paard moet afvallen, en vlugger worden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne1988

paard moet afvallen, en vlugger worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:53

mijn paard is nogal sloom af en toe, en wordt steeds dikker!

vaker rijden dan 5 keer in de week zit er niet in, helaas dus afvallen gaat op die manier niet lukken.
is pavo energyboost een idee?

wat ik wil bereiken is dat mijn paard vlugger wordt, zonder dikker te worden.

Nouvel

Re: paard moet afvallen, en vlugger worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:03

Ik weet niet wat voor voer je paard krijgt, maar misschien minder krachtvoer geven, maar wel energierijk voer?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:30

Dik en sloom gaan vaak samen. Niet meer voeren, eerst afvallen en meer conditie opbouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:36

Lekker veel informatie moet ik zeggen. Wat verwacht je nu eigenlijk voor antwoord als niemand weet hoelang je je paard hebt, wat hij momenteel krijgt aan kracht voeren of het heel misschien zelfs een merrie is die drachtig kan zijn, staat hij of zij op een land, hoeveel hooi voer je... enz.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:17

tamary schreef:
Dik en sloom gaan vaak samen. Niet meer voeren, eerst afvallen en meer conditie opbouwen.

Lekker als het een paard is wat alleen maar op stal staat Tong uitsteken. Tsjah.. dan valt hij wel af, maar krijgt het paard niet bepaald veel energie, en echt goed lijkt het me ook niet Bloos .

Aan de TS: Wat en hoeveel voer je het paard? Staat het paard (veel) buiten, zo ja, op (hoog) gras?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:18

Dressuurmatig trainen (als je dat nog niet doet) en minder voeren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:32

Krachtvoer erin is geen oplossing als ze nu te dik is.
Eerder gewoon geen krachtvoer en alleen op hooi. Veel laten bewegen, loopstal of zoiets plus paddock en elke dag veel stapwerk (mag wel naar 1 a 2 uur). Dan zijn ze echt na een maandje of 1, 2 heel wat kilootjes kwijt en spieren rijker hoor! Als ze slanker worden worden ze ook pittiger. Zijn ze op gewicht en dan kun je langzamerhand als je dat wilt meer gaan voeren of anders gaan voeren, want dan zul je zien dat ze het voer ook echt nodig hebben.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:27

aerdenhout1 schreef:
Lekker veel informatie moet ik zeggen. Wat verwacht je nu eigenlijk voor antwoord als niemand weet hoelang je je paard hebt, wat hij momenteel krijgt aan kracht voeren of het heel misschien zelfs een merrie is die drachtig kan zijn, staat hij of zij op een land, hoeveel hooi voer je... enz.

lekkere reactie geef jij moet ik zeggen.

mijn ruin krijgt per dag 1 schep onderhoudsbrok. daar zit dus al niks in.
verder krijgt hij 2 keer per dag wat (ong halve plak in totaal) hooi, en staat hij van 10 tot ong 17u op de wei.
het gras is niet hoog.

ik heb mijn paard nu 3 jaar, en hij is 10 jaar oud.
het is een kwpn'er.

ik rijd 4 a 5 keer in de week, redelijk intensief.
tijd om 2 uur per dag te stappen heb ik niet.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:30

Wat bedoel je precies met 'vlugger worden' ? Dat 'ie actiever moet zijn ?

Wat een dik paard betreft kan ik je vanalles over zeggen ! Ik kan een hele pagina vol schrijven !
Aangezien ik hetzelfde probleem had,ze werd er niet slomer op,maar klungeliger etc..
Longeer wat vaker,of doe veel drafoefeningen om 'm wat actiever te krijgen.
ZO zal 'ie in het eerste geval al wel wat afvallen !
Daarnaast kan je het beste dieetvoeding geven,ik gaf mijn paard hier 2 á 3 scheppen van.
En na ong. 1 maand & half was ze weer helemaal slank geworden ! 'Hangbuik' is helemaal verdwenen en ze is in topconditie !
Dieetvoeding werkt echt heel erg goed ! Knipoog

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:34

ten eerste zou ik minder snoeperij gaan geven, denk aan brood peen appels paarde brokjes, dat gaat al beter!
hoe harder een paard werkt, hoe meer energie luster die wordt, zorg dat je wat minder bix geef, misschien de helft minder, dat helpt! longeer hem misschien wat meer in de week, dat scheelt ook en krijgt hij wat meer conditie Lachen SUCSES!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:35

rosanne1988 schreef:
aerdenhout1 schreef:

verder krijgt hij 2 keer per dag wat (ong halve plak in totaal) hooi, en staat hij van 10 tot ong 17u op de wei.
het gras is niet hoog.

het is een kwpn'er.

weinig mis met dier reactie hoor, ze maakt ene opmerking en stelt een hele goede vraag Lachen

kwa brok , eventueel gewoon meestoppen en overstappen op ene supplement in brokvorm
krijgt ie wel alles binnen (met 1 kilo brok niet) maar geen extra eiwitten en energie waar hij niets mee kan (hij slaat het op als vet )

kwa weide , misschien beperken ?
bijvoorbeeld strookbegrazing, zodat hij wel voldoende gras heeft , maar zich niet dagelijks te buiten gaat aan het gras

kwa hooi zou ik er weinig aan veranderen , paard heeft voldoende vezels nodig om de motor aan de gang te houden

kwa energie , sja een paard wat te zwaar is zal vaak niet spatten van de energie, dus meer dan afvallen en conditie trainen
en scherper aan de hulpen zetten kun je op dit moment niet doen denk ik

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:53

Ik denk dat als je er geen energiewaardig voer in stopt, er ook geen energie uit komt!!
Ik vind 1 schep brok per dag niet enorm veel voor een volwassen paard, wat prestaties moet leveren...
En dan is het de vraag of deze brok genoeg energie geeft aan je paard!!
Probeer een goede brok, zoals bv Pavo dan kun je als zijn werklust terug is altijd weer iets aan zijn lijn gaan doen...(of een energierijkere brok)
En heb je zijn bloed wel eens laten onderzoeken??
Mijn paard had ook last van lusteloosheid, en bleek bloedarmoede te hebben...

Succes ermee, ik begrijp hoe lastig dit is...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:50

rosanne1988 schreef:
aerdenhout1 schreef:

het gras is niet hoog.

het is een kwpn'er.

Misschien lees ik verkeerd maar je stelt dat je paard steeds dikker wordt, terwijl het rantsoen hetzelfde bleef?
Verder dat ie 'sloom' is en dat ie op een wei staat met veel te kort gras...
Dan heb ik nog een paar vragen: voelt zn manekam wat hard aan? Drinkt ie veel? Is ie spierbevangen geweest?
Ik raad je aan even niets te veranderen aan het voer maar allereerst een bloedonderzoek te laten doen. Vraag de DA specifiek te kijken naar het suikergehalte van het bloed. Pas als je de uitslag hebt kan je verder.