Moet een mérenspony meer hooi dan een grote warmbloed ?!?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Moet een mérenspony meer hooi dan een grote warmbloed ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:43

Vandaag heb ik de Pavo voedingswijzer ingevuld voor mijn beide RECREATIEpaarden: een mérensruin van 12 en een warmbloedmerrie van ook 12.

Ze doen beiden dezelfde hoeveelheid werk (licht), komen dagelijks op wei (kort gras) en staan op stro.
Beide paarden zitten mooi in het vlees (de mérens meer dan de merrie, maar hij is niet te dik).

De mérens krijgt enkel een summerfitkoek per dag (wordt te fel v krachtvoer in combinatie met jong gras) en de merrie krijgt 2,5 kg Sportsfit (Pavo).
Nu had ik graag geweten hoeveel kg hooi ze beiden moeten hebben (in de winter vind ik onbeperkt ok, maar in de zomer vind ik dat eerlijk gezegd een beetje overdreven want het dient maar om de verveling 's nachts op stal tegen te gaan).

Kom ik uit, voor de merrie: 2 à 3 kg (wat ik heel weinig vind) en voor de mérens 3 à 4 (+ hij zou 2 kg kracht moeten krijgen)?!?!

Snap ik totaal niet! Een warmbloed die weiniger moet hebben dan een kleine koudbloed???

Wat vinden jullie?

Arabesk

Re: Moet een mérenspony meer hooi dan een grote warmbloed ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:05

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:50

Ik voer liever op het oog. Ik moet volgens de regels mijn pony ook helemaal scheel voeren (kruising lusitano x new forest), maar dat hou ik maar een beetje binnen de perken, zeker qua krachtvoer! Mijn pony krijgt ongeveer 2/3 van de hoeveelheid kuil van een "normaal" paard.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:56

Een tijdje terug zat er een foutje in de voedingscalculator van Pavo, misschien is die nog niet gemaakt?

Daarnaast vind ik het VEEL te veel krachtvoer en VEEL te weinig ruwvoer, maar dat heb ik altijd bij Pavo. Het is natuurlijk een krachtvoerleverancier en dan ga je niet tegen meer dan 50% van de mensen, die het uitzoeken aangeven dat het paard geen krachtvoer nodig heeft, toch? Terwijl het is gebleken dat het grootste deel van de paarden in NL echt wel zonder krachtvoer kunnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:28

wat er bij de standaard formules gedaan word is
-paard krijgt een bepaalde hoeveelheid kiloos voer totaal
dus zeg 14 kg (even een getal uit de lucht gegrepen Lachen )
dan word er vanuitgegaan dat je de ruwvoer gift vermindert met de hoeveelheid krachtvoer die je geeft

de merens krijgt geen kiloos krachtvoer , maar een koek
dus zal er weinig vermindert worden kwa ruwvoer

we warmbloed krijgt 2,5 kg
dus word er wel een aantal kiloos van het ruwvoer afgehaalt ...

maar ja, dat is dus een beetje standaard verhaaltje ,
en helaas is het bij welke auomatische calculator zo dat je toch met standaard gegevens werkt waar dan een advies uit komt rollen
echt perfect afstemmen zul je echt zelf moeten doen
want anders gaan er veel paarden te weinig ruwvoer en te veel brok in hun bakje krijgen als ze volgens de pavo calculator gevoerd gaan worden