeft gedaan is 5 m wijken...
En als ze echt ergens pijn aan heeft, een ontsteking bijv. waarom voelt ze dit dan pas na een half uur? En waarom gaat het eerst 5 weken helemaal goed voordat het weer mis gaat?

Nog 1 ding; ik merk verder niks aan haar. Breng haar nu steeds naar de wei en terug, en ze is gewoon helemaal fit, wil gewoon draven ook al hoeft ze niet, dribbelt vrolijk over de weg en rent haar stal uit als ik haar kom halen. Niets wijst er dus verder op dat ze wat mankeert, behalve het kreupelen na een half uur. Zou ik maar een half uur rijden en dan stoppen dat had ik het misschien niet eens gemerkt.

Is er iemand die dit patroon herkent?

santos

Re: Help: wie herkent deze symptomen van kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:13

Lijkt toch een beetje op mijn verhaal. Paard in nov. opeens kreupel in de les, doorrijden was niet mogelijk.( opvallend is wel, dat er nieuw zand in de bak was gekomen die dag en de instructrice waarschuwde rustig aan te doen ivm zwaarzand) 2 weken laten staan. toen da er bij. Deze wist het eigenlijk niet en wilde ontstekingsremmer inspuiten, want er was aan het been niets te zien. Ik stelde voor naar Utrecht te gaan, want om zo maar ontst. rem. in te spuiten, vond ik een beetje raar.

Diagnose utrecht in dec.; ontsteking in straalbeentje. Is ingespoten....3 weken boxrust,3 weken 10 min stappen aan de hand en 3 weken stappen onder de man.

Paard was redelijk opgeknapt, maar werd na een half uurtje rijden toch onregelmatig. Is vanaf nov. nu tot 3x toe opeens toch weer flink kreupel geweest, wat daarna weer wat afzakte, tot helemaal rad lopen, het eerst half uur. Half maart zou ik weer gaan lessen. 3 dagen lekker rustig gereden en de dag van de les, komt ze heel kreupel van stal. Utrecht had ik al weer gebeld, deze zei; kom maar terug, we spuiten het weer in, maar je krijgt geen garantie dat het goed komt.

Dit staat er nu erg beknopt, maar nam enkele maanden in beslag.
Ik vond het ook een rare diagnose; ontsteking in het straalbeen, waarop het paard accuut kreupel word tijdens de les.???? Een ontsteking, zou toch langzaam moeten opbouwen??Maar ja utrecht zal het wel weten. Ik had wel het idee, dat de ontsteking steeds terug kwam. Omdat ze tot 3x toe, opeens heel kreupel liep. Wat langzaam weer verbeterde, Achteraf ook zonder ontst. remmers??

Paard was op zich lekker vrolijk. Vooral na periode van stilstand Haha! . In het land en onder het zadel had ze praatjes voor tien. Je zou niet verwachten dat ze pijn had, maar liep wel kreupel

Ik ben me verder gaan verdiepen inkreupel heden. Kwam er achter dat problemen met straal beentjes wel heel dich in de buurt van hko komen en zeker omdat Utrecht niet wist of het weer goed zou komen. Zij en ik staan nu in training om te worden recht gericht en ik hoop dat dat zal helpen.

Jij succes, hopenlijk loopt het beter af. Pling

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:22

Dus als ik het goed begrijp, is jou paard gediagnosticeerd met ontsteking op het straalbeen, maar vermoed jij HKO?
En heb jij een foto/scan laten maken of niet? Ik heb nu namelijk zoiets van ik sleep dr wel gelijk mee naar de veearts om dat te doen, zodat we een beetje weten waar we aan toe zijn. Is jou paard nog steeds niet helemaal goed?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 01:54

Ja, paard is op foto's gediagnostiseerd op ontsteking in het straalbeen. Met opbouw herstelfase, was ik ong. 10 weken kwijt. Omdat ze nog steeds niet goed liep, Weer contact met Utrecht gehad. Deze wilde alle proeven( buigproeven, verdoven, foto's) weer opnieuw doen en evt. verder gaan met nog een scan van het straalbeentje. Geraamde kosten Nog eens;;; 700 á 900 euro.Met geen garantie op herstel.

