kreupel ... wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

kreupel ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:13

Hallo,
sinds zondag (27 april) staat mijn pony kreupel. Gisteren (3 mei) is de veearts geweest om er toch maar eens naar te kijken en zijn conclusie was "de kogel aan het linkervoorbeen is verstuikt, waardoor er daar een vochtophoping is". Hij heeft dan onmiddelijk een spuit met pijnstillers gegeven en ik moet nu nog 8 dagen medicatie door mijn pony zijn eten doen. Normaal zou hij volgende zondag (11 mei) niet meer kreupel mogen lopen, maar voor de zekerheid mag ik er twee weken niet op rijden (dus tot 18 mei).

Nu (eindelijk) mijn vraag: Is er nog iets wat ik voor hem zou kunnen doen? Of wat doen jullie als jullie paard kreupel staat? Iets van bandages ofzo rond de benen, afspuiten met koud water (en hoeveel), ...?

Laat maar weten!!!

Natasjaa

Re: kreupel ... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:16

Ik denk dat afspuiten met koud water sowieso verlichting geeft, denk maar aan het koelen van een verstuiking bij jezelf, dat is ook altijd erg prettig toch?
Verder zou ik niets rond het been doen en t aan de open lucht laten, zeker nu t zo warm is Ja
Heel veel sterkte in ieder geval! Hopelijk komt t snel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:17

Paar keer per dag afspuiten en vooral niet met bandages beginnen, dan kan het vocht niet wegkomen. Je kunt ook nog iets met arnica erop smeren maar meer zou ik er echt niet aan doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:18

Bij een verstuukte kogel ben ik er geen voorstander voor om gelijk pijnstillers te geven. Paard voelt zich dan beter en gaat ook weer meer lopen, gek doen. Uiteraard als pony heel veel pijn heeft dan wel pijnstillers.

Bandageren nooit doen.
Heeft de pony verhoging?
Moet de pony stalrust of juist niet?
Moet je er mee stappen?
Bel anders de dierenarts nog een keer om je vragen alsnog aan hem te stellen.
Ik zal me nog maar niet te veel zorgen maken.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:22

Hij heeft geen koorts en moet ook niet op stal blijven. Gewoon twee weken op de weide en niet mee werken (ook niet stappen aan de hand). De pijnstillers heeft de veearts gevgeven omdat mijn pony echt pijn had, de medicatie die hij nu krijgt bevat echter geen pijnstillers (hij zal dus niet effe als een gek door de wei gaan scheuren Knipoog ).

Alvast bedankt voor de reacties, geen bandages dus maar wel afspuiten met water.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:14

Mijn paard is ook kreupel. Ik ben inmiddels 6 weken, 2 dierenartsbezoeken, medicatie en een aantal rontgenfoto´s verder. De diagnose is oprekking van de spieren in haar knie. Dit moet met rust genezen. Ze staat op het land. Verder mag ik eigenlijk niets, zelfs niet wandelen. Dit om haar spieren de rust te geven om volledig te genezen. Ik merk echt verbetering. Voor haar is de rust het beste, ik spuit haar benen dan ook niet af. Ten eerste omdat ze dan een stuk moet lopen en ten tweede omdat haar benen niet dik of warm zijn. Ik vind dus dat rust Dromen Tong uitsteken en je paard de tijd geven om te genezen het allerbelangrijkste.

Groetjes Eline

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:05

Hoi, ook mijn paard is kreupel. Wat een drama is dat toch altijd he.. Moet je pony ook boxrust hebben, of mag ze wel in de wei?
Mijn paard mag max. 10 min. stappen aan de hand, dus staat de rest van de dag op stal. Probeer het voor hem zo fijn mogelijk te maken, dus goeie liksteen(zo'n natuursteen) en heb ook een Jollybal is zijn stal hangen. Om toch een klein beetje verveling tegen te gaan.
Maar zo te horen hoeft jouw paard niet zo heel lang stil te staan, en kun je gelukkig gauw weer rustig opbouwen.
Succes verder!

Edit: Zie dat ie wel gewoon op de wei mag. Dat is wel erg fijn!