Teveel gras in één keer, ziek worden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honesty

Teveel gras in één keer, ziek worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:39

Hoi bokkers. Lachen

Morgen gaat mijn paard voor een paar maand de weide op, met nog 2 andere paarden van onze 'stal', mij is verteld dat ik mn paard moet laten wennen aan het gras, omdat ze anders ziek wordt als ze gelijk heel de dag staat te grazen.
Ik heb namelijk mn paard maar een paar keer laten grazen (deze week 2 keer, vorige week bijna elke dag) ongeveer 3 kwartier tot een uur, maar de laatste week niet meer zoveel, omdat ik nu weer kon gaan rijden, maar vorige week heeft ze toch best lang gegraasd.

Maar om er nou 2 uur er naast gaan staan, gewoon op het fietspad) vind ik ook weer wat, want wij hebben geen weide. En er lopen honden die hun behoeftes doen, dus ook kans op wormen...

Mijn vraag; kan mijn paard ziek worden als ze morgen op 2 hectare weidegang staat?

Groetjes! Lachen

Hobby

Re: Teveel gras in één keer, ziek worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:45

Er zijn inderdaad paarden die ziek worden van het voorjaarsgras als ze ineens 24 uur per dag op de weide worden gezet. Mijn jongste krijgt gaskoliek van dit gras en ik ken meerdere paarden die diarree krijgen, ook al na een paar uur grazen. Persoonlijk zou ik de weidegang langzaam opbouwen (een keertje gras eten in de berm zal daar naar mijn mening niet veel aan bijdragen). Hou het paard in ieder geval de eerste dagen goed in de gaten i.v.m. mogelijke koliekverschijnselen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:47

Ook mijn paard krijgt gaskoliek van teveel (jong) gras, dus ik zou ze niet zomaar ineens een hele dag op de wei zetten, mooi rustig aan opbouwen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:47

Idd kan hij zeker flinke koliek en zowiezo wat diaree krijgen.
Beter elke dag de tijd opbouwen dat ie buiten staat, of de wei afzetten en elke dag een stukje gras erbij geven.
Het is de afgelopen weken zulk mooi weer geweest voor het gras, dat het enorm gegroeit is ! En dus erg voedingstoffenrijk , voorzichtigheid geboden dus

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:48

Ik zou het ook niet aanraden
Merk zelfs bij mijn paard die gewoon heel het jaar buiten staat dat ze nu toch wel een beetje op de eiwitten uit het jonge gras reageert.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:49

Hobby schreef:
Er zijn inderdaad paarden die ziek worden van het voorjaarsgras als ze ineens 24 uur per dag op de weide worden gezet. Mijn jongste krijgt gaskoliek van dit gras en ik ken meerdere paarden die diarree krijgen, ook al na een paar uur grazen. Persoonlijk zou ik de weidegang langzaam opbouwen (een keertje gras eten in de berm zal daar naar mijn mening niet veel aan bijdragen). Hou het paard in ieder geval de eerste dagen goed in de gaten i.v.m. mogelijke koliekverschijnselen.

Okee, ja in de berm laat ik mijn paard grazen, meestal staat ze dan een uur te grazen, maar nou om echt 2/3 uur daar te staan om het op te bouwen...
Ik hou dr inderdaad in de gaten, ik breng haar morgenochtend al, en ga dan smiddags en savonds even kijken bij dr. Lachen
Vorig jaar heb ik dr ook in een keer erop gezet, zonder te laten grazen(wat ik nu dus wel doe) en ze kreeg godzijdank niks. Lachen

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:50

Woow, bedankt voor jullie reacties. Lachen

Ik moet wel zeggen, dat het gras waar ze op komt te staan, is gemaait en gehooit, want de eigenaar van het grasoppervlakte, heeft zelf ook 5 paarden er nu al op staan, en het is zeker niet hoog gras, is al helemaal erop aangepast zeiden ze. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:52

Idd is daar kans op.
Wat je ook kan doen is eerst een aantal uurtjes het land op en dat telkens uitbouwen.

De onzen gaan trouwens al jaren meteen 24/7 het land op en hebben dan alleen last van wat dunne mest. Niet direct mijn keuze, maar zolang er genoeg water is en de vochtbalans dus niet door slaat is het nog geen ramp. Ideaal niet, maar op zich kan het.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:55

Ik heb dr dus vorige 2 weken ongeveer, elke dag een uurtje laten grazen, hoog/jong gras, en ze heeft er niets van gekregen.
Genoeg water is er, op zonnenergie, en de waterbak wordt voor de zekerheid 3/4 keer per dag gecontroleerd.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:56

RianneH schreef:
Wat je ook kan doen is eerst een aantal uurtjes het land op en dat telkens uitbouwen.

De baas van de stal waar ik nu sta, wilt dat we rond eerste dagen van mei weg zijn daar, dus moet ze wel het land daar op... Clown

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 18:07

Misschien nog iets om te weten;
Ze komt eerst op een kleiner stukje weide te staan(afgezet), als het goed is, om weer even aan de andere paarden te wennen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:56

Zorgen dat ie voordat ie de wei opgaat hij flink vol zit!

Dus zorgen dat ie meer dan voldoende brok & kuil heeft, en zichzelf dus niet meteen helemaal klem eet. Diarree krijgt hij waarschijnlijk toch wel, vooral Koliek is een op de loer liggend gevaar. Onze zijn afgelopen zaterdag ook de wei opgegaan. Hadden dit jaar ook nog geen gras gezien. Hebben de ochtend en avond ervoor flink gevoerd, veel zemelen en volop kuil. Meer konden we niet voor ze doen..

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 10:03

Okee, zal dr helemaal vol proppen haha. Lachen

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:31

Het beste is gewoon opbouwen , elke dag iets langer.
Bij een redelijk kaal stuk kan het niet zo'n kwaad. Vers gras is natuurlijk heel slecht , dit is voor hun een supermaaltijd dat ze niet zullen laten staan. Ik geef mijn paarden maar om de paar dagen een stukje vers gras bij en voor de rest staan ze op een kaler stuk.