Maar om nu nog eens dezelfde onderzoeken door Utrecht te laten doen , als 2,5 maanden geleden, voor weer eens zoveel geld, daar zag ik geen heil in. Zeker omdat ze al melden, dat ze zo'n straalbeentje 2x konden inspuiten en misschien wel 3x, maar dat het dan ophield.

Daar wilde ik even over nadenken. En ben gaan zoeken op internet. Alle problemen met straalbeentes, duiden op iets in de buurt van hko, is mijn bevinding. Ook heb ik enkele mailtjes naar zg. deskundigen gestuurd, als hoofcare, paard natuurlijk ea. Deze bevestigden mijn vermoedens van hko oid.

Zekerheid heb ik natuurlijk niet. Maar wil het beste voor mijn paard. Zoals ik al schreef, voel ik veel voor het rechtrichten van mijn paard, omdat ik ook vermoed dat de problemen wel eens uit de rug kunnen voortkomen en niet direct uit de voeten.( gezien alle symptonen, die een scheef paard, zou tonen, komt ze daar wel voor in aanmerking.)
Let wel';; hko laat zich vaak zien in onregelmatigheid dan li, dan re. Dat is in ons geval niet zo. Zij loopt uitsluitend kreupel op li.

Opvallend/overeenkomstig, vond ik vooral in jou verhaal, van een half uur rad lopen en dan kreupel. In de onderliggende tijd( trainster had niet meteen tijd en ik was nog zoekende op internet Haha! )Moest paard toch in conditie blijven. Dus veel langs de weg( vooral rechte stukken,beetje stap en draf leek me beter??) Zo Had je een heerlijke rit, dan liep ze lekker maar na een half uur toch kreupel richting huis. Een enkele keer in de bak getraind, dan gaf het een goed gevoel , maar meestal na ong. half uurtje weer kreupel. Ook nog voor de wagen gehad, dat zou de rug ontlasten. Inderdaad liep ze 3 dagen een rit van een uur lekker voor de wagen en kwam ook weer rad thuis. Ik blij, paard blij, maar helaas na die drie dagen opeens de volgende dag weer stok kreupel van stal Huilen ( dit accute kreupel zijn is in totaal maar 3x gebeurd dus in 5 mnd tijd. De 1e keer toen ze kreupel werd, tijdens de les op 7 nov. De 2e keer, dat ik 3 dagen lekker had gereden en dacht mijn les weer op te pakken op 21 febr.en de 3e keer na drie dagen heerlijk voor de wagen te hebben gelopen op 7 april. Deze laatste 2 accute kreupel heden oplost door geen arbeid te geven en "herstelde" dan vanzelf in....ong 1 week)

Ze is vorige zondag( nu dus.....eh......9 dagen geleden) in training gegaan. De vooruitzichten zouden 4 a 6 weken training zijn, inc. 4 lessen voor mij. OOk bijna 1000 euro hoor, dus een geld kwestie is het niet direct , alhoewel Huilen . Kan hier verder nog niets over zeggen. Trainster meld dat paard het moeilijk vind, maar erg haar best doet. Ze zit knoert vast op rechts en wil die kant haast niet op buigen.( zelf natuurlijk wel iets van gemerkt, maar niet zo extreem..) De trainster melde ook dat ze niet helemaal rad liep( maar dat wist ik al Knipoog ).
Ik ben wel al 3 x bij haar wezen kijken deze afgelopen week, maar dan liep ze in het land en werd er niet gewerkt. Ik mag/moet deze week bij de training komen kijken en aan een afspraak word gewerkt Knipoog

Als ik jou was, zou ik inderdaad eens foto's laten maken, dan weet je meer. Nogmaals ter verduidelijking, het hko gebeuren is niet de diagnose van Utrecht, maar van mij......

Als je iets meer over het rechtrichten wil weten, kan ik je de site; paarden begrijpen, van marijke de jong adviseren. Je vind daar ook vele problemen die een niet rechtgericht paard kan vertonen,misschien herken je er wat in??( Mijn paard zit bijv. rechts muurvast, dat geeft meestal kreupelheid op li) Ik had me tijdens het zoeken op internet al ingeschreven op een cllinic bij haar en heb deze op 2 mei bijgewoond. Dit doet me nog meer geloven, dat een paard eerst rechtgericht moet zijn voor je verder kunt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 05:14

Ik zou wat foto's laten schieten van het been waar ze aan kreupelt.
Kan idd op een probleem in hko betekenen, maar kan ook goed artrose zijn.

Ik verwacht niet dat het een spierenkwestie is. Dan worden ze niet pas na een half uur kreupel, maar lopen ze er juist na een tijdje doorheen.
Als op het been niks te vinden is is er ook nog een optie dat het vanuit de rug komt. Loopt ze aan de longe ook kreupel ?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:06

Bedankt voor de reacties. Ben dr nu wel uit om idd even fotos te maken, even vervoer regelen en dan bellen voor een afspraak.
@ Santos: loopt jou paard door dat rechtrichten dan ook niet meer kreupel op een gegeven moment, of is dat echt de bedoeling, dat het daar van over gaat? Ik zal me nog eens verdiepen in HKO ed.

@ Crossmonster: Ik zelf heb echt het idee dat het idd in haar been zit en niet uit haar rug komt. Aan de longe heb ik niet geprobeerd, dat leek me nogal belastend voor haar been, onze longeercirkel is best zwaar en dan op een rondje, maar zal vrijdag toch eens even kijken.
Ga me nu even verdiepen in HKO en artrose, 2 dingen die ook al in mijn gedachten zijn opgekomen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:43

Dan zou ik een andere plek zoeken om te longeren. Maar dit alleen om te kijken of ie zonder ruiter ook gaat kreupelen.

Ik zou als je naar de dierenarts gaat voor kreupelheidsonderzoek, zeer zeker ook zadel en hoofdstel meenemen, zodat je het probleem aan de dierenarts kan tonen Lachen

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:51

Oke, bedankt voor de tip. Ik heb vandaag gebeld, zou worden teruggebeld en net op dat moment was ik tijdens het leren in slaap gevallen Clown
Morgen kan ik terugbellen voor de afspraak, en ik hoop as. woensdag terecht te kunnen.
Longeren is helaas bij ons op stal alleen toegestaan in de longeercirkel. En we gunnen elkaar dusdanig veel dat waneer ik het wel zou doen in de binnen of buitenbak ik waarschijnlijk een brief van het bestuur krijg...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:35

Ja Diesel, het is de bedoeling dat de kreupelheid met het rechtrichten over gaat. Het zou in 6 weken bekeken moeten zijn en dan moet ik natuurlijk wel zelf aan de slag.( de stelling erachter is; het paard buigzaam maken en meer op de achterhand laten lopen, zodat de overbelassting op de voorbenen, minder wordt) Het is niet zo, dat ze goed word rechtgericht en dat het dan klaar is. Je moet het zelf bijhouden zeg maar. En in dat bijhouden, krijg je dus les Knipoog

Mijn merrie is pas 1 week weg en er is nog weinig over te zeggen. Helaas loopt het nu even met de communicatie van de trainster en mij spaak, maar daar zal wel een rede voor zijn Knipoog

Ik had nl aangegeven afgelopen maandag te kunnen komen tijdens de training in mijn mail, zij antwoord; mail effe wanneer je kan deze week?? Ik mail de dagen en hoor niets?? Maar ik ga haar morgen bellen, misschien beter Knipoog

-Wat de artrose betreft; Mijn vorige 24 jarige ruin had atrose en die had duidelijk startpijn. Dus stijf en licht kreupel bij het begin van het rijden en later pas beter lopen. Denk niet dat jou paard daar last van heeft.
-En nogmaals, de diagnose van faculteit Utrecht is; omsteking in straalbeen en geen hko. Dat heb ik er zelf bijbedacht Cool
- Of mijn merrie niet kreupelt bij longeren????Niet geprobeert, geen idee.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 17:07

Even een update.

We zijn vandaag geweest voor fotos. Rox heeft beginnende artrose en een blessure aan de kootplaten die niet meer over zal gaan.
We staan nu voor een beslissing wat we met haar gaan doen. De sport in zal niks meer worden waarschijnlijk. Met speciaal beslag en supplementen zal recreatie nog een optie kunnen zijn.

We laten het nu eerst bezinken, en proberen dan een zo min mogelijk egoïstische beslissing te nemen voor onze pony.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:13

He bah diesel, dat is geen goed nieuws...

Sterkte met je beslissing Ach gut